Jízda v háku není strašák. Poradíme, jak na to!
Drafting aneb jízda „v háku“. Je jen pro profíky ? Nebo se vyplatí aby jí zvládl i běžný (cyklo) smrtelník..? Máme pro vás pár dobrých rad, jak si tuto dovednost osvojit…
Určitě jste se s tím setkala – při vyjížďce s partnerem jste dostala pokyn – jeď mi v háku. Tuhle “techniku“ užívají nejen elitní sportovci. Funguje – šetří síly, srovnává výkonnostní rozdíly.Jeden zahraniční průzkum dokonce uvádí, že rozdíl ve vydané energii je o 20 – 40 % menší, pokud se v „háku“ pěkně schováte. Pojďme si říct, jak na to.
1. Přijměte za své, že umět drafting je pro vás výhoda
Učit se novým věcem jde mnohem líp, když je přijmete jako pro vás užitečné a potřebné. Takže vyzkoušejte rozdíl, jak se jede, když fouká a nefouká, eventuelně oprašte vědomosti z fyziky o větrné kapse.
2. Čím blíže, tím lépe
Optimální doporučená pozice je tak blízko k zadnímu kolu jezdce před vámi, jak jen je to možné. Pokud je boční vítr, tak je kolo mírně přesazené – pokud fouká zprava, vy se schováte víc ke středu silnice (přesazujete doleva).
3. Dívejte se dopředu, nikoliv na zem
Je to snadné uvíznou pohledem upřeným na své přední kolo. Ale je mnohem bezpečnější se dívat na kolo jezdce před vámi a občas se podívat i dopředu, na cestu – a tak trochu předvídat, zda bude třeba brzdit např. před zatáčkou, apod. Občasná kontrola vzdálenosti od zadního kola je samozřejmě nezbytná, ale časem si vytvoříte „šestý smysl“ a už vám to přijde automatické, jako je to profíkům.
4. Plynulost je základ
Plynulá jízda a minimalizace použití vašich brzd vám přinese nejvíce užitku. Pokud jedete ve dvou, jízdy stylem „brzda-plyn“ vás bude stát jen hodně sil. Pokud ale pojedete ve vícečetné skupině, ti za vámi radost mít nebudou, v horším případě může dojít ke kolizi a pádu.
5. Větší skupina = větší závětří
Je vás více ? V tom případě si užijete ještě většího závětrného komfortu. Ten se postupně zvyšuje od druhého až k poslednímu postu, tam je nejvíce aerodynamických výhod. .
6. Jet na první pozici je těžké, ale důležité
Být vepředu, nebo-li „táhnout špici“, jak se říká v cyklistickém slangu, je důležité si vyzkoušet. Nejde jen o fyzičku, kterou na prorážení odporu vzduchu musíte mít. Ale i styl jízdy si musíte ohlídat – žádné náhlé brzdění nebo nečekaná změna směru, pokud se potřebujete vyhnout překážce na silnici. Jako vůdce balíku máte na starost tempo skupiny i její bezpečnost. I to je důvod, proč je to na kole ve skupině úžasné, jak tým spolupracuje.
7. Domluvte si styl dorozumívání
Je jedno, zda se jede ve dvojici nebo ve skupině- pro obojí je potřeba si předem domluvit způsob dorozumívání. Zkušení cyklisté mají svá zažitá gesta, kterými se ukazuje díra v silnici, objíždění překážky na silnici, míjení pomalejšího jezdce, který není součástí skupiny, atd. Ujistěte se, že vaše signály jsou srozumitelné všem. A zapomeňte, že se při jízdě budete otáčet a něco sdělovat – tenhle pohyb by vás mohl vytrestat. Ke komunikaci máme ruce, a funguje to
Tak toto je krásná teorie, ale začátky bývají obtížnější – zvykejte si na vzdálenost mezi sebou i pohyb ve skupině postupně. Pokud přijdete do balíku poprvé, není ostuda to říct. Věřte, že ve většině případů se jako dáma dočkáte mimořádné péče. Takže jděte do toho. Odměnou pak bude příjemnější jízda , fajn pocit a spousta ušetřené energie. A pochvala od partnera, že jste dobrá, ..ale to je samozřejmost, že ..?.
Autor: KajaP