Reklama

Jak nahustit správně tlak v pláštích.

Víte, kolik barů, atmosfér nebo PSI mají mít vaše pláště? Co rozhoduje o tom, aby to bylo správně?

Reklama

Na kolik? Tohle je velmi častá otázka, která zazní mezi bikery před vyjetím do terénu. Zároveň je to věčné téma, mnohdy s nejednoznačnou odpovědí.  Zvolit správný tlak v pneumatikách totiž není nic jednoduchého a hodně záleží na praxí získaných zkušenostech. Jak si má ale poradit začátečnice nebo málo zkušená jezdkyně, která to dosud příliš neřešila?

Přestože k určení dokonalého tlaku pneumatik pro vaše horské kolo neexistuje žádné universální a vždy platné pravidlo, je ale několik faktorů, které vám pomohou v rozhodování, jak moc si pláště nafouknout. A netrapte se svými prvními neúspěchy, ideální nahuštění řeší pravidelně i ti největší profesionálové, které znáte z tratí světových pohárů.

Je celá řada faktorů, které je třeba vzít v úvahu při nafukování pneumatik. Pojďme se podívat na ty nejdůležitější.

Na horských kolech můžete mít dva typy ventilů: tenký, galuskový nebo autoventilek. Na jejich obalech bývá označení Presta a Schrader. Před pumpováním se sundá plastová čepička, která je prachovým uzávěrem, ne každý ji dává zpět kvůli estetice. U autoventilků má čepička ale svoje opodstatnění. V domácí dílně by vám neměla chybět velká nožní pumpa, vybavená tlakoměrem, který vám umožní mít přesnou kontrolu stavu tlaku v pneumatikách.

 Hmotnost jezdce

Zde je to na první pohled jednoduché, čím těžší jste, tím vyšší je tlak, který vaše pneumatiky potřebují. Nebo jinak – vy vyvíjíte tlak na povrch, takže čím těžší jste, tím je to větší tlak pneumatiky na zem. Pokud byste pátrala po tabulce, kde bude k váze v kilogramech či librách odpovídající tlak v atmosférách nebo PSI, něco možná najdete, ale již nebude zohledňovat další, neméně důležité parametry. Berte to jen pro hrubou orientaci.

Terén

Pro správnou volbu tlaku pneumatik musíte vzít v úvahu terén, do kterého jedete. V kamenitém, rozbitém povrchu vám měkčí pneumatika zaručí pohodlí, neboť bude mít dobrou přilnavost a utlumí nerovnosti. Například na kořenech je to výborné, protože ty jsou oblé. Problematická situace nastává, pokud se chystáte do terénu, kde jsou ostré a špičaté kameny. V případě dušového systému hrozí procvaknutí duše o ráfek, tzv. snake. Pokud vozíte bezdušové pláště, pak poškození ráfku, s tím i únik tlaku.


Aby to bylo ještě složitější, příroda nám samozřejmě chystá terén pestrý, trasy bývají proloženy hladkými úseky, kde zas máme přání, aby to pěkně jelo, a pro to je lepší vyšší tlak. Nutností je tedy terénu přizpůsobit svůj jízdní styl.

Jízdní styl

 Ať už se chcete prohánět technickými skalními úseky, nebo raději volíte lehčí terény, nejen profilem, ale hlavně povrchem, tlak v pneumatikách ovlivní váš výkon a pocit z jízdy. Čím agresivnější jízdu vyznáváte, stopu ve sjezdu příliš neřešíte a pneumatice tak často dáte prostor, aby za vás pobrala vaše chybky, tím je lepší nahustit pláště na větší tlak.  Pokud jezdíte něžně, umíte trefit pěknou stopu ve sjezdu a vyznáváte čistou jízdu, můžete spíš podhustit.

Kdo má horské kolo k jízdě po cyklostezkách a občas šotolině, spíš uvítá, aby kolo pěkně odvalovalo, tudíž nafoukne víc.

 Klimatické podmínky

Dokonce i počasí můžete zohlednit při huštění vašich pneumatik před jízdou. Obecně platí, že pokud vyrážíte do mokrého, blátivého terénu, hustí se pláště o trochu méně, než jste zvyklí. Důvod je jednoduchý, s nižším tlakem dosáhnete výrazně lepší přilnavost plášťů, ty pak mnohem lépe tlumí, kolo se lépe dostává přes kameny, kořeny. Tvrdý plášť naopak více klouže, odskakuje a kolo se pak špatně ovládá.

Typ pláště

Na každém plášti je od výrobce uveden doporučený rozsah tlaků daného pláště (1,0 až 4,5 baru), velice důležitá je maximální hodnota, kterou výrobce uvádí. Přes ni by se plášť neměl foukat, může totiž dojít k jeho poškození. Pokud ale jezdíte opravdu v terénu, stejně nemá význam o maximálním tlaku uvažovat, neboť takový tlak nemá pro jízdu smysl.  

 

Čekáte na konkrétní doporučení? Tak jeden obecný příklad, jako „odrazový“ pro vaše další experimenty. Pro ženy váhy cca 55 kg, je doporučení hustit tlak v pneumatikách kolem 2 atmosfér (29 PSI), pro muže váhy cca 80 kg je to 2,2 -2,3 atm ( 32PSI). Nejlepší způsob, jak najít tu správnou hodnotu, která vám bude vyhovovat, je experimentovat. Zkuste třeba začít na vyšším tlaku a pak podle pocitů upouštějte, dokud nezískáte pocit, že je vaše jízda hladká.

 

1 bar = 14,504 PSI
1 PSI = 0,069 barů
1 PSI = 0,068 atm
Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková
Reklama