LIV LURRA, testovaly jsme levný a šikovný trailbike

Výrobce kol LIV přišel s dalším přírůstkem ve své nabídce a reaguje tím na rostoucí oblibu trialového ježdění. Nejde ale o žádný robustní vysokozdvihový bike. Nový model Lurra je totiž kolo, se kterým si v terénu užijete spoustu zábavy, a to i bez zadního odpružení. Kombinace moderní trailové geometrie a 130 mm zdvih vidlice, k tomu teleskopická sedlovka vám umožní víc, než byste od hardtailu čekala.

Nám se do testu dostal model Lurra 2, což je dostupnější verze z dvou nabízených variant.

Tak, jak je u výrobce kol LIV tradicí, v nabídce jsou rozměry kol 27,5“ i 29“ – nejmenší velikost XS má kola 27,5“, velikost S je nabízena s oběma rozměry a velikosti M a L mají kola 29“.

Model Lurra je postaven na hliníkovém rámu ALUXX SL s moderní geometrií, zásadní je více položená vidlice (hlavový úhel 66°) a naopak strmější úhel sedlové trubky. Kratší je i zadní stavba, která se podílí na snadnější ovladatelnosti kola.

Přední odpružení zajišťuje vzduchová vidlice Giant Crest 34 se zdvihem 130 mm, která má uzamykání na korunce a to v několika úrovních (od pevného lockoutu až po nejměkčí pružení trail) a individuálně nastavitelné pružení s možností doladit vzduchovou komoru uvnitř vidlice pomocí distančních podložek.

Rám je vybaven pevnými hliníkovými ráfky Giant, na nich jsou obuty pláště Maxiss, vepředu model Minion a na zadním kole najdete od stejného výrobce model Agressor, v šíři 2,4“. Oba pláště jsou určené pro trailové ježdění a mají boční ochranu proti proříznutí. Tuhle výbavu dostal náš test bike, v tovární specifikaci je na zadní kolo nasazen Maxiss Dissector.

Rám je navržen tak, aby v něm byl dostatek prostoru i pro širší pláště, které v náročném terénu přinášejí větší stabilitu a jistotu. V případě větších kol 29“ lze použít pláště do rozměru 2,5“, s menšími koly 27,5“ je v rámu prostor až pro pláště 2,6“. Samozřejmostí je příprava pro bezdušové použití.

Na kole jsou komponenty vlastního brandu výrobce, nesoucí logo Giant. Sedlovka, u velikosti M se 125mm zdvihu, hlinková řídítka Giant Contact TR35 v šíři 760mm.

Co se pohonu týče, najdete tu nově vytvořenou, cenově dostupnou řadu Shimano CUES (RD-U6000), která se pyšní hladkým řazením, robustností a je vyladěná pro jízdu v terénu. Za zmínku stojí stabilizátor řetězu (Shadow Plus), ten eliminuje kmitání řetězu na hodně rozbitém povrchu a zabrání spadnutí řetězu.

Systém disponuje 10ti rychlostmi, potěší rozsah kazety v rozpětí 11 – 48z.

Nesmíme zapomenout na to, že v rámu najdete dva úchyty pro košík na lahev – jeden na horní straně spodní rámové trubky a druhý zespodu. Kromě toho je zde také jeden úchyt na spodní straně horní trubky, který se dá využít například pro instalaci schránky na nářadí.

Lurra 2 v akci

Letmý pohled na geometrii a pěkně buclaté pláště, k tomu pár údajů o zdvihu vidlice i možnostech zanoření teleskopické sedlovky a hned vím, kam bude mířit moje vyjížďka. Kde si tenhle bike, na pohled vlastně nenápadný, otestuju.

Zamykání vidlice na korunce dělá v mžiku z kola pevný stroj. Příjemné na první stovky metrů po asfaltu, šotolině.

Posed na kole je kratší, tak jak byl záměr výrobce – sedlo je blíž k středu, to díky strmější sedlovce. Sama jsem měla dříve raději víc nataženější posed, takže po rovině se trochu posouvám na sedle dozadu, ale jen co přijde první stoupání, cítím, že je to ono. Těžiště je na správném místě, krásně si dávám prudší terénní výzvu.

A hned také oceňuji převody, které mi LIV Lurra nabízí. Největší pastorek s 48 zuby je spolu s 30z převodníkem mi dopřál do prudkého výjezdu opravdu dostatečně lehký převod. Limit ale vystaví převody na druhé straně spektra, tedy ta nejtěžší kombinace, kterou zvolíte při šlapavé jízdě z mírného kopce. Rychlostní rekord netrhnete, ale to vlastně s tímhle kolem ani nikdo nepotřebuje. 

V lese, na hladším trailu kolo letí. Kde je to víc hrbolaté, zdvih vidlice 130mm je zcela komfortní, ale vzadu tlumí jen pneumatika, tak je často lepší zůstat ve stoji v pedálech a přenechat díl odpružení nohám. Vyplatí se také dobře vyladit tlak v pneumatikách, já se nebála zvolit nižší hodnotu, a bylo to přínosné. Maxiss pláště se zesílenými boky proti proražení jsou totiž samy o sobě dost tuhé.

Užívám si hladký trail, plný hodně ostře zavřených zatáček. Teleskopka snížená o 15 cm je jako vždy bezvadná záležitost, otvírá se tak dostatek prostoru pro manipulaci s kolem, což je v technických a hodně zavřených klopenkách k nezaplacení. Geometrie mě vyloženě baví. Vidlice se svými s dobře nastaveným odskokem mi pomáhá užívat terénní vlny.

I když výrobce promuje u kola díky kratší zadní stavbě jeho hravost a obratnost, na mě díky hodně položené vidlici působí kolo spíš víc stabilně, jistě, když se pustím do prudších nebo obtížnějších sjezdů.

Bike Lurra je o zábavě v terénu za pár korun.  Samozřejmě se nemůžete spoléhat na žádné velké zdvihy, co by za vás leccos vyřešily. Musíte si to trochu víc odpracovat, ale zase vás to pěkně naučí kolo ovládat. Zase je to kompenzované jednoduchostí a minimalizovanými servisními náklady. 

Je dobré vědět, že i na hardtailu, s povedenou geometrií a trailovou výbavou se otvírá prostor pro spoustu zážitkových jízd, ať už jen tak v lese, nebo na nepříliš rozbitých trailech v bikeparku, kde si i radostně poskočíte. Lurra může být zajímavou volbou pro toho, kdo hledá ekonomickou variantu a musí vybrat jedno kolo na vícero cyklistických „disciplín“.

A ještě zbývá prozradit cenu, kterou nastavil výrobce příznivě. Model Lurra 2 je dostupná za 35 999 Kč a vzhledem k poctivé, festovní výbavě je jisté, že vám může dělat společnost dlouhé roky.

Informace o dostupnosti i specifikaci dalšího modelu Lurra 1 najdete na stránkách českého zastoupení Progress Cycle.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková