Reklama

ZESTY – jdi z cesty ! Redakční test

Další z našich redakčních testů dámských kol. Dnes je to pěkný kousek francouzské značky Lapierre, ZESTY Lady 327

Reklama

Tentokrát mně stojí velké úsilí  potlačit chuť napsat Vám jako svůj první dojem , že Zesty je parádně barvené kolo. Protože skutečně je, designové hrátky a kombinace bílé, tyrkys a oranžové tomuto allmountain biku vskutku sluší. Pojďme si ale představit tohoto urostlého bika trochu důkladněji.

Zesty Lady 327, jak název jasně říká, je dámský celoodpružený bike, v hliníkovém provedení, postavený na 27,5 ´´ kolech. Je určen pro jízdu v divočejším terénu, ale  váha přes 14 kg (i s pedály 14,55) není nic, co by vás snad mělo odradit. Naopak – aby kolo dělalo dobrou službu, na ráfkách od Mavicu jsou obuté pláště Schwalbe Nobby Nic , s robustním výpletem 2mm tlustými dráty. To v praxi znamená, že i nějaká ta jízdní chyba nebude hned potrestaná natlučeným ráfkem či rozcentrovaným kolem.

IMG_9988

Pokud bych měla vyzdvihnout něco z osazení, tak jsou to dvě věci : teleskopická sedlovka, která k tomuto typu kol patří, ale v cenové hladině, kam Zesty Lady spadá  ( 60-70 tis), to rozhodně není obvyklé. O užitečnosti teleskopu, se budete přesvědčovat při každičké vyjížďce. Druhou věcí jsou brzdy, resp. brzdové páky Shimano Deore, které mají pro ženskou ruku příjemnou profilaci, prostě padnou do ruky. A my už víme, že přesně tyto „drobnosti“ pak ovlivňují pocit při vlastní jízdě (a samotném brždění). To vše podtrhují a jistotu brzdění usnadňují  180 mm kotouče. Zastavíte s nimi v podstatě na místě.


Zdvihy Zesty jsou 150mm, stará se o ně sestava od Foxe, konkrétně FOX Float Evolution. Samozřejmě u zadního tlumiče je volba tří poloh – podle toho, co právě na kole „dáváte“ za terén. Zajímavostí je, že měrka tlumení je nikoliv na tlumiči, ale na zadní stavbě rámu.

O to, abyste vyjely, kam potřebujete, se postará (kromě vašeho nožního pohonu) dvojpřevodník 36/22, kazeta má pastorky od 11 do 36 zubů.  Sympatické je i zjištění, že na kolech malé velikosti jsou kliky 170mm, na M a L už 175mm.

Testujeme…

Zesty- „jdi z cesty“ přesně vystihuje, kam s tímto kolem vyrazit. Moje první jízda směřovala do oblíbené destinace Točná, zde je dost úseků, kde kolo prověřit. Už předem jsem tušila, že limit co vše se dá, bude na mé straně :-). Geometrie rámu, délka představce i pohodlné sedlo udělalo můj první pocit při jízdě hodně příjemný. Co bych možná zvolila jinak, byla šířka řidítek –   680mm vozím na xc kole, u trailového bych pro styl jízdy snesla  trochu širší. Tento pocit jsem ale vzápětí přehlušila v kamenitém sjezdu, kdy bylo radost vnímat, jak vyladěné tlumení a baculaté pláště parádně žehlí rozbitý terén. Jeden z úseků vyžaduje téměř okamžité zabrždění, a je vidět,. že i s tímto si ZESTY umí poradit, resp. Zvolené 180mm velké kotouče vás podrží přesně kdy je třeba.

Jedna s užitečných „vychytávek“ ZESTY – karbonová packa, která má za úkol v divočejším terénu ochránit před poškozením přehazovačku

 

Druhý test proběhl na nově otevřených Trutnov trails (o této oblasti jsme psaly zde). Tři úrovně obtížnosti přírodních trailů, od modrého až po černý, který si své označení zasloužil. Než si člověk může začít užívat jízdy z kopce, musí nejprve zdolat  výjezd na nástupní místo. ..prostě „hore kopcom“.  Zesty není vrchařský  speciál,  takže zamknutí tlumení a vidlice pocitově pomůže, ale stejně je lepší kolo nikam nehnat a v poklidu šlapat  v sedle, které je mimochodem skutečně hodně pohodlné.  Pláště NobiNic  bohatě stačily k utlumení nerovností, takže jsem celý výjezd, kde bylo i několik technických a kamenitých míst, vyjela s uzamčeným tlumením a jen občas odemkla vidlici. Pro stoupání určitě lepší varianta.

Čím těžší, tím lepší – tak by se dal jednou větou charakterizovat terén, kdy poznáte kvalitu ZESTY Lady. O spolehlivosti brzd, resp. pocitu z fungování jsem již psala, potvrdilo se i v hodně strmém sjezdu, kde jsem potřebovala jet krokem, abych prokličkovala mezi kameny. V tomto úseku jsem si také znovu potvrdila, jak výborná  je celkově geometrie tohoto biku. Zdvihy 150 mm pohltí i kamenité či křenové schody, i v případě že neovládáte techniku předsunutí předního kola, stačilo pracovat s těžištěm  a kolo vše hezky pobralo.

Na závěr…

Zesty chce mimo cesty. Pokud máte i vy podobné touhy, užít si trochu náročnější traily, své vyjíždky směrujete mimo cyklostezky, je to bike pro Vás. Za dostupnou cenu budete mít nejen pěkné, ale velmi slušně osazené kolo, u kterého výrobce hodně dobře vybalancoval  kvalitu komponentů, které dobré allmountain kolo potřebuje a zaroveň se podařilo udržet  příznivou cenu.

Autor: Kája Polívková

 

 

 

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková