Reklama

KELLYS eMARC 24. Testováno s dětmi v lese

Testovali jsme s dvěma pomocníky jeden juniorský přírůstek od slovenské značky Kellyse

Reklama

Každým rokem se podíl prodaných elektrokol zvyšuje. Díky jejich benefitům se v sedle kol objevují nejen lidé středního věku a ti, co překročili 60 a chtějí být stále aktivní. Elektrokola přivedla k cyklistice ale i mladší ročníky, rodiče menších dětí, kteří kolo s motorem využívali pro zapřažení vozíku a užívali společný čas.

Nabídku kol v poslední době několik značek rozšířilo i o dětská elektrokola. Když se objevila poprvé, vzbudilo to kontroverzi a vyvolalo velkou diskuzi. Pro někoho nepřijatelné, zásadní argument zněl: děti nerozmazlovat, musí šlapat za své. 

Druhý tábor hledal pozitiva, ať už v tom, že se tak otvírá možnost naplánovat delší výlet, víc vidět, vybudovat pozitivní vztah k cyklistice a ne dítě otrávit. Jízdu bez úsilí, to byl argument irelevantní. Čemuž dáváme za pravdu, kdo zkusil, musí souhlasit, že i na elektrokole jde o trénink.

Dnes vám chceme představit eMARCA, dětské horské kolo s motorem. Místo obvyklé dávky technických údajů, které jsou k dohledání na stránkách výrobce Kellys, vám tentokrát přinášíme test se spoustou fotek, které vypovídají o dětské zvědavosti, zábavě i učenlivosti malých cyklistů, kteří si velmi rychle a zcela přirozeně volili jednotlivé úrovně dopomoci a kolem se bavili.

Nabídka dětských elektrokol zatím není moc široká, Kellys přišel pro letošní sezónu s modelem, který vychází z klasického horského biku MARC. Jde o kolo, postavené na 24“ kolech, což je nejmenší rozměr, v kterém se nejčastěji ebiky nabízí. Tato velikost je vhodná pro výškový rozptyl od cca 120cm do 145cm.

Hliníkový rám v líbivém uni sex designu má semi integrovanou baterii. V horní části je jednoduché tlačítko na spuštění systému, je zde i výrazný indikátor aktuální kapacity baterie.

Co je jistě nutné zmínit: kolo Kellys eMARC je vybaveno motorem Shimano Steps E5000, baterie je o kapacitě 418Wh.  Pro dětská elektrokola platí, že maximální rychlost , kdy funguje dopomoc je omezena jen na 20 km/hod.
Výbava je také od Shimana, z modelové řady Altus je tu řazení, přehazovačka a kliky. Ty jsou tu v délce 165 mm, což bude pro tatínka-kutila, co si sám rád své kolo vylepšuje možná komponent, který vymění, respektive se zkusí poohlédnout po klikách kratších.  

Řídítka v šíři 600mm, představec, sedlovka a také ráfky nesou logo KLS, jsou tedy Kellys rodiny. Velmi užitečná a praktická je volba nasadit na objímku sedlové trubky rychloupínák. Díky tomu lze opravdu bleskově nastavit výšku sedla. To jsme při našem testování s dětmi bohatě využili. Kolo obsáhne výškový rozptyl 125 až 145 cm, výrobce dokonce udává horní hranici 150 cm. 

Převodů má eMARC 9, samozřejmě tu najdeme pouze jednopřevodník. Devítipastorková kazeta má rozsah 11- 36 zubů. 

Brzdy Shimano MT2000 odpovídají ostatnímu osazení, tedy modelové řadě Altus, jejich chod je měkčí, vyladěn pro začátečníky,  výhodou je ergonomie brzdových pák i jejich záběr, který je vhodný pro drobnější ruce a menší sílu. 

Kotouče tu jsou v dostatečné velikosti – 160mm. 

Horské kolo eMARC má vzduchovou vidlici SR Santour XCR se 100mm zdvihem. Nabízí i uzamčení a to z korunky vidlice. Ovládání lockoutu nevyžaduje velkou sílu-což je opět bonus pro dětského ridera. 

Dětské radovánky

Nadšení dětí vyzkoušet e-bike bylo okouzlující a zároveň v přímém přenosu vymazalo jeden z mýtů – na elektrokole se vezete zadarmo. Jak jeden můj známý a letitý cyklista říká: „míra úsilí začíná a končí u vašeho palce na ovladači“. Děti  jezdily o stošest, až se za nimi prášilo. 

Pochopit princip fungování ovladače s přehledným displayem, kde si volíte a také vidíte aktuální úroveň dopomoci byla pro naše dva malé testery hračka. A vzápětí i velká zábava a zkoušení, co kdo kde vyjede na jakou „rychlost“. 

Nasedání na kolo, respektive rozjíždění je zejména pro menší a drobnější děti zpočátku potřeba ohlídat, eventuálně být připraven dát dopomoc. Do hry tu totiž vstupuje váha kola, která je oproti klasickému výrazně vyšší. 
Jde ale opět jen o prvních několik pokusů, pak si malý biker přivykne. To samé platí i pro sesedání z kola.

 

Ze silnice šup do terénu! Krátká debata, kdo první prověří nasazené pláště. Tady výrobce sáhnul po univerzálním modelu Impac Ridgepac, v šíři  2.1″. Tenhle plášť  je vhodný jak do terénu tak na silnici. Díky středové souvislé linii má malý valivý odpor, v terénu se pak uplatní boční grip.

Ještě jedna společná fotka na památku. Prima společné odpoledne je minulostí. 

Kdo dočetl až sem, je pravděpodobně otevřen variantě, že při rozumném nastavení pravidel může být i dětský e-bike pro dítě, potažmo celou rodinu přínosem. Pokud jsou rodiče vybaveni elektrokoly a chtějí užívat výlety na kole společně, přímo se nabízí pořídit e-bke i malému cyklistovi.

A nesmíme zapomenout ani na kolo jako rehabilitační prostředek, návrat k pohybu po vážné nemoci, úrazu, kdy je kondice hodně dole.

Toto téma zůstane hodně diskutovaným, jako vlastně segment elektrokol obecně, ale polemizovat, to nebyl cíl dnešního příspěvku.  Jednoznačně je  přínosné, že pro skupinu lidí, kteří z jakého koliv důvodu dětský e-bike potřebují, existuje nabídka. 

Kellys nastavil pro eMARCA i dost příznivou cenu, kolo stojí 49 990,-.

Další podrobné informace k tomu e-biku i jeho dostupnosti najdete na stránkách výrobce či u svých obchodníků, zastupující značku Kellys. 

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková