Druhý pohled. GRAND CANYON WMN 7.9

Víme proč. Proč se nám s tímto dámským hardtailem nechtělo rozloučit…

Jak jsme Vám slibovaly, máte před sebou podrobné představení  a výsledek testu dámského biku německé značky Canyon, modelu GRAND CANYON AL SL 7.9. Pokud jste viděli naše video představení, trochu tušíte, na co se těšit. Tento dámský hliníkový hardtail patří do kategorie kol, které mají výborný parametr poměru ceny a „výkonu“, tedy jak z pohledu výbavy, tak i výsledných jízdních vlastností. Což jsme náležitě prověřily při redakčním testu.

Design a technika

První řádky jsou určeny tomu, pro koho je design důležitým rozhodovacím kritériem. A ruku na srdce, netýká se to pouze žen. Na rámu dominuje černá matná barva v hrubém nástřiku, horní rámová trubka je ve dvou odstínech tyrkysu. Při podrobnějším prohlédnutí na kole najdete řadu zajímavých detailů, například na řídítkách jsou vystínované grafické tvary. Drobnost, která odliší a „rozbije“ monolitní barevný nátěr. Všechny sváry jemně začištěné, vnitřní vedení bovdenů k přesmykači systémem Sideswing je také velmi kvalitně zpracované.

Grand Canyon WMN 7.9 je pro dámy od výšky 150 cm (vel, rámu XS) až do 190 cm (vel. L). Podle toho se řídí i velikost kol, kterými jen osazen. První dvě mají kola 27,5“, u velikosti M a L pak jsou kola 29“. 

O přední pružení se stará vzduchová vidlice RockShox Reba RL, se 100 mm zdvihem a vzduchovým pružením. Je vybavena uzavíráním z řidítek a také u ní lze nastavit rychlost odskoku.

Pár slov ke komponentům, které dostal tento německý krasavec do vínku. Pohon a řadící systém jsou z modelové řady Shimano Deore, kolo je vybaveno dvoupřevodníkem (36 a 22 zubů), kazeta je v rozsahu 11–36, a nabízí na dnešní poměry velmi jemné odstupňování převodů.

Potěšilo nás nasazení brzd Shimano M-506 s krátkými jednoprstovými páčkami. Mají dostatečný účinek i příjemný tvar brzdové páky , což se u dámského biku cení.  Vzhledem k určení kola je překvapivá velikost kotouče na předním kole, kde je 180 mm, vzadu pak klasických 160 mm.

Dámské sedlo z edice Iridium Three má svůj specifický tvar i rozložení polstrování tak, aby co nejvíc minimalizovala otlaky citlivých partií.

Šířka řídítek je v závislosti na velikosti rámu, v rozpětí 680 – 700 mm, stejně tak i použití samotného představce (60 -80 mm). Za povšimnutí stojí i aplikace QR kódu, který nabídne informace o kole

Na ráfkách Mavic Crossride FTS jsou obuté pláště německé značky Continental, Mountain King a X-King Racesport v šířce 2.2″. 

Jízdní test

Je až neskutečné, kolik pozitivních dojmů kolo z této cenové kategorie nabídlo. Od prvního šlápnutí bylo jasné, že se tu projevuje hodně povedená geometrie, která dělá kolo příjemně ovladatelným, stabilním a dobře vedoucím jízdní stopu. Nejde jen o úhel hlavové trubky (68,5) a délku zadní stavby (vel. M – 427,4 mm), ale celkový dojem utváří i další detaily, např. šířka řídítek (vel. M–700 mm, liší se v závislosti na velikosti rámu) a použití velmi krátkého představce – na testovaném M ku to byl 60 mm.

Dámský Grand Canyon, s devětadvaceti palcovými koly rozhodně nepůsobil těžkopádně, opět tu hraje svůj díl jeho odlehčený rám a kombinace osazení, která ve výsledku udělá váhu hluboko pod 12 kg (testovaná vel. M měla 11,5 kg).

Jeho dynamiku zásadně ovlivňují i samotná kola, resp. kombinace použitých ráfků a plášťů.  Ráfky od Mavicu jsou lehké a zároveň tuhé, všestranné pláště od Continentalu nabízí potřebné vlastnosti- dobrou váhu, jezdivý vzorek i záběr v terénu. Tady stojí za zmínku, že jsou použity rozdílné modely na přední a zadní kolo. Poněkud hrubší vzorek Mountain King Race vepředu dostál svému názvu a prokazoval všestrannost, podržel při brzdění i v zatáčkách.  X-King na zadním kole má nižší a jezdivější vzorek, ovšem stále s dostatečným záběrem. Stačilo vyladit nahuštění a kolo zvládlo jak jízdu v blátivém terénu, tak i horský výjezd po asfaltovém stoupání z Pece na Luční boudu. Právě v prudkých kopcích nebo momentech, kdy dochází dech, je příjemné nasadit „kašpárka“ – tedy kombinaci malého převodníku s 22 zuby a největšího pastorku, s 36 zuby. Tenhle převod eliminuje obavy, že velká 29“ kola neutáhnete.

Grand Canyon WMN 7.9 nabízí parádní poježdění každému, kdo chce do terénu za výkonem, míří na bikové maratony, baví ho polykat kilometry na lesních cestách a nepříliš extrémních trailech. Když přijde nějaký těžší úsek, podrží vás velká kola a vychytaná geometrie rámu. 

Ale abychom nejely pouze na vlně chvály… Za krásu v podobě hrubého nástřiku rámu budete „platit“ při jeho údržbě, povrch se hůř čistí. Trochu zbytečná nám přišla velikost předního kotouče, 180 mm pro dámský model není běžné. Ale to už opravdu hledáme drobnosti u jinak moc povedeného biku. Důležitější je upozornění směrem k nákupu kola, značka Canyon má obchodní strategii B2C, tedy objednávek pouze e-shop přímo u výrobce. S tím je třeba počítat při výběru kola i následném servisu, případně reklamacích. Co se ceny týče, nemůžete počítat s věrnostní slevou, kterou byste třeba mohly dostat ve vašem cyklistickém obchodě.

Končit se má pozitivně, takže shrnutí v jedné větě: na biku Grand Canyon WMN bylo skvělé svezení a jeho výbava i vlastnosti, které nabízí, z něj dělá významného konkurenta i dražším modelům.

Kompletní specifikace a informace o tomto i dalších kolech najdete na stránkách českého zastoupení značky.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková