Reklama

Kellys Tayen 10 v testu. Překvapil zbrusu novým motorem a nízkou cenou

Další příjemné překvapení pro dámy od slovenského výrobce…

Reklama

V našich redakčních testech se již pravidelně objevují elektrokola, v různých specifikacích i cenových kategoriích. Ten dnešní patří velmi pohledné a povedené novince od slovenského výrobce Kellys Tayen 10. Vlastně – říkat, že model Tayen je novinka by bylo trochu zavádějící. Tenhle hardtail byl představen už v loňském roce, kdy jsme testovaly verzi 50.

Model Tayen 10 si nese geny svého předchůdce, ale díky novince v podobě jiného elektromotoru se stává i zástupcem velmi dostupného e-biku, jehož cenovka je pod 50 tisíc! A to už se počítá.

Kellys Tayen 10 je hardtail, postavený na hliníkovém rámu, s výrazným slopingem horní rámové trubky. Mohutná spodní rámovka v sobě skrývá baterii, ve středu je pak integrovaný motor.

Byť se jedná o základní model v nabídce (na výběr jsou ještě 4 dražší varianty), celkový dojem umocňuje nejen zvolená barva „blue sky“, kterou doplňují šedivá loga, ale také díky vnitřnímu vedení lanek i čistota rámu. Kellys nepodcenil ani geometrii, kdy kolo disponuje moderními úhly a milimetry, ten hlavový je 67,5 °, délka zadní stavby 445 mm (platí pro velikost M).

A právě nový motor má velký podíl na tom, že je o tenhle model velký zájem. Kellys se totiž dohodl s japonským Panasonicem na spolupráci a společně představily novinku v podobě dostupného elektrobiku se středovým pohonem a plně integrovanou baterií.

Motor Panasonic nese označení GX Ultimate, má krásně kompaktní tvar, který nijak nenarušuje design kola. Z technického pohledu je jistě zajímavý údaj, že jeho kroutivý moment je 90Nm. O tom, že japonský výrobce není žádným nováčkem ve výrobě elektromotorů jistě přesvědčí i fakt, že svůj první elektropohon pro kola vyrobil již v roce 1979. Baterie má kapacitu 504 Wh.

Kellys Tayen 10 má 120mm zdvih, o ten se stará vidlice SR Suntour, což je základní vzduchový model pro rekreační a sportovní ježdění. Je postaven na 29“kolech, respektive u velikosti S jsou nasazena kola středního rozměru 27,5“.

Hliníkové ráfky KLS Draft Disc dodal samotný Kellys. Obuty jsou na nich pláště od německého Schwalbe, výběr padl na Rapid Rob v standardní šířce 2,25“, stejný model je vepředu i vzadu.

Osazení je ze základní řady Shimano Altus, jednopřevodník s 34 zuby doplňuje 9 rychlostí, pastorky jsou v rozsahu 11-36.

Také brzdy jsou od japonského Shimana, konkrétně hydraulický model MT200, což zapadá do celkové snahy nabídnout spolehlivé, ale především cenově dostupné elektrokolo.

Zbylé komponenty nesou logo výrobce KLS, ať už jde o představec, řídítka, sedlovku a také sedlo.

Kellys Tayen 10 v testu. Pro koho taky může být?

Tentokrát jsme testování pojaly trochu jinak. Napovědět mohla už úvodní fotka. I když už velká část cyklistické komunity elektrokola pomalu přijímá, stále se vedou diskuze, kdo má či nemá na kole s dopomocí jezdit, komu jsou prospěšná, kdy už jde spíš o lenost, jak nebezpečné je, když si silný, respektive těžký stroj pořídí někdo méně zkušený, nevyježděný.

Využily jsme tentokrát k spolupráci při testování maminku na mateřské dovolené. Příběh je jednoduchý a rozhodně nijak ojedinělý: ze zdravotních důvodů pohybové omezení, hormonální léčba a kila navíc již v samotném těhotenství. Dost kil, která jdou po narození miminka pomalu dolů. Čas a síly na pravidelné sportování přichází postupně, až po několika měsících. Kondice pryč, takže kromě rychlé chůze letí tepová frekvence zbytečně hodně vysoko, těžko ji lze držet na 60-65 %, kdy se tak dobře spalují tuky.

Nabízí se tedy možnost využít k návratu do formy, ale také na společné výlety s batoletem pěkné dámské elektrokolo (zda v přívěsném vozíku nebo v cyklistické sedačce, je na každém rodiči).

My jsme si samozřejmě vyzkoušely jak jízdu na samotném biku, tak i s vozíkem. Detail fotky zkušenému oku napoví, takže předem prozradíme, že miminko ve vozíku nebylo, ale naplnily jsme ho fotografickou technikou, jídlem, pitím a dalšími potřebnostmi, takže nějaká zátěž tam přeci jen byla.

Kolo nabízí poměrně vzpřímený, tedy hodně pohodlný posed, což majitelka u tohoto sportovně-rekreačního biku ocení. Prima je i rychloupínák pro snadné nastavení výšky sedla, opět dobrá záležitost pro kola této kategorie.

Zvědavost mířila především k tomu, jak bude fungovat nový motor. Panasonic nezklamal, přechod z jednotlivých režimů byl plynulý, změna znatelná.  Jak už je zvykem, jsou tu tři úrovně dopomoci, plus automatický režim. Nejvyšší stupeň velmi slušně akceleroval.

Na řídítkách je intuitivní display, který zobrazuje aktuální rychlost, zvolenou asistenci a samozřejmě i kapacitu baterky.

Levou rukou pak pomocí tlačítek „up“ a „down“ jednoduše měníte režimy dopomoci.

Už jsme zmiňovala prvky moderní geometrie, a i když kolo nemá ambice brázdit náročnější terén, je hravé a příjemně ovladatelné.

A jak si to užila naše další testerka Lenka?

„Mile mě překvapilo, jak pohodlné kolo je. Po mnoha měsících jsem zas byla delší dobu v sedle. Vyhovovalo mi, že jsme seděla trochu víc vzpřímeně. Je to příjemné pro krční páteř i bříško.

Dalším pozitivním dojmem bylo, jaký výkon dokáže nabídnout. Chvilku jsem si zkoušela jednotlivé režimy, pak se pustila směle i do prudších výjezdů. Motor krásně reagoval na frekvenci šlapání, tu odezvu člověk po chvilce dobře pozná.

Protože mám klasické kolo, mým cílem je získat zpátky původní kondici. Takže i když je to lákavé vyletět kopec nezvykle rychle, radši jsem si hledala optimální dopomoc tak, abych si trochu zamakala. A že to jde! Je to taková svoboda, že se člověk může pustit do různých tras a ví, že v pohodě dojede zas zpátky domů. A tam bude i po výletě mít energii na péči o miminko a rodinu.

Díky předchozím cyklistickým zkušenostem jsem neměla žádný problém s ovládáním těžkého e biku, i když jsem si jeho váhu uvědomovala při každém zastavení a nasedání.

Také jsme zapřáhly za kolo vozík, a to musím říct, že pokud bych měla jezdit s živým nákladem pravidelně, tak bych si elektrokolo určitě chtěla pořídit. Protože jinak bych asi byla nervózní z každého kopce, co by se mi postavil do cesty. Samozřejmě, že vozík za kolo je spíš doménou tatínků, ale jsou i maminky, co to potřebují zvládnout. Takže pro ně určitě dobrá volba“, zhodnotila své zážitky maminka Lenka.

b

Na závěr ještě přidáváme informaci, že slovenský výrobce potěšil nejen cenou (49 990,-), krásným designem, ale třeba i tím, že pro dámy nachystal i druhou barevnou kombinaci, a to šedo-růžovou. A samozřejmě, pokud máte možnost investovat větší obnos, výběr těchto e-biku na shodné platformě, s lepším vybavením už na vás čeká…

Podrobné info o dostupných velikostech a dalších modelech najdete na stránkách výrobce www.kellysbikes.com

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková