Jak na kolo na prahu jara?

Pár užitečných rad pro všechny, co se teprve chystají na první jarní kilometry…

woman hand cleaning bicycle wheel with sponge.

Jaro už nesměle otevřelo cyklistickou sezónu. Někdo využil sluníčka k prvním kilometrům, spousta se na ty své první letošní teprve těší.  Než vyrazíte je dobré zkontrolovat vaše kolo i vybavení, abyste během cesty nebyli nemile překvapeni.

Pro ty, kteří nic nepodcenili, kolo poctivě zazimovali a dopřáli mu posezónní servis je situace jednoduchá. Stačí dohustit kolaotřít prach z rámu a může se vyrazit. Pokud máte kolo uschované ve stejném stavu jako po poslední vyjížďce, bude třeba pečlivější kontroly. Než se pustíte do kontroly a seřizování je dobré kolo nejdříve umýt a správně namazat pohyblivé komponenty. Kontrola kola by měla zahrnovat následující komponenty níže.

Pláště – mimo správného nahuštění je dobré zkontrolovat stav opotřebení. To znamená zda je vzorek stále v dobré kondici nebo plášť nejeví známky zpuchření – drobné praskliny na boku. 

Řazení – postupně zkuste zařadit všechny převody, abyste se ujistili, že řetěz na kazetě nepřeskakuje. Pokud se tak děje většinou pomůže mírné doladění napnutí lanka pomocí stavěcích šroubů. Jestliže je chod řazení příliš tuhý je dobré vyměnit lanka i bowdeny.

Brzdy – vizuálně zkontrolujte brzdové destičky nebo špalíky, zda již nejsou opotřebované a v případě potřeby je vyměňte. U V-brzd zkontrolujte správné natažení lanka a náklon brzd. U kotoučových brzd pak zkuste jejich správný chod a výkon. V případě, že není v pořádku většinou pomůže celý systém odvzdušnit.

Řetěz – pomocí měrky řetězu zkontrolujte, zda již řetěz není příliš opotřebovaný. Pokud ano vyměňte ho. V každém případě před první vyjížďkou řetěz správně namažte.

U kol s odpruženou vidlicí nebo tlumičem je dobré očistit suchým hadrem kluzné plochy a namazat je silikonovým olejem.

Pokročilejší domácí mechanici mohou před sezónou pro jistotu zkontrolovat stav ložisek hlavového složení, kladek přehazovačky nebo ořechu. Vše řádně vyčistit a namazat správnou vazelínou. 

Pokud si na předsezónní údržbu netroufáte nebo nemáte čas, neváhejte se objednat do servisu. Mechanici vše řádně zkontrolují a vy budete mít jistotu, že je vaše kolo před sezónou odborně připraveno.

Cena takovéto kontroly se většinou pohybuje kolem 1000 Kč. Záleží na stavu kola a nutnosti případné výměny komponentů.

Užitečné a nezbytné doplňky

Blatníky – jarní počasí je typické svými rozmary. Ráno vyjedete za slunného počasí, ale během cesty se počasí může rapidně změnit. Stříkání vody od kol je věc nepříjemná. Pokud vyrážíte na delší vyjížďky je dobré pro toto období kolo vybavit blatníky. Vyrábějí se ve univerzálních provedení většinou s nastavitelnou délkou vzpěr, takže je můžete přizpůsobit dle rámu vašeho kola. Máme dobrou zkušenost s blatníky firmy SKS, které jsou vyrobeny z kvalitního plastu, mají nízkou hmotnost a dají se jednoduše nastavit a demontovat.

Blikačky a světla – je o něco déle vidět než v zimě, ale může se stát, že se váš výlet o něco prodlouží a budete dojíždět za šera nebo za tmy. Vzhledem k vaší bezpečnosti se vyplatí mít kolo vybavené světly nebo alespoň blikačkami. Vyrábí se jich celá řada většinou v kompaktních rozměrech, takže můžete mít světla trvale připevněná na kole, aby vás tma nepřekvapila. A jedna rada: vyplatí se je mít puštěné  i přes den. Pravidlo vidět a být viděn je nutností.

Ostatní příslušenství – před první vyjížďkou je nutné zkontrolovat brašnu, zda je v ní vše co má být a hlavně v použitelném stavu v případě nutnosti použití při opravě kola. Tedy hlavně sadu lepení nebo duši. Murphyho zákony totiž fungují i v cyklistice a může se stát, že v případě defektu zjistíte, že lepidlo na duše je již vyschlé nebo duše zpuchřelá. Mezi další věci, které by v brašničce neměli chybět jsou montpáky pro stažení pláště a multiklíč pro drobné opravy.

Autor: PR článek Koloshop

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková