Jízda na válcích – výzva pro vás !

Na zkoušení nových věcí není nikdy pozdě. To platí i pro cyklistickou dovednost, jakou je jízda na válcích. Nevěříte ? Stačí dodržet několik pravidel a možná po čase zvládnete parádní kousek, jako jedna dáma v našem videu…

Válce patří mezi nádobíčko, které si mnoho cyklistů, a zdaleka ne jen profesionálů, pořizuje jako zpestření pro zimní dny, kdy počasí outdoorovým aktivitám nepřeje. Jsou ideálním pomocníkem k trénování techniky – nácviku kulatého šlapání, tréninku rovnováhy, následně rovné jízdy po silnici a samozřejmě jde o výborný prostředek rozvoje vaší kondice.

Možná už jeden, dva pokusy za sebou máte a dospěla jste k názoru, že tohle fakt není pro Vás. Přitom stačí dodržet několik dobrých rad a po krátkém čase se přesvědčíte, že je to vlastně jednoduché…..

5 kroků, jak to zvládnout

Než vyrazíte,je důležité mít správné nastavení válců a pořádně nafoukaná kola. Zvolte raději tvrdší, odolnější pláště a kola opravdu pořádně nahustěte. Pokud máte pouze kolo horské, je víceméně nutné vyměnit plášť se vzorkem za hladký a válce nastavit tak, že přední válec se musí nalézat přímo pod předním nábojem vašeho kola.

 

1. Dejte si válce mezi dva objekty
Na první pokusy je dobré získat pocit bezpečí pro případ,že ztratíte rovnováhu a z válců sjedete. Ideální je si válce dát např. mezi futra dveří (vyladit tak, abyste měla v jejich úrovni ramena), velmi šikovná je židle s vyšším opěradlem (nebo stabilní barová), která vám usnadní nasedání a sestupování z kola.

2. Mějte zařazený dobrý převod
Ani lehký, ani nejtěžší převod vám rozjezd  neulehčí. Takže na silničním kole malý ve předu malý převodník a vzadu  pastorek 15 až 19 zubů.

3. Dívejte se 1-2 metry před sebe
Začátečnická chyba je sledovat přední kolo. Jakékoliv vychýlení se totiž snažíte korigovat a výsledek je takový, že na válcích „tancujete“ ze strany na stranu. Dívejte se tedy na neutrální místo, před metr až dva před kolo.

4. Nesvírejte řidítka příliš pevně
I tato křečovitá pozice ovlivní směr vašeho předního kola. Ruce mějte uvolněné, pozici, směr  na kole drží a korigují  (pro někoho možná překvapivě) zjednodušeně řečeno, vaše hýždě. Jde o práci s těžištěm, při jízdě na silnici pak zůstávají kola v jedné linii, nekličkujete tak, jako když se vše snažíte vyřešit pohybem řidítek.

5. Nechte pracovat svoje boky
Souvisí to již s výše napsaným v předchozím bodě. Pokud zvládnete odlehčit ruce, pracovat s těžištěm, postupem času získáte větší jistotu, dokážete se napít, utřít pot, a možná časem i osvojíte jízdu bez držení.

Pryč s jedním strašákem…
Děsí vás představa, že když kolo sklouzne z válců dopředu,  vy vyrazíte  bleskovou rychlostí a narazíte do čelní zdi ? Zapomeňte ! Kolo se zastaví na místě. Testovaly jsme opakovaně a fyzika je v tomto případě neúprosná – energie, která by vás hnala vpřed není…. 😉

Tak hodně štěstí a až se naučíte nějaký podobný kousek, jako slečna na vloženém videu, pošlete nám ho….

Tip na nákup: www.tacx.cz

Autor: Kája P.
Foto: tacx.cz

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková