Reklama

TREK Procaliber 9.7 Šedá eminence přichází

Tam, kde jiní často šetří, Trek zvolil skvělý tah. Pod nenápadným vzhledem se skrývá poctivé kolo, které nezklame v žádné situaci…

Reklama

Tenhle model nás provází už delší čas a je nám dobře známý. V naší domácí garáži parkují předloňské verze SL. Vloni jsme měly v redakčním testu hliníkovou variantu Procaliber 6, která sklidila, jistě nejen díky své růžové barvě, velký úspěch. Teď tu je novinka pro r. 2019, která se k nám dostala na krátký test.

Pokud mluvíme o Procaliberu jako o novince na rok 2019, tak změny se týkají především designu, specifikace osazení a s tím souvisejícím i nezanedbatelným zeštíhlením. Revoluční technologie Isospeed, která byla poprvé představena v r. 2012 (to nám to letí), se postupně začala používat nejen u závodních raket, ale i u levnějších modelů, takže nechybí ani tady.

Testovaný Procaliber 9.7 dostal do vínku velmi decentní design, ocelově šedivá barva v lesku v kombinaci s černými nápisy si ale cestu k určité skupině zákazníků najde.  Ten, kdo vyhledává nevýrazný design, jásá. Tenhle bike v šedivém hávu nepatří do kategorie „dámské kolo“, ale americký výrobce už několik let promuje svou filozofii unisex geometrií kol, kterou pro nadcházející sezónu ještě zvýrazňuje tím, že ani na dámských modelech již nenajdete logo WSD.  Takže dámy, pokud preferujete tlumené barvy, může být právě tento bike tím vaším vysněným.

Karbonový model Procaliber 9.7 pro příští sezónu ubral na váze, což ho dostává na sympatických 10,7 kg (velikost 17,5 bez pedálů). 

Když jsme zmiňovaly změny v osazení, tak těch není málo. Ta první je viditelná na pohled, jde o změnu dodavatele komponentů řazení a pohonu. Trek přešel od Shimana k Sramu, Procaliber 9.7 je nyní vybaven sadou NX Eagle. Ta nabízí 12 ti rychlostní kazetu v rozsahu 11-50, kliky Truvativ Stylo 6k Eagle, kdy je k dispozici tác se 30 zuby.

O pružení se stará vzduchová vidlice RockShox Reba RL se zdvihem 100mm využívající technologii Motion control, která umožňuje nastavení správného chodu vidlice a to bez použití pumpičky či nářadí. Ovládání je dálkové, z řídítek, což potěší snad každého jezdce.

Další změna, která jednoznačně sbírá kladné body, jsou kola. I zde inženýři v americkém Wisconsinu sáhli po výměně a tak loňské DT Swiss nahradili vlastními od Bontrageru, konkrétně velmi kvalitními karbonovými ráfky Kovee Elite 23. Ani pláště Bontrager XR2, co se kvality týče, nezaostávají. Řada Team Issue je top v nabídce značky, takže kevlarové patky a měkká směs jsou samozřejmostí, stejně jako nápis TLR (tubeless ready). V sérii jsou sice kola opatřena dušemi, ale jejich vyjmutím a předěláním na bezdušový systém můžete ušetřit dalších cca 200gramů na váze a to na místě, kde to nejvíc pocítíte. Tam, kde jiní často šetří, Trek zvolil skvělý tah.

Představec patří také do rodiny komponentů, nesoucích logo Bontrager. Je kompatibilní s technologií Blendr, ta umožňuje instalovat příslušenství (držáky na sportestery, světla, mobilní přístroje) přímo na představec, čímž se docílí elegantní vzhled a snadné používání.

Řidítka o průměru 31,6mm jsou z hliníkové slitiny, mají šířku 720 mm, prohnutí 5 mm a uprostřed rysky, které usnadňují přesné nastavení úhlu naklopení i vystředění.

Při pohledu na kolo si nelze nevšimnout, že vedení lanka přehazovačky je vnitřkem, zatímco hadička k zadní hydraulické brzdě je vedená po vnější straně rámu. Právě brzdy totiž zůstaly překvapivě na japonském Shimanu a tak zde najdete hydraulické kotoučovky MT500, které mají nastavitelné jednoprstové páčky a jak je u Japonců zvykem i příkladnou funkci.

Sedlo Bontrager Montrose comp má jednoduchý, klasický tvar. Je určené pro all road jízdy, vyříznutá střední část má pomoci uvolnění otlaku měkkých tkání. Sedlo je s kolem spojeno karbonovou sedlovkou Bontrager Pro, která ještě o kousek vylepšuje pružení tohoto hardtailu.


Další varianty Procaliberu

Pokud vašemu oku nelahodí šedivá, můžete v této specifikaci sáhnout po nevšední vínové barvě. Ještě zbývá prozradit, za kolik si Procalibera 9.7 můžete pořídit. Tenhle závodně střižený bike nese cenovku 63 990 Kč, což je pro danou specifikaci velmi slušná cena. Zalovit můžete samozřejmě jak mezi dražšími Procalibery SL 9.8 či 9.9, ale tam už jsme v jiné cenové hladině nebo je k dispozici karbon v nejlevnější specifikaci 9.6, který je osazen Shimanem SLX/XT a hliníkovými koly Duster (cena 54 900 Kč).

První jízdní dojmy

Protože Procalibra dobře znám očekávala jsem ten pocit „moje kolo“. Při první nasednutí mě samotnou překvapilo, jaký pocitový rozdíl udělají o 3 cm širší řídítka a jejich vyšší nastavení. Po pár šlápnutích a hlavně nájezdu do terénu se však již dostavil ten známý pocit správného „usazení“ na biku. Procaliber 9.7 je skvěle vyvážené kolo, které je v terénu jako doma. O funkčnosti ISOspeedu se už napsalo hodně, ale proč znovu nenapsat, jak parádně je jeho funkce znát třeba při jízdě po hrbaté louce. Jedno je jisté, čím delší švih pojedete, tím víc služby pro vaše svaly tenhle pružící systém udělá. 

Geometrie od Garyho Fishera je další dokonalost, která mě baví a dává jistotu v technice. Letošní 9.7 je výrazně vylepšená o karbonová kola, která jsou nejen lehčí, ale hlavně pevnější a při jízdě je to znát. A co až na to sedne stokiloý chlap?! Mimochodem nosnost kola uvádí americký výrobce až 125 kg. 

Procaliber 9.7 je kolo, které chce jet rychle. Limitem je pro něj pouze kondice jezdce.  Mě osobně ani nevadila absence 10 zubového pastorku, ale dovedu si představit, že pro našlápnuté závodníky by to mohl být v určitých situacích problém. Vím, jak umí „valit“ na mírně klesajících šotolinách, takže při závodě by těžší převod možná potřebovali. 

Pro sportovní ježdění je naopak lepší menší skok mezi nejtěžšími převody. Používání jednopřevodníků je trend, na absenci páčky si levá ruka rychle zvykne. Kdo chce Procalibera s dvojtácem, musí sáhnou po 9.6. Komponentový mix je z mého pohledu vyvážený a nemá slabé místo. Dalo by se namítnout, že za ty peníze by mohli v TREKu namontovat i karbonová řidítka, ale jakmile se na Procaliberu 9.7 rozjedete a začnete si užívat jízdu, už na to ani nepomyslíte.   

+

  • volba kvalitních kol (ráfků i plášťů)
  • vyvážené jízdní vlastnosti
  • technologie Isospeed

  • kazeta NX Eagle má rozsah 11-50 a pro vytrénované závodníky může chybět těžší převod (pastorek s 10 zuby)

GALERIE TREK PROCALIBER 9.7

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková
Reklama