Reklama

Staňte se světluškou ! Jak vybrat světlo na noční vyjížďku.

Jak se dny krátí a teploty jsou ryze podzimní, nezbývá sáhnout do šuplíků a krabic, kde máme uložené kromě teplejšího oblečení také další doplňky – návleky, rukavice,bundy, blatníky a….světla. Protože i po soumraku stojí za to vyjet…..

Reklama

 Kdo užívá kolo jako dopravní prostředek, má osvětlení kola pěkně vyladěné dle silničních předpisů. Tak aby bylo naplněné pravidlo „vidět a být viděn“. O tom jsme už ale psaly.  Ale je tu i další možnost – ta zábavná, zážitková – noční ježdění, V lese, po cyklostezkách nebo na silnici.

Určitě najdete ve svém okolí někoho, kdo tomuto dobrodružství také propadnul – a je jedno, zda je za tím touha zkusit něco nového nebo momentální nedostatek času vyrazit na vyjížďku za denního světla.

Není to tak šílené, jak si možná myslíte – a i když skupina silničních cyklistů v noci  vypadá jako jedoucí  vánoční stromeček, možná je to ve výsledku  bezpečnější než jízda „ve špičce“,  v  denních hodinách. A prázdný, tajemný les ? To je přeci zážitek sám o sobě.

Staň se světluškou….
Abyste se mohla zapojit do těchto radovánek, musíte si samozřejmě pořídit si slušné světlo, které se vám pak stane parťákem na vaše cesty. Přinášíme několik základních informací, podle kterých se vyplatí při výběru řídit. Protože tak, jak skoro se vším, je i zde nabídka veliká.

Výkonné přední svítilny se prodávají samostatně, montují se na řidítka kola. Nebo na hlemu jako čelovka. Zdrojem světla je v současné době většinou výkonná LED dioda, topem je CREE LED dioda.

Výkon světla se udává v lumenech (lm), což je celkový světelný tok, který zdroj produkuje všemi směry. Světla, s kterými už můžete s jistotou vyjet by měla mít světelnost od 700 lumenů. Názory na toto číslo se ale dost liší. Logicky platí, čím víc, tím lépe. Je potřeba ohlídat i další parametr, kterým je kužel světla – tedy rozptyl, záběr, který se vám v lese rozsvítí.

Kvalitní světla mají i více režimů intenzity svícení – jejich využití vám prodlouží výdrž baterie. Další věc, kterou si před nákupem prověřte, je vodotěsnost.

Napájení světla – další různá řešení. Buď s vestavěnou nabíjecí Li-Ion baterií nebo pak možnost výměnné baterie. Li-Ionky bývají buď instalovány napevno ve světle, nebo jsou kabelem spojeny se světlem a umísťují se na samostatný držák přímo na kolo. Baterie mívají indikátor stavu baterie a až do úplného vybití svítí se stejnou intenzitou na rozdíl od alkalických baterií. Což je jednoznačně výhoda.

Stejné kritéria pro výběr a nárok na kvalitu mějte i u světel na helmu. Tyto „čelovky“ bývají jako víceúčelové i pro další sportovní aktivity (běh, běžky, atd). K helmě je přiděláte buď pomocí popruhů nebo specielního nalepovacího držáku. Měly by, kromě již zmiňovaného, mít také nízkou hmotnost,jistě si dovedete představit, jak obtěžující je „závaží“, které ponese vaše hlava celou vyjížďku.

A tady několik typů na nákup. Značek a možností je spousta, naše vybrané modely jsou reálně prověřené v terénu účastníky nočních závodů.

Niterider Lumina 750  opět posouvá hranice světel s vestavěnou baterií. Je výkonná, lehká a vydrží poměrně dlouhou dobu svícení. Nabíjení baterie probíhá přes USB port. Má 4 režimy svícení + možnost využití jako blikačku. Váha je 172 gramů. Na plný výkon (750 lm) vám vydrží 1,5 hodiny, při střídání režimů intenzity až o 4,5 hod déle. Kromě držáku na řidítka má také pásky k připevnění na helmu. 

Lupine Piko 4 – světlem připevněným na helmu svítíte vždy tam, kam se díváte – což je absolutně nezbytné v těžkém a technickém terénu. I po sesednutí z kola je Vám světlo stále k dispozici. Kromě svítivosti a výdrže baterie je hmotnost velmi důležitou vlastností světla na helmu – a Piko s muší váhou 55g absolutně vyhrává. Včetně baterie má pouhých 180 g !  A výdrž má také vynikající- při maximálním svícení jsou to 2 hodiny, pokud zhruba o třetinku uberete, jsou to již 3 hodiny parádní jízdy. Světelný kužel má rozptyl  22°, o kvalitu světla se postarají  dvě CREE XM LED diody.

Fenix BC30 – výkonné světlo na kolo Fenix BC30 přináší světelný tok až 1800 lumenů. Upíná se na řidítka kola a design držáku umožňuje rychlou montáž i demontáž světla, bez použití nářadí, držák navíc umožňuje rychlé vyjmutí svítilny, takže ji lze použít i jako vysoce výkonné ruční světlo. Fenix BC30 nabízí celkem šest režimů výkonu: 1800 lumenů  po dobu zmáčknutí, intenzita 1200 lm cca 2 hod, a 500 lm  až 5 hodin.

MAGICSHINE   MJ 879  – svítilna má 5 diod CREE XP-G a je tak schopná vyvinout výkon až 2000 lumenů. Doba svitu se pohybuje dle zvoleného režimu od 2 hodin na maximální po 9,5 hodin na minimální výkon. Dosvit je cca 500 metrů. Můžete ji  umístit jak na kolo, tak i na helmu jako čelovku.

Tolik malá ochutnávka, podrobnější redakční test jedné svítilny, včetně jezdeckých pocitů vám přineseme zanedlouho.

A tady je ilustrační video, v kterém poznáte, že na velikosti přeci jen záleží 😉

https://youtu.be/E85Y7SG8M0M

Autor: Kája P.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková
Reklama