Nášlapy versus pedály. Jak přežít změnu?

Začínáte s nášlapy? Bojíte se pádů? Jednoduchá rada, která vás zachrání….

Historky o hozených „šraňkách“ uslyšíte pravděpodobně od každého pátého cyklisty. Kdo netuší, co se za tímto slangem skrývá, tak jde o prostý popis první zkušenosti s nášlapnými pedály. O ten moment bezmoci, kdy se s nohama pevně uchycenými k pedálu, kácí k zemi. V lepším případě do měkkého lesního podloží, v horším na nevlídný asfalt. Do jaké míry je to pravdivé, anebo už jde spíš o předávání lidových příběhů z dávnější doby, nechme stranou. Důležité je, zařadit se mezi ty, co nepadají. Víte jak na to?

Proč mít nášlapy

Nejprve malé shrnutí, na čem se jezdí. Pedály na kolech můžeme rozdělit na tři základní tipy: pedály klasické (s klipsnou), platformy a nášlapné .

Klasické pedály najdeme u levnějších kol, buď samotné nebo opatřené klipsnou. Ta v kombinaci s řemínkem fixuje nohu k pedálu. Oproti používání samostatných pedálů zabraňuje smeknutí nohy, naopak velkým negativem je nemožnost rychlého vystoupení z pedálu. Tedy pokud máme dostatečně dotažený řemínek, což je zas dobré podporu kulatého šlapání.

Platformy jsou v podstatě mutací klasických pedálů, vyrobené z odolných materiálů, s širším tělem, po okrajích osazené malými hroty,tzv. piny, které zvyšují přilnavost boty k pedálu. Jsou doménou sjezdařů, BMX , fourcross závodníků a části enduro jezdců.

Nášlapné pedály jsou, i přes zmiňované a lehce odstrašující historky, uživatelsky bezpečné a pro samotnou jízdu velmi přínosné. Jak jejich název napovídá, jsou určeny na našlápnutí, kdy dojde k pevnému spojení pedálu s „kufrem“ (zarážkou), přidělaným na cyklistické botě.
Při takovém spojení jedete mnohem efektivněji než na normálních pedálech, při osvojení správné techniky si užíváte šlapání „do kulata“. Jednou nohou vždy tlačíte pedál dolů, zatímco druhá noha tahá druhý pedál nahoru. Zároveň vám jízda s nášlapy dává i možnost bezpečného a rychlého uvolnění nohy z pedálu. Systémů existuje na trhu několik, ale nejrozšířenější je SPD od Shimana.

Nášlapy versus pedály


Jak přežít první jízdu s nášlapy?

Začínáte s nášlapy? Bojíte se pádů? Máte obavy, že budete víc nejistá v terénu? Nic z toho se nemusí stát. Klíčem k úspěchu je trocha tréninku, a především nastavení pedálů.

Z nášlapů se nelze vycvaknout bez překonání odporu. Každý, kdo dosud jezdil v běžných pedálech, mohl nohu sundat kdykoliv. Ten, kdo používal klipsny, má zas zautomatizované vytažení chodila vzad.

Odpor lze ale nastavit, takže při prvních testovacích jízdách, které určitě nepovedou do náročného terénu, je dobré upravit sílu, která nám drží nohu v pedálu, na minimum. V takovém případě dokážeme nohu vytrhnout i v případě, že na nášlapy zapomeneme.

Nášlapy versus pedály


Nášlapy SPD mají pružinu, která ovlivňuje sílu upnutí boty v pedálu. Malé pootočení šroubkem umožňuje její nastavení.

Nášlapy versus pedály


Nastavení síly vypínací pružiny nášlapů je velmi jednoduché, postačí nám k tomu imbus velikosti 3 mm. Pro snadné vypnutí pedálu otáčíme imbusem ve směru znaménka minus. Nezapomeňte, že každá strana pedálu má svoji samostatnou pružinu a proto musíme povolit i druhou stranu, resp. druhou pružinu. Pokud byste na to zapomněla, jedna strana pedálu by byla volná a druhá utažená a překvapení při zastávce na sebe nedá dlouho čekat.

Pedály, nastavenými na minimální vypínací sílu vycvakneme velmi snadno i v těch nejméně očekávaných situacích. Nevýhodou je, že při jízdě v nerovném terénu tato lehkost může způsobit vypnutí pedálu i neplánovaně.  Proto, až je vypínací pohyb nohy do strany automatický, můžeme pedál víc dotáhnout.

Tip DNK: pro začátečníky, turisty a výletníky nabízí Shimano nášlapné pedály se systémem SPD Click R, které mají sníženou vypínací sílu.

Pro začátek je dobré vhodné si vyhradit nějaký čas na nácvik. Zjistíte tak nejen potřebnou sílu k našlápnutí, ale také dostanete do podvědomí impulz, že před zastavením je potřeba udělat jeden úkon navíc, než jste byli zvyklí, tedy vycvaknout.

Tak hodně najetých kilometrů a žádné „šraňky“.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková