TURBO LEVO FSR – jak se boří mýty

Zážitkový report z mé první jízdy na e-biku. Přečtěte si i Vy, co jste zásadně proti tomuto trendu…já jsem také ještě nedávno stála na stejné straně…

Závodila jsem už před 20 ti lety, kdy se cross country i sjezd jezdily na hardtailech. Prvního komfortu odpružení jsem si dopřála v podobě odpruženého představce, americké značky Ritchey, který ale krutě trestal každou technickou chybu – let přes řidítka byl téměř tutový. Popsat revoluční změny, které kola za ty roky doznaly, je nad rámec tohoto textu, ale stačí se dívat kolem sebe nebo si přečíst nějaký z našich testů či prezentací. Užívám si tuto dobu, kdy na rychlý maraton beru hardtaila se zamykací vidlicí a na těžší traily celoodpružené kolo, s vidlicí se 150mm zdvihem, tlumič nastavím na svou váhu, při prudkém sjezdu využiju teleskopickou sedlovku, která zajede pěkně nízko. Byla a jsem zvyklá trénovat, vím, že bikové zážitky nejsou zadarmo, panoramatické rozhledy si člověk musí zasloužit zdoláním nějakého více či méně protivného kopce, o to je ale prožitek intenzivnější.

Proto jsem patřila ke skupině (neodhadnu, jak velký počet nás byl – je), která se při zmínce  „horské elektrokolo“ , lehce ušklíbla a v hlavě si vytvořila spojení, kdo a kde na něm asi tak bude jezdit.

Mezitím se ke mně ale donesly nějaké „šumy“, že to má i jinou dimenzi. A tak při pozvání do Leogangu, kde Specialized představoval své novinky a jednou z výrazných  bylo právě TURBO LEVO, jsem byla v podstatě natěšená, když naše redakční skupina  dostala k testu parádní kousky. V plánu byl hřebenový 23 km trail, vzhledem k azurovému nebi nás čekalo krásné dopoledne.

 

Krátké poučení, kde se co ovládá, i pohled na stav baterie byl víc jak uspokojivý, dobito na  82 %, kluci z redakce měli jen 64%, což mi přišlo jako férové…tím se smažou rozdíly v naší kondici. Důvod  proč ale pojedeme na kopec  lanovkou, jsme zpočátku nechápali. Horní stanice byla v 1800m , což nám přišlo s elektrokolem dosažitelné. Už při jízdě samotné jsme se dozvěděli, že trail, na který se chystáme, není jen z kopce, ale čekají nás i výjezdy, kdy z pohonu využijeme i třetí, nejvyšší level.

Skupinové foto a naše testovací jízda začíná. Rozšlapávám ten 22 kilový stroj a šetrně volím nejnižší stupeň pomoci, kdo ví, co nás ještě čeká. Krátký šotolinový výjezd bych na normálním kole točila na malou a asi i „brblala“ že nejsem rozjetá a hned takový utahovák. Takhle jsem si radostně vyjela,  i tři technické serpentiny a sžívala se s turbo pohonem. Tak tahle si jezdí do kopce Gun Rita Dahle nebo Jolanda Neff, dámy, co vévodí světovému poháru….
Za pár minut jsme na začátku našeho trailu. Bože – těch kořenů, vystouplých, že mi je jasné už předem, jak se o ně přední kolo zastaví. Z kopce jedu, jak umím, občas si odfouknu strachy, přestože si s technikou docela rozumím, ale ty terénní schody mi přijdou dost krkolomné. Ale široké gumy, 6 Fattie, to poberou. Profil se mění, před námi je výjezd. No – první zhodnocení toho, co vidím je, že tohle se vyjet nedá. Prudký, rozbitý, všudypřítomné kořeny řádně urostlých stromů. Chvíli se snažím, pak slézám a tlačím, moje kamarádka také. Obě se shodujeme, že důvod nebyl v kole, ale v nevíře, že to jde přejet. A JDE !  Trochu měním techniku, zařazuji nejvyšší pohon a začíná zážitková extáze – šlapu ze všech sil, občas stojím i na místě, balancuji a za chvíli se drapák chytne a stoupám dál, pracuju s těžištěm jako na svých o polovinu lehčích kolech, funguje to.

Během cesty několikrát zastavíme, za kluky přeci jen trochu zaostávám, ale hlavně ve sjezdech, nikomu to ale nevadí, užíváme si to všichni a jednohlasně se shodujeme, že je to nová dimenze jízdy. Zhruba po 2,5 hod sjíždíme k hotelu. Baterka má ještě přes 30 % .

Parádní zážitek !

Nadšení z linie „elektro“ mě provázela celý pobyt – na cestu do Leogangu jsme měli zapůjčené Volvo V60 Plug-In Hybrid, automat s elektromotorem, který přebírá funkci při pomalé jízdě městem. Podobná dokonalost, jen cena jinde, ale zas tu stačí jen bezbolestně šlapat na pedál… 😉

Technické parametry:
Trail : 23 km, převýšení 780 m (bez výjezdu lanovkou J
Kolo : TURBO LEVO FSR,(Specialized vyvinul vlastní pohonnou jednotku a baterii integrovanou do rámu)
motor: 250W,
baterie jsou dodávány ve dvou verzích  504 a 460 Wh.
výdrž baterie : až 120 km
dobíjení : 3,5 hod
cena: 89 900,- hardtail, od 139 tis FSR, pokud nemůžete žít bez TOP modelu S-Works, tak zde je cena opět přes 200 tis)

Autor: Kája Polívková
Foto: Petr Bureš, Kája P.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková