Jahodové pokušení, čas právě teď!

Tohle červené, šťavnaté a lahodné ovoce je teď všude. Dopřávejte si ho v rozmanitých formách

Nastal pravý čas jít pro jahody, které jsou základem mnoha lákavých jídel a laskomin, jako jsou jahodové knedlíky, bublanina, džem, zmrzlina či koktejl. Jahody bychom neměli kupovat dříve, než dozrávají ty u nás – ideálně v zahradě. Proč? Když necítíme rytmus sezónnosti, tak se ze života vytrácí i rozdíl mezi časem všedním a svátečním. Spolu s tím mizí i prožitky radostného těšení. V dnešní době, kdy je všeho celoročně více, než potřebujeme, jsou to prožitky velmi vzácné!

Co vše o jahodách (ne)víme

 

  • Jahody patří mezi ovoce se silným antioxidačním účinkem a vysokým obsahem vitaminu C. Jahody spolu s třešněmi jsou v průběhu června lékem číslo jedna na kloubní onemocnění, revmatismus a dnu. Působí protizánětlivě a vážou těžké kovy ve střevech. Naše babičky dokonce používaly listy jahodníku k přípravě blahodárné léčivé koupele, kterou ulevovaly namoženým svalům a kloubům. Ale není jahoda jako jahoda.

 

  • Nejcennější jsou divoce rostoucí lesní jahůdky. Kombinace jejich chutě a vůně je jedinečná a stojí za to si na ně vyrazit do lesa. Obecně platí, že čím je rostlina méně šlechtěna, tím více cenných živin v sobě má. Další v řadě těch nejlepších jahod jsou ty, které vyrostly bez jakýchkoli rizikových postřiků ve vaší nebo sousedově zahradě nebo na ekofarmě.

 

  • Naopak nejhorší co do obsahu zbytkových pesticidů jsou jahody kupované mimo sezónu a také sezónní jahody pěstované na velkých plantážích, kde se používá velké množství pesticidů. Jahody koupené v supermarketu mimo sezónu nemají vůbec dobrou chuť a mají navíc velkou ekologickou stopu, protože se převážejí úplně zbytečně na dlouhé vzdálenosti.

 

Víte, že v hrnku plném jahod je sacharidů přibližně stejně jako v půl krajíci chleba?

Chlazený jahodový chia puding

Chcete vyzkoušet z jahod něco nevšedního? Zkuste lehký dezert, který vás příjemně osvěží v horkých letních dnech.  Chlazený jahodový chia pudink vyživí tělo dostatkem vlákniny, bílkovin, esenciálních omega-3 mastných kyselin, minerály a antioxidanty. A navíc potěší příznivce veganských pokrmů!

Suroviny (2 porce):

  • 250 ml ovesného mléka
  • 10 ks čerstvých jahod
  • 1 zralý banán
  • 3 pl chia semínek
  • na dozdobení:
    konopná semínka
    čerstvé jahody
    čerstvá meduňka

Postup:

Všechny suroviny smícháme a rozmixujeme. Přelejeme do mističek a přes noc necháme v ledničce. Chia pudink podáváme s čerstvými jahodami, zasypeme konopnými semínky a lístečky meduňky.

 

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková