Canyon představuje zcela nový trail bike NEURON. Dobrodružství bez limitů začíná

Německý Canyon představil již 7. generaci oblíbeného biku Neuron. Jaké změny se dočkal?

Po loňské premiéře inovovaného Spectralu si německá značka Canyon na letošní sezonu připravila další atraktivní novinku. Do péče inovativního týmu se dostal trail bike Neuron. Výsledek stojí za to. Pokud nechcete být nejrychlejší na xc okruhu nebo valit z útesu a la Rampage, ale hledáte jedno všestranné kolo, vyvážené pro traily i stoupání, s dostatkem zdvihu pro sjezdy, pohodlí, ale se slušnou váhou, bude nový Neuron žhavým kandidátem. Možná, že už teď je vítězem.

NY 2023 - vlevo CANYON CF, vpravo CANYON AL

Model Neuron je v nabídce Canyonu už od roku 2002, za dvě dekády prošel postupně slušným vývojem. Jeho poslední, nyní představená 7. generace má být svižným trail bikem. Výrobce říká, že pokud můžete mít jen jedno kolo, pak je Neuron ta správná volba. Umí totiž všechno dobře. Nechce vystrčit z centra pozornosti ani Spectral 125, ani LUXe.

Neuron zaujme kombinací vlastností. Ve srovnání s mnoha jinými trailovými koly je Neuron skutečně lehký, přesto odolný, a také nenáročný na údržbu. A je toho mnohem víc….

Základem nového Neuronu, který bude dodáván jak v hliníkovém, tak i karbonovém provedení, je přepracovaný rám. Je tu zřetelná moderní geometrie se vzpřímenější sedlovou trubkou pro lepší šlapání, resp. pozici těla jezdce především do kopce, prodlouženým dosahem získává lepší ovladatelnost a jízdní dojem podtrhuje úhel vidlice, který je 66° a samozřejmě jeho zdvihy: Neuron nabízí 140mm zdvihu na vidlici, zadní kolo má 130mm.

Ve výsledku vedou změny v geometrii k centralizaci jezdce. Narovnání sedlové trubky posouvá posed ke středu, zároveň se ale prodloužil dosah (výrobce uvádí u velikosti M z 433 na 455mm). Kromě toho mají velikosti M, L a XL o 20mm sníženou horní rámovou trubku, což dále zlepšuje manévrovatelnost kola.

To dohromady s ostatními parametry dělá bike stabilnější, s jistějším vedením a to i ve vyšších rychlostech.

Kromě toho rámy prošly odtučňovací kůrou a zároveň se díky optimalizaci konstrukce staly tužšími. Výrobce uvádí pro karbonový model velikost M váhu 2440 g.

Designově čistým řešením je vedení bovdenů a hadic z řídítek přímo do hlavové trubky. Navíc výrobce slibuje snadnou montáž a servisovatelnost díky vnitřnímu uspořádání.

Spoustu bikerů a bikerek určitě ocení možnost montáže brašničky Load Bag do rámu. Na duši a nářadí je v ní místa dost.

Neuron se také zařadil mezi kola, u kterých je použitá univerzální patka přehazovačky standardu UDH od SRAMu. Její univerzalita zajistí i snadnější servis v případě nehody, díky kompatibilitě s dalšími výrobci.

Zásadní a uživatelsky podstatnou změnou je tvar sedlové trubky, která je u karbonového rámu zcela rovná. To umožňuje i u malých velikostí použít dlouhou vysokozdvihovou teleskopickou sedlovku. To je problém malých velikostí mnoha jinak skvělých kol. Neuron = vyřešeno !!!

Za zmínku stojí i další detaily, kterými se nový Neuron liší od svého předchůdce. Například vylepšená ochrana rámu – ta je nejen na řetězové vzpěře ale v případě karbonových modelů chrání i exponovanou část přední rámové trubky.

Povedený dámský design modelu NEURON 7 WMN

Nové karbonové a hliníkové rámy Neuron jsou identické v parametrech, které mají určující vliv na jízdní vlastnosti, včetně osazení různými velikostmi kol v závislosti na velikosti rámu. Geometrie je také stejná, zdvihy také, ale existují rozdíly v tvaru rámu. Jak už jsme psaly, Neuron CF má například rovnou sedlovou trubku, která umožňuje výrazné zasunutí sedlovky.

Hliníkový Neuron má sedlovou trubku zahnutou, ale nabízí další místo pro košík na lahev v spodní třetině sedlové trubky.

 

V nabídce je celkem 8 modelů, čtyři v alu verzi, čtyři v karbonové. Modely CF jsou postaveny na jednotném karbonovém rámu a liší se komponentovým osazením. Vedle uni sex variant je tu jeden ryze dámský NEURON 8 WMN, druhý nejvyšší v modelové řadě.

Stejnou filosofii vyznávají i modely hliníkové, kde jsou pro ženy dvě varianty Neuron 7 a Neuron 6. Všechny jsou dostupné ve velikostech XS – M, přičemž XS a S jsou standardně osazeny koly s průměrem 27,5“.

Canyon nabízí i verzi Young, která je určená pro dětské uživatele. Biky ve velikost 2XS a XS mají zdvihy upravené na 130mm vepředu i vzadu, bike je vybaven kratšími klikami.

Ceny najdete na webu výrobce a jsou už tradičně hodně lákavé. Model CF 9 SL je v nabídce za 4990 Eur, což je za karbonový rám, kola, řídítka, sadu GX AXS, zlatavé tlumení FOX Factory nabídka bezkonkurenční. A tím spíš, že kola v Canyonu umějí vymyslet a vyrobit opravdu výborně. 

Podrobné informace o jednotlivých modelech a jejich dostupnosti najdete na stránkách výrobce canyon.com v jejich české mutaci.

 

Zdroj, foto: Canyon

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková