Rock Machine GravelRide CRB 900 AXS. Jeď s větrem o závod, nebo za zapadajícím sluncem

Gravelová kola jsou tady s námi už pár let a jejich prodej potvrzuje, že promo typu „objevíte nepoznané rozměry cyklistiky“, „známé cesty dostanou díky gravelu nový rozměr, jaký neznáte z bajku ani silnice“, to nejsou jen prázdné fráze.

Naopak, vyznavači gravel jízdy si dle svých preferencí mohou vybrat stroj „na míru“, podle toho, zda hledají rychlejší raketu, parťáka na těžší terén, univerzála na dobrodružný bikepacking. Nebo gravel, který propojí výše jmenované, byť s určitým kompromisem.

Společnost Rock Machine nám poskytla k testu svůj nejvyšší model v gravel nabídce – GravelRide CRB 900 AXS. A protože jen pár dní předtím jsem se toulala po Jizerských horách na gravelu jiné značky, měla jsem možnost v podstatě přímého porovnání.

Osazení v TOPu

Tahle devítistovka je postavená na karbonovém rámu, včetně vidlice, s poměrně mohutnou přední rámovkou. Výrobce má pro tuto úroveň karbonu označení Mid Modulus. Jeho předností je nízká váha a tuhost. Od toho se odvíjí jasná jízdní vlastnost – gravel reaguje na každé šlápnutí a získáváte pocit, že kolo opravdu letí vpřed.

Tenhle dojem samozřejmě podporují lehká kola kalifornské značky WTB, model Speedtera ST Light i23. Těmi otáčíte a ty dokážou, společně s plášti výrazně ovlivnit dojem z kola, z jízdy. Proto najdete na ráfcích nasazené pláště stejného brandu – Riddler TCS Light/Fast Rolling v šíři 45 mm. Tyhle gravel pláště jsou navrženy pro rychlou jízdu, v různém spektru povrchu.

Jak je z názvu patrné, GravelRide CRB 900 ASX dostal elektrickou sadu SRAM Rival AXS 1×12. Příjemné řadící páčky, přesné řazení, k dispozici převody v rozsahu 10-44. To vše s klikami 172,5 mm dlouhými s převodníkem s 40zuby. Kokpit tvoří komponenty s logem Zipp Service, 80mm dlouhý představec a řídítka v šíři 420mm a s typickými gravel oblouky.

Řídítka zdobí protiskluzová, reflexní omotávka, která je na omak velmi příjemná a svou tloušťkou pohodlná pro ruce.

Nesmíme zapomenout na teleskopickou sedlovku, GravelRide CRB 900 AXS dostal bezdrátovou SRAM Reverb, která nabízí 35mm zdvih. Její ovládání je z řídítek. 

V terénu, na štěrku i na silnici

V testovací flotile Rock Machine byla k dispozici velikost M, což dle tabulky pokryje velikost postavy 165-180cm. To zcela souhlasí, pro mě to bylo hraniční, pokud bych si pořizovala tohle kolo do vlastní cyklogaráže, jednoznačně bych volila (se svými 164cm) velikost S. Nicméně, krásné a co se povrchu týče rozmanité desítky kilometrů jsme společně natočily, a ty o kole prozradily docela dost.

Než ale přijde řada na jízdní dojmy, začnu tím estetickým. Černá opravdu nemusí být nudná. Stačí si kreativně vyhrát s kombinací lesklé a matné. Hned dostane rám jiný šmrnc.

První usednutí na kolo potvrzuje, že má tenhle gravel dobře vyladěnou geometrii. Ten dojem „sednu – jedu a je to ono“, vnímám i přes již zmiňovanou hraniční velikost.

Další plusový poznatek – tenhle gravel opravdu získal rychlé geny. Ano, je to rychlík. Když mám úchop za spodní oblouky řídítek, nabídne i s jeho gravel advanced geometrií, tedy se sníženou horní rámovou trubkou a kratší zadní stavbou, slušný aero posed.

A je to i tvar řídítek, dole rozšířený, který dává v terénu jistější vedení.

Lahůdkou je elektrické řazení Sram Rival AXS, které můžeme zařadit do střední třídy v nabídce. Funguje bezchybně, přesně, pro časté změny převodu v terénu je to pro ruce opravdu komfortní záležitost.

Kolo Rock Machine GravelRide CRB 900 AXS je vybaven teleskopickou sedlovkou. Její využití je asi dost individuální, možná i vyvolá diskuze, zda a jak moc se na takový typ kola hodí. Pro bikepacking, když potřebujete mít kolo víc ověšené brašnami, to asi není nezbytnost. Ale kdo si rád střihne pro zábavu nějaký gravel závod (a že jich každoročně přibývá), který ho zavede i do víc náročnějšího terénu, tuhle technickou lahůdku 100% ocení.

Informace o dostupnosti představeného modelu i dalších variantách najdete na stránkách výrobce Rock Machine.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková