Silniční cyklistika – móda nebo fenomén ?
Kdybychom žili v Itálii, zemi silniční cyklistice zaslíbené, tento článek by asi nemusel být….i když i u nás se časy mění. Je silniční cyklistika skutečně fenomén ? Stojí za to její kouzlo vyzkoušet ? Pokud alespoň trochu váháte s odpovědí, čtěte dál….
Představte si den, kdy vzduch už voní jarem, teploměr se vyšplhal do příznivějších hodnot a sluníčko ukazuje svou sílu. Touha po kole je velká. Jenže zbytky sněhu, spousta bahna v lese a podmáčené louky nejsou pro vás to pravé. Co s tím ? Je nejvyšší čas poznat kouzlo „silničky“. Jízdu na silničním kole si můžeme užívat hned zjara, ať už jde o rekreační pojetí, kterým chceme jen udržovat kondici, nebo sportovní pojetí, kdy nám takové tréninkové jízdy mají sloužit k přípravě na blížící se cyklistické závody.
To musíte zažít
Proč to jede po silnici snáz, než v terénu je jasné. Nízký valivý odpor tenkých plášťů, oproti biku nižší váha a celková subtilnost kola, společně s aerodynamičtějším posezem , vám dovolí zažít takový pocit, co na biku prostě nelze.
Z čeho vybírat?
Výběr konkrétní značky je otázka vkusu, potřeby a možnostech peněženky. Ale je dobré mít alespoň základní informaci, podle čeho vybírat. Dnes krátká zmínka o rámech a osazení.
Silniční rámy – můžete mít z hliníku, titanu nebo karbonu. Dříve používaná ocel dnes prakticky nepřichází ke slovu.
Hliníkové rámy – resp. duralové ( hliník +další kovy) jsou lehké, tuhé, méně pružné a tak víc přenášejí vibrace. Titanové rámy musíme také zmínit – tady jde spíš o exluzivní záležitost, rámy jsou pružné, lehké, a…také hodně drahé.
Karbon je lídr !
Díky neustále se vyvíjejícím moderním technologiím zpracování a vrstvení karbonových vláken lze získat ty nejlepší vlastnosti rámů – jsou pevné, tuhé tam, kde mají být, lehké a oproti hliníku pohlcují vibrace.
Osazení
Nejrozšířenější osazení, které se na silniční kola dává je japonské Shimano nebo americký Sram, a za evropu se snaží konkurovat italské Campagnolo. Sady se liší designem i způsobem ovládání. Společné pro všechny systémy řazení je to, že je integrované do brzdové páky. Tudíž při jízdě nemusíte nijak obtížně přehmatávat a pouštět řidítka.
Co stojí za zmínku, je elektronické řazení Shimano- Di2, které si získává mezi cyklisty stále větší oblibu pro pohodlné ovládání a přesné řazení. O tom ale až jindy.
Vaše volba : rekreace – sport – závod
I podle těchto kriterií lze rozdělit silniční kola, které většina značek nabízí.
Je tedy na vás, co od sebe a tedy i kola očekáváte.
Rekreační modely jsou určeny k jízdě, kdy vám jde o radost z pohybu, preferují pohodlí, geometrie je navržena tak, aby jste měla vzpřímenější posez. Neřeší se tu nějaké ty gramy navíc, osazení je z nižších řad, tak aby ve výsledku bylo funkční a přitom levné kolo.
Sportovní modely – zde už najdete kola určená pro výkon, rámy v této kategorii můžete vybrat z kvalitního hliníku nebo i karbonu. Výrobci předpokládají, že jezdec bude v sedle trávit delší dobu, i proto na těchto kolech najdete různé pružící prvky /viz obrázek
Závodní silničky jsou ze špičkových materiálů, s nejlepším osazením, pohodlí jezdce tu není prioritou. Takže – na výlety ne, pro ambiciózní závodnice jednoznačně ano!
Příště poradíme jak vybrat správné boty a přidáme pár dalších šikovných rad.
Autor:KajaP