5 dovedností, které ti pomohou jet bezpečně i rychleji

Opakování pro zkušené jezdkyně, tipy na trénink pro začínající

Teploměr se konečně vyšplhal do příznivějších hodnot a když se k tomu přidá slunce, které už má náležitou sílu, není na co čekat. Je tu nová cyklistická sezóna a začíná čas najíždění jarních kilometrů.

Jízdu na silničním kole si můžeme užívat hned zjara, ať už jde o rekreační poježdění, kterým chceme jen udržovat kondici, nebo sportovní pojetí, kdy nám takové tréninkové jízdy mají sloužit k přípravě na blížící se cyklistické závody. Výhodu, oproti milovníkům tlustých plášťů, máme v tom, že nás nemusí trápit, jestli je v lese bahno, zbytky sněhu a jak moc se náš dvoukolý parťák zašpiní.

Jak je to s dovednostmi, které je ale nutné oprášit? V souvislosti s bikingem se zcela přirozeně počítá, že si musíme poradit s kořeny, kluzkými kameny, zvládnout strmý výjezd v terénu, vyšší level jako je buny hop, dropy, atp. už jsou volbou a rozhodně ne pro každého.

Z tohoto pohledu je silnice výrazně snazší, přesto je tu ale několik základních dovedností, které je dobré zopakovat či potrénovat právě zkraje sezóny. Přinášíme 5 důležitých dovedností, první dva jsou spíš pro začínající cyklistky.

1. Naučte se dívat dopředu

Především nováčci na silničním kole mají přirozenou touhou dívat se dolů na silnici přímo před sebe. Jenže když to uděláte, znamená to, že vašemu pohledu mohou uniknout důležité věci… jako třeba obří výmol, který se blíží, nebo auto, které se chce z vedlejší silnice zapojit. Držet hlavu skloněnou a oči upínat jen metr před své přední kolo je zkrátka nebezpečné.

V praxi to znamená, že se váš pohled střídá, díváte se dál dopředu, občas ale zkontrolujete čas, tepy nebo mapu na své navigaci.

Při jízdě v balíku je ještě důležitější vědět, kam se dívat: opět to není jen o sledování zadního kola jezdce před vámi. Je nutné i sledovat to, co se děje vepředu, odhadnete chování i změnu tempa skupiny, která reaguje na to, co je víc vepředu.

Jediný okamžik, kdy se přestanete dívat dopředu je, když se chystáte odbočit. Je nutná kontrola provozu za vámi. Tady se hodí mít dobře pohyblivý krk, když to nejde, otáčíme víc trup. Někdy pomůže si stoupnout do pedálů, kdy získáte lepší zorné pole.

2. Jistota jízdy s novými pedály

Pokud jste teprve nedávno nasadili jednostranné silniční pedály, pravděpodobně s tím přišlo i několik zaváhání. Pokud jste už zažili (při přechodu z klasické platformy na zacvakávací systém) pád kvůli neuvolnění tretry z pedálu, buďte v pohodě. Říká se, že všichni musíme dvakrát, třikrát spadnout, abychom přišli na to, jak se hladce rozjet a zastavit.  V případě jednostranných pedálů je zacvaknutí a rozjezd ještě krapet „veselejší“.


Tipy pro trénink

Úplně první nácvik je dobré dělat ve stoje. Potom přichází čas potrénovat za jízdy. Začněte na rovném, hladkém místě. Kolo se mnohem snáz dostane do pohybu a vy budete líp držet rovnováhu, než kdybyste to chtěla trénovat na měkké trávě (kvůli případnému pádu).

Nastavte si dobře převod, ani těžký, ani lehký, někde na středu vaší výkonnosti nebo o jeden pastorek lehčí – opět potřeba pro bezproblémové rozjetí kola.

Zacvakněte tretru do pedálu, dejte nohu do pozice 2 hodiny. Ruce jsou na brzdových pákách. Sešlápněte pedál, pusťte brzdy, dívejte se před sebe, kam jedete, ne dolů na nohy.

Zacvaknutí druhé nohy nemusí být hned, důležité je dostat se do jistého a uvolněného pohybu vpřed.

3. Naučte se zatáčet

Zatím co o kopcích se říká, že jsou kořením cyklistiky, sjezdy ty jsou za odměnu. Od širokých, táhlých zatáček až po ty ostré si můžete užívat opojný pocit z jejich průjezdu – tedy pokud je to správně.

Základem je projet zatáčku pohodlně a bezpečně. Rychlost v nich řeší hlavně profesionálové. Ale proč se od nich neučit. Vždyť kdo by chtěl, aby ve skupinové jízdě byl sice na vrcholu kopce mezi prvními, ale dole pod kopcem na něj parta musela dlouhé minuty čekat.

Rada pro zatáčení obvykle zní, abyste zatáčky projížděli co nejširší stopou, tedy z vnějšku na Apex a zase na vnějšek svého jízdního pruhu, abyste nemuseli zatáčet tak ostře. Apex neboli vrchol zatáčky je bod na vnitřku zatáčky, kde byste měli být krajnici nejblíže. Apex je v běžných zatáčkách vždy v druhé polovině, většinou někde na 2/3 až 3/4 oblouku zatáčky. Když jedete po otevřených silnicích, je důležité si velmi dobře dávat pozor na protijedoucí auta a bílou čáru uprostřed silnice zbytečně nepřejíždět.

Pro průjezd zatáčky platí důležité pravidlo. Brzděte ještě před zatáčkou, ať je pak samotný průjezd plynulý a v závěru můžete naopak nabírat na rychlosti.

Hlídejte si také pozici těla, nechte své tělo naklonit se do zatáčky, vnitřní noha je v horní úvrati, na vnější, která je dole přeneste váhu do pedálu. I tyhle drobnosti ovlivňují hladký průjezd a dávají vám sebejistý pocit.

Kolo má tendenci jet tam, kam se díváme. Takže když pootočíme hlavu, otočí se nám i ramena a s nimi i ruce a řídítka.

Pokud jedete na mokru, principy zůstávají stejné, ale doporučujeme snížit rychlost a ideálně také o 10 Psi tlak v pneumatikách pro lepší kontakt se silnicí a kolo i tělo mít vzpřímenější, abyste měli vše pod kontrolou.

4. Potrénujte správné brzdění

Pokud máte nové kolo, nebo vyrážíte na silničku po delší pauze, stojí za to vyzkoušet si na bezpečných místech ostrost vašich brzd. Při prvních vyjížďkách trénujte plynulé zpomalení a zastavení. Pěkné přirovnání, které přiblíží jak na to: pracujte s brzdami, jako by to byl stmívač, nikoliv vypínač světel.

Naší reakcí, když brzdíme v nečekané situaci je v autě obvykle dupnutí na brzdu. A na kole je to stejné, jen místo dupnutí ostře zamáčkneme. Na kole ovšem nemáme protiblokovací systém ABS a pneumatika ve smyku není to co při brzdění chcete. Zejména ta přední. Takže s citem stmívejte. 

Pokud potřebujete rychle a prudce zastavit, nezapomeňte na práci s tělem. Přesuňte váhu co nejvíce dozadu na kolo, abyste se rukama opřeli do spodních oblouků řídítek proti brzdné síle. Jinak se vám může stát, že přeletíte přes řídítka. Zejména pokud držíte v okamžiku prudkého brzdění řídítka se shora za brzdové páky.

Dobré je i pohrát si s používáním přední a zadní brzdy odděleně od sebe. Přední brzda vás zastaví prudčeji, zatímco zadní brzda vám při plné rychlosti může dostat zadní kolo pěkně do smyku.

 

5. Užívejte si beze stresu jízdu v háku

Jízda v háku – drafting je umění schovat se za jiného jezdce, využít tak závětří a šetřit energii. Kdo tohle umí, užívá si jízdu v dalším levelu, zvládne jet i s výkonnostně lepším cyklistou.

Tipy na trénink  

Jízdu v háku trénujte nejprve s kámoškou, která je lepší, zkušenější cyklistka. Není úplně dobrý nápad vyrazit hned do skupiny, to by bylo stresující pro vás a ohrožující pro zbytek pelotonu.

Udržujte vzdálenost mezi předním kolem a jezdcem před zadním kolem, abyste se cítila pohodlně. Zpočátku to může být i metr. Naučte se číst jezdce před vámi, samozřejmostí je ukazování překážek na silnici, ale dobré je vnímat i řazení, které signalizuje možné zpomalení jezdce/jezdkyně před vámi. To stejné platí i o zvuku kotoučových brzd, což je znatelné zejména ve větším balíku.

Ilustrační foto: Kalas, LIV, Bicycling, archiv

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková