Orbea Terra, víc silnice, než bike

Jeden zástupce z bohaté gravel nabídky španělské Orbey…

Dnešní představení patří stále oblíbenějšímu typu kol a tím je gravel, nebo chcete-li „off-road“.  Ačkoliv nezazní v úvodní anonci slůvko test, přeci jen jízdní dojmy v našem článku najdete, i když tentokrát od kolegy z partnerského webu mtbs.cz Proč takhle? V testovací flotile byla takhle krásná Terra M30-D-1X ve velikosti M, jenže…španělské velikosti jsou posunuté a tak bylo M ko na hranici i pro postavu téměř 180 cm, sám test rider by raději při nákupu sáhl po S ku.

Takže jsme si milou Terru alespoň nafotily, prohlédly, protože její design je opravdu líbivý a v kombinaci s geometrií i osazením před námi stálo hodně zajímavé kolo, které jsme chtěly i vám ukázat.

Orbea Terra: víc silnice, než bike

Podobně, jako už jsme před časem testovaly gravel od Scotta, který měl výrazné silniční geny, je na tom Terra podobně. Na karbonovém rámu není žádný tlumící prvek, relativní pohodlí se tak děje díky položenější vidlici a mírou nafouknutí plášťů.

Terra M30-D 1X je kromě této nepřehlédnutelné „papouškové“ barevné kombinaci v nabídce i v elegantním designu antracit lesk-černý mat. Orbea má tu výhodu, že pokud si nevyberete ani ze třech továrních lakování daného modelu, tak si navolíte podle svých představ v MyO konfigurátoru.

Na rámu, který má krásné linie, se nepočítá s nasazováním nosičů, což potvrzuje sportovní (závodní) charakter kola, ale blatníky si nasadit můžeme.

Vliv na jízdu a celkový pocit z vlastností kola má bezesporu obutí. V případě Terry padl výběr na pláště od Vittorie, model Terreno Dry, v šíři 38 mm. Vzorek ve středové části nese inspiraci z rybích šupin a má zajistit rychlé odvalování. Na bocích jsou pak jemné výstupky, pro oporu v terénu. Průchodnost rámu dovolí jít ještě do větších balónů, při volbě užších se naopak vyzdvihnou vlastnosti, připomínající jízdu na silničce.

Terra M30-D 1X dostala do výbavy sadu komponentů Shimano GRX, kombinaci sady 400 a 600. A jak lze vyčíst z názvu, najdeme tu jednopřevodník, s 40zuby, jedenáct pastorků v rozsahu 11-40. Takže se nabízí převod 1:1, což už slibuje možnost vyjet nejeden prudký stoupák.

Gravel biky potřebují přeci jen odolnější zapletená kola, zde v Orbee nasadily model vlastní výroby s 32 dírami a poměrně mohutnými dráty. Výrobce ale nabízí možnost „costum“ specifikaci a objednat si za příplatek kola karbonová.

Řídítka jsou u gravelbiků specificky tvarovaná. Model OC1 All Road, také vlastní značky je jen lehce v dolním oblouku ohnutý, celkově užší, což opět potvrzuje, že je Terra víc rychlostně zaměřeným kolem.

Sedlo Selle Italia X3 Flow je uchyceno v karbonové sedlovce, což je příjemným bonusem.

Model Terra je k dostání v šesti verzích, základní model je hliníkový H40, jeho cena je kolem 43 000,- korun. Nejlépe vybavená Terra svou cenou přeskočila stotisícovou hranici o celé dvě desítky, pořídíte si ji za 121 490 Kč.

Kluci v akci aneb jak Terra jede…?

Jak už jsme v úvodu zmiňovaly, kolo ve velikosti M je pro výrazně urostlejší postavy, takže testování se ujal kolega z mtbs. A tady je shrnutí jeho jízdních pocitů.

Když na kolo sedneme, dostává se nám pocitu, že sedíme doslova na závodní silničce. Tomu, kdo je zvyklý na sportovní ježdění, to určitě nevadí. Problém může mít ten, kdo bere gravel spíše jako dopravní prostředek s možností vyražení na průzkum a zkoušení toho, co pevný rám snese.

Pláště udávají hodně široká doporučení tlaku od 35 PSI až do 85 PSI. Jezdec si tak může vytvořit skoro silničku. Nebo naopak na spodní hranici využít pohodlí v lehkém terénu.

Při jízdě do asfaltového stoupání se dostávám k podobným pocitům jako u silničního kola střední třídy. Odsýpá to. Při odbočení do terénu pak přijdou ke slovu lehčí převody. Největší pastorek umožní v rozumné kadenci vyjet i pěkné stojky, takže můžeme bez obav výletovat i po českých horách.

Při jízdě pak zjišťujeme, že jsme spíše ve světě silničářů než bajkerů. A to je dobře, vždyť gravel je sektor, který dovede oba světy spojit,“ shrnul své pocity test rider z partnerského serveru mtbs.

Takže pokud vaše srdce tluče víc pro silnici, ale vadí vám všudypřítomný provoz, cyklistiky má být pro vás i relaxem, za kterým jedete nejraději do přírody, může být právě pro vás Terra tou nejlepší volbou.

Podrobné info o tomto kole i dalších dostupných variantách najdete na stránkách  výrobce: www.orbea.com.

 

Foto:Jan Němec, archiv DNK

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková