Bikový ráj Livigno – tip na trail pro (ne)bikerky

Dnešní pozvánka není na pěší turistiku, ale najdete zde tip na výlet, na který nemusíte být dravá bikerka, vybavená trail bikem s širokými plášti. Terén zvládlo kolo trekingové i cyklokrosové….a dvě šikovné cyklistky.

Rok se s rokem sešel a naše redaktorka Jíťa se opět vydala do její oblíbené destinace, italského  Livigna. Vloni na našich stránkách představila dva její oblíbené bajkové traily, můžete si přečíst zde.

Letos vyrazila do bajkového ráje překvapivě s cyklokrosovým kolem, protože její parťačka nebyla tolik zdatná cyklistka a na dovolenou se vybavila kolem trekkingovým. Pokud tedy nemáte horské kolo, nevěšte hlavu, užijete si krásné výhledy i ze sedla “výletního kola“. Stačí se jen nebát a výběr tras přizpůsobit. Odměnou vám pak bude, kromě již zmíněné krajinové „kochačky“ i posun vašich jízdních limitů o nějaký ten level výše.

Přečtěte si Jitky pozvání…

Výlet k jezerům Giacomo a Cancano

Obtížnost: střední (trasa je náročná pro prudká stoupání)
Trasa: https://www.bikemap.net/en/route/3660944-jezera-giacomo-a-cancano/

Tuto trasu jsem před pár lety jela náhodou. Ostatní z party jeli delší etapu a já měla v plánu volno. V Livignu jsem byla poprvé, první den a moje tělo trošku bojovalo s aklimatizací na nadmořskou výšku. Tedy vyjížďka začala velmi nevinně – kolem potoka k jezeru a pak už to byl ten červíček v hlavě, který nabádal, jeď ještě kousek, další kousíček výš a dál …

První seznámení s tímto okruhem bylo neuvěřitelné. Tím, že jsem se za nikým nehnala, kdo jezdí poslední v partě, určitě ví, co mám na mysli, měla jsem možnost nasát atmosféru do posledního doušku. Proto ho mám tolik ráda. Jediná chybka tehdy byla, že nikdo nevěděl, kam jsem jela a že na většině trasy nebylo pokrytí signálem.

Okruh začíná u místní mlékárny Latteria di Livigno, kde mají mimochodem opravdu skvělou zmrzlinu. Naberete směr jezero, první záchytný bod je u restaurace Val Alpisella. Nezapomeňte správně zařadit nejlehčí převod a nepřestávejte šlapat – je to jen pár serpentin, které vás dostanou o pár výškových metrů výš, na vrstevnicovou pasáž, kde na vás pro ochlazení čeká pár malých vodopádků. A také jeden velký, s dřevěnou lávkou, kterou před pár lety upravili tak, aby ji bajkeři se širokými řídítky bez problémů překonali. Lávkou také končí kochací pasáž a za čekají další serpentiny, které vás zase posunou o desítky výškových metrů vzhůru, až nad stromy, kde již sklon není tak šílený a můžete     pokračovat příjemně, v sedle.

Cesta se líně klikatí kolem skal, tu nám poskytne výhled na horské jezírko, tu zase na stádo krav a hlavně na část ledovcového pole na Stelviu. Na konci této rovnější pasáže, za zatáčkou, která posílá cestu dolů z kopce, je malý rozcestník. A ten vám dává na výběr. Chcete ty draze nastoupané metry shrknout dolů po široké šotolince, nebo nechcete odbočit vlevo na trailík a bavit se? My měly jasno hned. Tento trail se nevynechává!

U jezera je pak další výběr, můžete objet jedno jezero či obě dvě. Případně si udělat piknik  a ugrilovat si maso, které si přivezete s sebou. Na hrázi si můžete v klidu vychutnat kávu s výhledem na kopce,  navštívit kostelík na severovýchodní straně jezera Cancano.

My jsme tentokrát zvolili jinou trasu, to abychom se do Livigna nevracely stejnou cestou, vyrážíme údolím Val Trella zpět. Údolíčko je ze začátku velmi příjemné a stoupá pomalu. Ano, je to takové mazání medu kolem pusy, či převodníků, protože po pár stech metrech začíná divočina. Před námi jsou jasně zřetelné serpentiny, které ukazují, kam až musíme vyšlapat – někdo v sedle kola, někdo pěšky – achilovky taky někdy musíme protáhnout. Odměna za výkon je ale zaručená. Za poslední serpentinou se před námi rozprostírá nádherné údolíčko a potůčkem a salaší, která již z dálky láká k osvěžení třeba vychlazeným pivem, či degustací místních mléčných a masných výrobků, které vám zde naservírují na pořádném dřevěném prkýnku. Odsud se vám určitě nebude chtít zvednout  a pokračovat dál.

Výhodou je, že když se dostanete až sem, máte skoro vyhráno. Chybí pár posledních výškových metrů, které je třeba vytlačit a které vás dělí od houpavého trailíku údolím Val Pila. Trail vás dovede až potoku, ústícímu v livingském jezeře, kolem kterého cesta ubíhá opravdu zábavnou formou. A pokud budete odvážné jako moje parťačka, tak vězte, že tento trail vás posune po technické stránce zase o kousek dál a hlavně to bude pro vás zážitek! Stejně tak jako jeho následné pokračování po druhém břehu. Zastávka ve výchozím bodu na zmrzlinu je pak opravdu zasloužená odměna!

Pár rad pro jízdu na trailu, které pomohly mé parťačce
– pro překonání překážek je třeba mít rychlost’
-dívejte se tam, kam chcete jet
-řaďte v předstihu
-naučte se z kopce jezdit ze sedla a za sedlem

Pár tipů na celodenní náročnější výlety od jezer Giacomo a Cancano

Pokud patříte mezi náročnější bikerky a chcete využít potenciál lokality co nejvíce, tak pokud se dostanete přes Alpisellu k jezerům, máte další možnosti pro výlety. Tady máte dva ověřené tipy: