Specialized Chisel Comp. Víc než příjemné překvapení

Může hliník konkurovat karbonu? Ve Specialized to zkusili…

V posledních letech se stalo skoro samozřejmostí, že pokud někdo toužil po kole postaveném na karbonovém rámu a jeho finanční limit byl kolem 50-55 tisíc, našel ho. Jen musel přistoupit na kompromis, co se týče úrovně osazení a dalších komponentů. A logicky ani samotný rám nemá totožnou technologii, jako je u biku, jehož cenovka je šestimístná.

Ve Specialized to vzali z druhého konce, do své nabídky zařadili vymazlený hliníkový model Chisel. Ale změna není jen co se osazení týče. Tak, jak už je u této americké značky standardem, vzali to s těmi změnami důkladně.

Hliník se závodními geny? Proč ne..

Chisel je hliníkový hardtail s parametry, které mají cross country či maratonská kola. Aby se Chisel odlišil, inženýři ve Specialized použili svůj špičkový hliník, značený M5 a hlavně využili technologii D’Aluisio Smartweld, kdy se změnila konstrukce hliníkového rámu.

Ta totiž v oblasti hlavové trubky odsouvá spoje trubek od míst s největším namáháním. Tím se mohl rám odlehčit a zároveň se povedlo vyvážit pevnost a tuhost rámu. Boční tuhost ale zároveň při vertikálním zatížení doplňuje trochu pružnost rámu. Pro hliník velmi důležité. Mimochodem – výrobce udává hmotnost rámu biku Chisel kolem 1350 gramů.

Samozřejmostí je plné vedení všech lanek vnitřkem, což dává kolu elegantní vzhled. Milým překvapením je širší průměr stávající sedlové trubky (30,9mm), což otvírá možnost použít teleskopickou sedlovku s vyšším zdvihem.

Geometrie Chiselu – ta je převzatá z veleúspěšného biku Epic HT. Proč nevyužít to, co je prověřené, progresivní a využívají to dražší karbonové modely. Tedy: úhel hlavové trubky 68°, má také krátký rozvor kol pro hbité ovládání, dalším moderním parametrem je prodloužení dosahu, což umožňuje dobře posouvat těžiště a pracovat s kolem.

O pružení se postará vidlice Rock Shox Judy Gold se zdvihem 100mm. U vidlice Judy Gold obstarává pružení Solo Air vzduchová komora, kterou doplňuje tlumící olejová patrona. Vidlici je možné uzamknout páčkou z korunky.

Geny závoďáka podpoří i pohon 1×12, které doplňují i další komponenty ze sady SLX a Deore od Shimana.

Ve Specialized nezapomněli na praktickou drobnost, jakou je ochrana rámu před oděrem od odskakujícího řetězu
Povedený vzorek Fast Traku podrží i v mokrém terénu

Kola v rozměru 29“ jsou hliníková, s vnitřním průměrem ráfku 25mm, připravená na bezdušové použití. Obutí je podle očekávání: pláště Specialized Fast Trak Control v šíři 2,3“ mají vylepšený boční dezén, který podrží v zatáčkách, větší rozestup mezi vzorkem umožňuje lepší čištění za mokrých podmínek.  

Zatím co šířka řídítek, také s logem S je pro všechny velikosti stejná, délka klik, představce a sedlové trubky se liší v závislosti na velikost rámu. To platí i pro zdvih vidlice, ten je u nejmenšího rámu nikoliv 100mm, ale jen 80mm.  Nabídka velikostí hardtailu Chisel COMP je od XS až po XL. Tento model je k mání ve dvou barevných provedeních, a také i v levnější variantě nebo je možnost pořídit pouze rámový set. Cena za nejvyšší specifikaci je 54 999 Kč, rámový set v limitované designové sérii LTD stojí 33  499 Kč , standardní barva pak 27 999 Kč . 

Jízdní dojmy

Určitě to znáte také, někdy je první dojem hodně daleko od toho, který se dostaví po delším čase. Slovo delší v případě testování Chisela upřesňuji na dobu v řádu desítek minut, maximálně půl hodinu. Náš společný první kontakt vzbudil pocit: bike pěkně vypadající, jinak asi standardní hardtail. Hlína…takže to bude tvrdší, váha odpovídá, tak jedeme na pohodu. Po chvíli, kdy mám za sebou nudný asfalt vjíždím do terénu na úzký singl a najednou se z toho „nijakého“ naladění dostávám do fáze radostného bikování. Ač kolo při vynášení z auta dalo jasně najevo svou poctivou váhu (necelých 12 kg) v terénu se kolo překvapivě chovalo jako by prošlo menší „odtučňovací“ kůrou. Pevňák dobře reaguje na nástupy ze sedla, pocit, že se energie nikde neztrácí je příjemný.

Za co jde další pochvala Chiselu, respektive týmu vývojářů značky Specialized je vyvážená geometrie a vybrané komponenty k tomu. Široká řídítka hodně citlivě reagují i na malou změnu směru, vedení stopy je jisté. A když k tomu přidáme delší dosah doplněný kratším (pro vel M 70mm) představcem, stává se z Chisela hravé a dobře reagující kolo. Serpentiny, klopenky, vracečky kolem stromu-radost zkoušet.

Vyplatí se pohrát si s tlakem v pláštích. Jejich šířka (2,3“) v kombinaci s dobře vybalancovaným nafouknutím pobere spoustu nerovností. Popřemýšlet, kam povede moje vyjížďky a podle toho zvolit tlak. Ano, stále je to hardtail, ale kdo má možnost srovnání s jiným slitinovým rámem, tak u Chisela se bude muset hodně soustředit, aby vnímal tu charakteristickou tuhost, co až někdy „nakopává“, a co je typická pro pevná hliníková kola.

Pravidlo méně otřesů znamená méně únavnou jízdu musí ocenit každý, ať už se s Chiselem chystá na závod nebo na své dlouhé jízdy.

Náš test bike byl v neotřelé karmínové barvě, jeho druhá varianta je ale v černém matu a ten by klidně mohl v záplavě nabídky dalších hliníkových hardtailů zapadnout. Rozhodně by to byla škoda. Je totiž jasným kandidátem těch, co nechtějí kompromis levného karbonu a osazení, ale vsadí na odolnost a spolehlivě fungující komponenty.

Chisel není jen dalším kouskem do pestré palety biků v cenové hladině kolem 50 tisíc. Tenhle osobitý švihák velmi příjemně překvapil a má ambice stát se pro majitele na mnoho sezón báječným a hlavně spolehlivým parťákem.

Informace o dostupnosti i dalších modelech najdete na lokalizovaných stránkách výrobce Specialized. 

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková