BMW 2 Gran Tourer – redakční test.

Poslední letošní test fešáka na čtyřech kolech,tentokrát BMW 2 Grand Tourer, kterého jsme prověřily jak po jízdní stránce, tak i z pohledu možnosti nakládky kola. Auto pro akční maminu …takže last minute tip na vánoční dárek ? Mnohá z nás by si zasloužila…

V minulém testu jsme prověřily kompaktní MPV ze Stutgartu a nyní máme možnost podělit se s Vámi o zkušenost s jeho přímým konkurentem z Mnichova. Stejně jako v případě mercedesu Třídy B si i u BMW Gran Tourer může někdo klást otázku proč ? Proč se automobilky, které vyrábějí luxusní a sportovní vozy, pouštějí do segmentu těchto rodinných automobilů. Prodejní čísla dávají jasnou odpověď. Vyplatí se to ! Důvodů nákupu BMW Gran Tourera můžete najít více. Třeba , že jste si vysnila BMW M3, ale vlivem životních okolností musíte vozit děti do školky, na kroužky a také  spoustu věcí na víkendové pobyty a přesto se nechcete zcela vzdát svého řidičského snu. Tak třeba pro takové případy je tady BMW 2 Gran Tourer 220i M Sport. Pojďme se na něj podívat zblízka.

_MG_2756

Vypadá dobře. Je poměrně velký, ale umně svou délku 4,5m skrývá.  Ze všech stran vypadá dynamicky, jak se na image značky sluší. Na třídu MPV má nízkou stavbu a připomíná spíš lehce přifouklý kombík. Náš testovaný kousek byl navíc vybaven exteriérovým M paketem, který dotáhl design k dokonalosti. Někdo možná namítne, že z boku má dost mohutnou zadní část, je si však nutno uvědomit, že sportovní švih klasického BMW není kompatibilní s požadovanou přepravní kapacitou o níž v případě Gran Toureru jde především. I tak pohled na nízkou příď vybavenou LED světlomety a nezbytnými BMW „ledvinkami“ slibuje pěknou jízdu. Než ale nastartujeme, tak se podíváme co nabízí Gran Tourer uvnitř.

_MG_2739

Bezklíčkové odemykání dotekem kliky dveří je příjemná záležitost, zejména když je spojené s LED osvětlením klik. Ve tmě je to velmi efektní, stejně jako osvětlení prahů či barevné osvětlení proužky ve výplních dveří. Interiér vozu je v souladu s image značky luxusně sportovní. Kvalitní materiály a dokonalé provedení vytvářejí opravdu velmi příjemný pocit. Když se k tomu přidají vynikající odvětrávaná kožená sedadla s možností nastavení délky sedáku, a pozice za volantem, která Vám dá zapomenout, že řídíte rodinné MPV, je téměř jisté, že se na řízení Gran Toureru budete pokaždé těšit.

_MG_2712

Zadní sedadla jsou rozdělená v poměru 40:20:40 a jsou posuvná v rozsahu 13 cm a mají velmi praktickou možnost sklápění tlačítkem z kufru. Není na nich tolik místa, kolik by jste, vzhledem k velikosti auta čekali, ale na pohodné cestování to stačí bez problémů. Na zadní straně opěradel předních sedadel jsou sklopné stolečky, které větším postavám( nad 190cm) mohou trochu vadit, ale děti je při cestách jistě ocení. Zavazadlový prostor má objem 645 litrů a skrývá dvě samostatná sedadla, takže v případě potřeby nabídne Gran Tourer 7 míst. Je ale nutné říct, že sedadla v kufru nejsou zcela plnohodnotná z hlediska využitelnosti pro dospělé osoby, ale pro postavy do 160cm jsou plně dostačující i na dlouhé cesty. Líbilo se nám také minimálně skosené okno na pátých dveřích, které tak neomezovalo praktické využití zavazadelníku.

Praktická je také možnost uložit krycí roletu do schránky v jeho podlaze. Řidič(ka) má k dispozici všechny možné údaje jak na klasicky vypadajících  „ budících“ tak také na velkém display uprostřed palubní desky a navíc, jako specialitu, si můžete vysunout head up display a na něm zobrazovat nejdůležitější informace, jako třeba rychlost nebo směr odbočení podle navigace.

_MG_2708

Vozy značky BMW jsou často označovány jako auta pro řidiče a v to platí beze zbytku i pro Gran Tourer.  Námi testovaný model byl vybaven dvoulitrovým čtyřválcovým benzínovým motorem o výkony 141 kW a automatickou 8st. převodovkou.  Spojení výkonného benzínového motoru, automatické převodovky a poměrně velkého vozu vzbuzuje jasný dojem –  vír v nádrži a kvílení automatu při rozjezdech.  Tak tohle Vás opravdu nečeká. Technický pokrok je opravdu markantní a v BMW umějí. Opravdu neslyšně běžící motor je perfektně odladěn s dvouspojkovou převodovkou, takže rozjezdy jsou hladké jak samet. Na výběr máte tři režimy. ECO, NORMAL a pro případnou razantnější jízdu SPORT. Při něm pak oceníte pod opravdu skvěle vypadajícím, i do rukou padnoucím volantem, připravena pádla pro manuální řazení.

_MG_2697

Jinak se ale v klidu necháte unášet v automatickém režimu. V městském provozu se spotřeba bez jakékoli snahy o přehnanou ekojízdu pohybovala kolem 7,5 l.  Pro zkoušku mimo město jsme využily možnost jízdy na vyhlášení seriálu terénních triatlonů Xterra Czech v Prachaticích. Po dálnici na Příbram to byl od Cukráku jeden dlouhý přestupek a na dalších kilometrech jsme pro předjíždění v poměrně hustém provozu často využily plného výkonu, který motor, v režimu SPORT za zcela podmanivého zvuku, nabízel.  Výsledkem byla spotřeba 8,8 l při průměru 88km/h. Cesta zpátky v noci po prázdných silnicích s překračováním povolené rychlosti maximálně o 10km znamenala průměr 86km/h a vynikající spotřebu 6,5l . Jako každý turbo benzín je citlivý na zacházení s plynovým pedálem. I tak jsou ale naměřené hodnoty( z palubního počítače) vynikající. Když sešlápnete u tohle BMW plyn na podlahu tak vystřelíte z nuly na stovku za 7,6 vteřiny a během chvilky máte na rychloměru trojmístné číslo s dvojkou na začátku.

Podvozek je velmi dobře odhlučněn. Jen některé příčné nerovnosti o sobě dají na přední nápravě více vědět. Za ty šroubované zpomalovací hrby by ale měly jejich autory zavřít. Ty se dají bez nářku přejet snad jen offroadem. Také úroveň aerodynamického hluku je na velmi dobré úrovni, v souladu s očekáváním, stejně jako naladění podvozku. Tužší, ale zároveň dostatečně pohodlný. Na silnici drží jak přilepený a pokud to s rychlostí přeženete začne Vás zachraňovat stabilizační systém, který je nastaven tak, že si ho skoro nevšimnete. Ovšem přivést ho na suchu do akce vyžaduje opravdu vysoké nasazení. Samostatnou kapitolou je ale řízení. To tedy v BMW umějí. M3 to sice není i když volant mají stejný, ale mezi přímými konkurenty zřejmě nenajdete nic, co by mu mohlo rovnat.  Prostě čistá radost.

_MG_2878

Nákladu se do kufru vejde opravdu hodně. 645l je dost. Jen škoda, že po sklopení sedadel ( 1905l) nevznikne zcela rovná plocha a také že není k dispozici jen 5ti místná verze s hlubším zavazadelníkem. I tak ale Gran Tourer spolkne vaše kolo ( nebo kola) jako malinu a to mnoho různých způsobů.

_MG_2725

BMW 2 Gran Tourer je elegantní, dovede být rychlý i úsporný a odvezete v něm spoustu věcí ( nebo dětí). Je skvělý, ale jednu nectnost přeci jen má. Nelítostnou cenu. Základní model 218i s benzínovou patnáctistovkou a manuální převodovkou přijde na 676 tisíc, což není úplně málo, ale zase jede přes 200 a stovku jde za 11s, tak proč ne. Nejlevnější model s námi testovanou motorizací je už za 764tis a verze M Sport pak stojí o 111tis více. Za ten skvělý automat, který prostě musíte mít, přidáte dalších 59 tis. a jste v tom za 933 tisíc.  Tím ale pohádka nekončí. Naše verze měla další příplatkové vychytávky, které by jste možná za ty peníze očekávali v základu, jako třeba navigaci, přípravu pro mobil, LED světla, zatmavená okna, zrcátka s tlumením odrazivosti atd. a přišla na hutných 1 280 738 tisíc korun.  Pokud však vyjdeme z toho, že ceníková cena je jen cena k jednání, není třeba házet flintu do žita.  BMW Gran Tourer nabízí za dost peněz také hodně dobré muziky.

Technické informace a ceník zde:
http://www.bmw.cz/cs/all-models/2-series/grantourer/2015/at-a-glance

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková