V dnešním redakčním testu vám představíme dámský nejvyšší model řady ASL, Author Instinct. Jak obstojí ve srovnání s úspěšným loňským modelem? Prodává barva nebo i lehké vylepšení výběru komponent?
Před časem mi jedna známá požádala, zda bych jí nepomohla s výběrem horského kola. „Víš, jak jezdím“, napsala mi….“ráda, ale pomalu, takže dlouho. Terén, to už je pro mě i šotolinová cesta, ale občas mě rodina zavleče na pěkný drncáky, já se jim pak mstím asfaltovými stezkami. Ráda se kochám přírodou kolem sebe a úplně nutně potřebuji, ať to kolo dobře přehazuje. Cenu něco kolem 25 tisíc“, zněl zdánlivě náročný požadavek. Měla jsem vbrzku jasno. „Přidej 4 tisíce a máš ho“ !
Vybírám AUTHOR Instinct ASL, pokud projde svou barevnou kombinací, přesně splňuje vyslovené požadavky. Designéři ale dobře vědí, jaké kombinace takovému modelu sluší, umí přidat i na první pohled nenápadnou, ale efektní linku a tak se o rok mladší bráška našeho loňského testovaného kola, hrdě ukazuje slunečnímu svitu. Tam se totiž krásně blyští jeho stříbrno- tyrkysový háv.
Letošní AUTHOR Instinct ASL, je nejvyšším modelem řady ASL (Author Sport Lady), s velikostí kol 27,5″. Hliníkový rám byl tvarován technologií hydroforming, díky kterému jsou rámové trubky zeslabované, přitom mají zachovanou pevnost.
Pro letošní kolekci byla zvolena jako základní stříbrná barva, doplněná tyrkysovými liniemi a černými logy. Jedná se o hardtail, přední pružení zajišťuje vzduchová vidlice RST F1, ve stejném barevném provedení.
Zvolený model RST F1 disponuje zdvihem 100 mm a je uzamykatelný. Na lockoutu je i viditelná nápověda, kterým směrem si vidlici otvíráte.
Osazení, zvolené pro INSTINCTa ASL je od japonského Shimana a drží vzhledem k ceně vysoký standart, řazení, přesmykač a převodník jsou řady Deore, přehazovačka dokonce XT. Brzdy jsou o stupínek níž a nesou označení Alivio.
Za zmínku, která potěší svou majitelku, stojí osazení trojpřevodníkem, s 40-30 a 22 zuby. K tomu deset pastorků v rozsahu 11-36 z, to už je z čeho volit.
Pocit pohodlného posedu zajistí dámské sedlo Author FENIX, které má v zadní části vyšší polstrování. Výšku si pak podle potřeby upravíte klasickým rychloupínákem.
Ráfky z domácí dílny, Author Radon Pro mají 32 děr, obuté na nich jsou pláště Vittoria model Barzo, v šířce 2.10″. Hydraulické kotoučové brzdy jsou již samozřejmostí, velikost kotoučů je 6″.
Brand Author najdete i na řidítkách, představci, stejně tak i na měkoučkých pěnových gripech.
Author Instinct ASL není kolo se závodními ambicemi. Hned první ujeté stovky metrů dávají jasný signál – nechvátej, kochej se a užívej všeho kolem. To ale neznamená, že energií nabitá bikerka by si jízdu nevychutnala. Jen to chce přizpůsobit styl.
Výše položená řidítka vám umožní vzpřímenější posed, majitelka ocení z toho plynoucí pohodlí pro sedací partie i krční páteř. Kratší geometrie dělá kolo poměrně hravým, dobře ovladatelným, na druhou stranu sklon vidlice předurčuje kolo k sportovně-rekreačnímu pojetí jízdy, na moderní cross country tratě určené není.
Lesní, polní i štěrkové cesty jsou pro Author Instinct ASL ideálním teritoriem. Síly vám nevezme ani asfaltový úsek, pláště Vittoria Barzo jsou příjemnými univerzály. Oproti loňskému modelu jsou na kole brzdy od Shimana a i když jde o nižší řadu, tuto změnu oceňujeme. Páky mají příjemný tvar do ruky a dobře se s nimi dávkuje míra brzdění.
Díky přesně chodícímu řazení si budete změny převodů užívat a s radostí si vychutnáte i možnost se vydat do strmějších úseků. Po kopci čeká odměna v podobě sjezdu. Nebojte se terénních nerovností, vidlice FSA, kterou Author Instinct má ve výbavě, patří mezi velmi kvalitní a je to znát i na jejím plynulém chodu.
Když na kopec nestačíme, v pohodě ho vytlačíme….Instinct se na vás zlobit nebude
A už je tu zas rovina, kdy zvolíte lehký kmih a přijde čas si uvědomit ještě dvě milé „drobnosti“, které dojem z jízdy mohou vylepšit anebo zhoršit. V případě našeho tesťáčku platí ta první možnost: sedlo Fenix je příjemně měkké, nikoliv ale tak, že by nedrželo tvar. A pak jsou to pěnové gripy. Ty vás nezklamou ani v horkých letních dnech, kdy při cestě k vodě, náhodou zapomenete na cyklorukavice. Jsou dostatečně měkké a nekloužou.
Ještě jeden údaj, váha kola (velikosti M) je těsně přes 12 kg.
Dnes jsme se toulaly v cenové hladině kol do 30 tisíc, v případě takto vybaveného kola, které vám jen při té nejzákladnější údržbě udělá velkou službu, je to částka hodně příjemná.
Autor: Kája P.
Foto: DNK