Specialized opět překvapuje. Takhle vypadá nový Sirrus Carbon!

Experiment? Limitovaná série? Kdepak, tohle kolo je pro každého

Model Specialized Sirrus byl takovým pěkným fitness kolem pro náročné. Vyčníval nad konkurenty ovladatelností, dobrým osazením a možností pořídit i karbonovou verzi. Teď ale přišel Specialized s obrovskou inovací tohoto modelu. První, co nás při pohledu na tenhle kousek napadá je: Tohle přeci není Sirrus?

Specialized Sirrus Carbon dostal zcela nový design rámu, na pohled futuristický vzhled není překážkou, aby se kolo dostalo do masové výroby a mezi širokou veřejnost. Může totiž suplovat i gravel bike.

Původní generace modelu Sirrus
A takhle vypadá nová verze

Není to sedlovka, říká se tomu Compliance Junction

Nejvýraznější částí Sirrusu je rám, přesněji to, co vypadá jako plovoucí sedlová trubka. Kromě výjimek, jako jsou např. některé triatlonové speciály má většina kol sedlovou trubku, která vede od sedla dolů k oblasti středového složení. Klasický rámový trojúhelník je i nutností u všech kol, která chtějí certifikaci UCI. Sirrus Carbon tuto tradici nechává být a jde si svou cestou.

Co můžete od kola s tímto rámem očekávat?

Specialized si už „hrátky“ se sedlovou trubkou vyzkoušel u modelu Diverge STR. Na první pohled je vidět, že sedlová trubka tady končí v polovině jinak standardní délky. Původní upevnění sedlové trubky do středové spojky je nahrazeno dvěma vzpěrami.

Zadní vzpěra je nízko, resp. je umístěná na konec stávající sedlové trubky. Na ni navazuje přední vzpěra, která se opírá o hlavní rámovou trubku zhruba v místech, kde je běžně umístěn košík na lahev. Tenhle systém by měl přinést v této oblasti pružení ve vertikálním směru, čemuž pomůže nejen prohnutý tvar, ale i použití karbonového kompozitu, jehož vlastnosti se dají dobře modifikovat.

 

Suma sumárum, kolo zvládne chytat drobné nerovnosti a nedokonalosti na silnici, které byste jinak pocítili ve svých zádech.  Navíc – dobrá zpráva pro servis, izolace sedlové trubky po vytvoření „Compliance Junction“ vyžaduje méně údržby než ložisko, tlumič nebo čep, použitý pro stejný či podobný účinek.

 

Každá velikost má svůj jedinečný rám

Každá velikost rámu Sirrus Carbon využívá jedinečné rozložení karbonu a dimenzování trubek. Smyslem je udržet rám dostatečně tuhý pro malé i vysoké jezdce, počítá se to i podle toho, jaká bude pravděpodobně jejich hmotnost.

Vepředu pomáhá Future Shock

Sirrus Carbon dostává do výbavy i Future Shock, systém, který zajistí menší odpružení těsně pod představcem. Pro informaci, Future Shock nabízí odhadovaný zdvih odpružení až 20 mm, ale lepší je tuhle hranici nezkoušet.

Rám modelu Sirrus Carbon má velkou průchodnost, vejdou se se pláště až do rozměru 700c x 42mm nebo pro variantu s blatníky můžete obout pláště v šíři 38mm. Je tu i spousta možností na upevnění brašen, brašniček i nosiče. Že by konkurence gravelu Diverge?

Jednou z mála nevýhod jedinečné konstrukce rámu je nedostatek držáků na láhev s vodou pro rámy malých velikostí, pro XS a S se tu vejde pouze jeden držák a to pod spodní trubkou.

 

Sirrus Carbon je k dispozici v šesti velikostech XS – XXL. Specialized jde cestou uni sex kol, rozdělení na dámská a pánská kola je v těch případech, kdy jsou k dispozici údaje, že by primárně ženská (nebo mužská) specifikace měla skutečný přínos pro lepší výkon.

Specialized Sirrus Carbon 6.0
Specialized Sirrus Carbon 5.0

Modelová nabídka: Sirrus Carbon 6.0 a Sirrus Carbon X 5.0

Specialized uvedl na trh Sirrus Carbon se dvěma modelovými variantami, které lze charakterizovat jako verzi pro silniční kolo a verzi pro gravel bike.

Kolo Specialized Sirrus Carbon 6.0 je vybaveno 32mm plášti Specialized Roubaix, díky čemuž je blíže silničnímu než terénnímu kolu. Využívá mechanický pohon SRAM GX Eagle, jednopřevodník s 40z a kazetu v rozsahu 11-50z, sady SRAM NX Eagle.

Ti, kteří hledají spíše gravel bike zvolí Sirrus Carbon X 5.0. Te má pohon SRAM NX, 38z převodník a pláště Specialized Pathfinder v šíři 38mm, připravené na bezdušové použití, které jsou běžně k vidění na gravel bikách, jako je Diverge.

Pro další informace a dostupnosti této novinky sledujte stránky zastoupení značky Specialized.

Zdroj: Cyclingtips, Bikeradar

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková