Cesta k závislosti. Redakční test TREK Domane SLR 6

Baví nás objevovat, baví nás zkoušet, baví nás, když věci fungují…. To vše jsme prožily při redakčním testu Trek Domane SLR 6

Mezi naše redakční testy se dnes dostává výjimečný stroj. Nejen tím, že jde o první letošní „sedmnáctku“, tedy nejžhavější novinku značky TREK pro sezónu 2017, ale použitím ojedinělé technologie zvané IsoSpeed. Od doby, kdy byl tlumící systém poprvé použit (r. 2012), vývoj udělal další významný posun, systém se nyní používá i u závodního hardtailu PROCaliber. S tím se však vývojáři v Treku nespokojili a světu bylo v závodě Paris – Roubaix představeno nové Domane SLR, které má pružící jednotky dvě. Díky firmě Bretton, která značku TREK na českém trhu zastupuje, jsme byly mezi prvními, kdo mohl tento klenot vyzkoušet. Pojďme tedy na naše tradiční foto představení.

_MG_8853

TREK Domane SLR 6 je jednou z variant modelové řady Domane SLR. V hierarchii uveden jako model základní, ale už první pohled napoví, že jde o hodně vysoko nastavenou laťku. Rám nese označení 600 OCLV, což specifikuje kvalitu použitého karbonového vlákna.

_MG_8871

Co zůstává stejné, jako u loňského modelu, je osobitý tvar rámových trubek, včetně mohutné spodní a ploché horní. Nutno zdůraznit, že v kombinaci s černým matem a absencí výrazných log, působí kolo velmi přitažlivě, zároveň až tajemně.

_MG_8870

_MG_8864

Zadní tlumení doznalo vylepšení. Rám a sedlovka jsou dva separátní díly, spojené na dvou místech. Pomocí jezdce mezi nimi lze pak nastavit požadovanou pružnost nového systému IsoSpeed. Výrobce uvádí rozmezí až 31% rozdíl mezi nejtužším a nejpohodlnějším nastavení.

_MG_8883

Žhavá novinka je přední IsoSpeed. Pružení je ukryto uvnitř hlavové trubky, inženýři od Treku dokázali, že se krk vidlice jemně pohybuje v horizontální rovině, což se přenáší do vjemu z držení řidítek. /prověřeno na kostkách;-)

KLIKY
Při osazení šestkového Domane SLR  dostalo důvěru japonské Shimano, konkrétně tu najdete druhou nejvyšší řadu, ULTEGRU. Řazení, přesmykač, přehazovačka a také kliky, které jsou v modu Compact, tedy 50-34, vzadu klasika, pastorky v rozmezí 11-28 z.

_MG_8869

Ostatní komponenty jsou od dceřiné značky Bontrager. Sedlo s titanovými kolejnicemi, zn. Affinity Elite, představec Bontrager PRO.  Tady jedna zajímavost, opět přímo z popisu výrobce, délka představce v tomto případě vylepší ještě funkci předního IsoSpeedu, resp. zvýší vaše pohodlí.

_MG_8872

Za zmínku i vaší pozornost stojí brzdy s přímočarým pojmenováním Bontrager Speed Stop .Aspekt pohodlí je u tohoto kola primární, což potvrzují i použité pláště Bontrager R3 Hard-Case Lite, v šířce 28 mm, což není u silniček úplně standardní rozměr. Zvyšují komfort pohodlí, obavy z velkého valivého odporu ale mít nemusíte a dokonce jsou i docela lehké.

Jízdní test – čím horší, tím lepší!

_MG_8908 jízda

Přiznávám, že při rozbalování nebo přebírání některých modelů na test, mi začne bušit srdce o trochu víc. Přesně tak tomu bylo v případě této černé krásky. Očekávání převeliké…a ta pocta, že právě naše redakce dostala možnost najet na Domane SLR první kilometry! Dokážu poznat ten rozdíl, oproti loňským modelům? Jaký bude poměr mezi pohodlím a dravostí tohoto kola?

První kontakt, spontánně přejíždím prsty po rámu, vnímám v tom monolitním černém (ne)designu cosi magického. Líbí se mi. Běžná úprava nastavení výšky sedla a už vyjíždím. Jde o unisex model, širší řidítka mi nevadí, naopak. Po pár vteřinách jsem usazená stejně komfortně, jak na svém kole. Nic mě tedy nebude rozptylovat od vjemu pocitů z jízdy a chování kola. Hladký asfalt vyzývá k testu akcelerace, což dělám hned v prvním kopci. Překvapivě dobré! Kolo je totiž primárně určené pro rozbitější podklad, ne nadarmo ho osedlal tovární jezdec Treku, Fabian Cancellara na závod Paříž-Roubaix, s věhlasnými kočičími hlavami. Pevnost rámu je, alespoň pro mou váhu a sílu, kterou jsem schopná vyvinout, vynikající.

A už jsem konečně na místě. Úsek, který jezdím pravidelně, kostky v délce 200 m, profil přechází z roviny do prudšího závěru. Mám s sebou doprovod a v autě další dvě kola k porovnání. To, abych mohla během chvilky zhodnotit pocity, ve sjezdu i drncavém stoupání.

První na řadě je sešup dolů, kdy se dostávám z asfaltu na začátek kostek v rychlosti zhruba 35 km/hod. Na „pevné“ silničce to dost vibruje, vždy si hlídám zuby ;-). Tady je to…jinak, ale zatím si to nechávám uloženo v hlavě. Beru další kolo, loňské Domane, pouze se zadním tlumením. Pak následuje moje závodnička, kvalitou hodně vysoko. Pro ubezpečení toho, co jsem si „prožila“, beru znovu tesťáčka Domane 2017, a jezdím v opačném směru, tedy se závěrem v kopci.

nohaa

Funguje to! Čím horší povrch, tím lepší pro něj. Kombinace použití IsoSpeedu jak vepředu, tak v zadní části je perfektní. Prokazatelný účinek vnímáte při držení řidítek, kdy jsou vibrace mnohem mírnější, podobně je to u jízdy v sedle na hrbolatém povrchu. Svůj díl na jízdním komfortu mají i širší pláště, pohráli jsme si při testu i s výměnou celých kol, vyzkoušeli karbonové ráfky s klasickou „žiletkou“, tedy 23 mm širokou galuskou. Malý rozdíl to byl, ale stále funkce tlumení vibrací přesahovala nad další testované silničky.

Trek Domane SLR 6 vás dokonale rozmazlí. Směle s ním můžete brázdit kdejaké cesty (projela jsem ho na šotolině a obstál i tady), své místo má i v závodním pelotonu. Při výběru je na vás, zda zvolíte sportovní nebo závodní geometrii rámu. Jízda na něm je návyková. Mohu sama za sebe potvrdit – a to mám svou vlastní silničku pěkně vyladěnou. Do českých krajin, respektive na zdejší silnice je to nejlepší volba především pro ty, co kouzlu silniční cyklistiky propadli natolik, že tři, čtyři hodiny v sedle jsou pro ně běžná věc. Stane se vám dlouholetým parťákem, odmění vás pozitivními zážitky už z jízdy samotné.

PS. Kolo jsem vracela s lehkým smutkem a zároveň přáním, že bych ho chtěla mít. Tak uvidíme…

Autor: Kája P.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková