Proč dámská kola? LIV dává odpověď.

Je opravdu tak velký rozdíl mezi kolem s dámskou geometrií a pánským rámem, osazeným dobrými „ženskými“ komponenty? Značka LIV se zaměřila na několik parametrů a dává odpověď.

Pro mnohé velmi odvážný krok…

Mezi výrobci a i cyklistickou veřejností jsou různé pohledy na problematiku specializovaných dámských kol.

První z teorií vychází z toho, že ženy potřebují kola s kratším posedem, tudíž by se měly vyrábět specifické dámské rámy. Odlišnosti nelze upravit jen změnou komponentu (představce).
Druhá pak preferuje unisex rámy, kdy se odlišnosti dořeší krátkým představcem a nastavení sedla.
Třetí zastává názor, že nejsou žádné zjevné rozdíly mezi průměrným mužem a ženou, tedy změny na kole stačí udělat individuelně. Nelze vycházet z žádného průměru.

LIV je ztotožněn s prvním názorem a podložil ho dlouhodobým výzkumem mezi průměrnou cyklistickou populací, které pak následně využívá v návrzích dalších modelů kol.

Filozofie značky vychází z toho, že každé kolo každého typu je od začátku stavěno s ohledem na budoucí jezdkyni: na její jízdní styl i její průměrný tvar těla. Dlouhodobě sbírané poznatky od žen – cyklistek potvrdily, že jde o správný směr. Jednou věcí je osazení dámsky laděnými komponenty, druhou a hodně diskutovanou záležitostí, je vlastní ženská geometrie rámu.

Změna představce nestačí

Global product marketing specialista Erina Lamb k této problematice říká: „Některé značky vezmou pánské kolo, udělají ho menší a obarví ho na růžovo. Tohle nebude nikdy náš přístup. My řešíme, kdo na něm bude jezdit, rozumíme zákaznicím, jejím cílům, co chce a stavíme kolo pro ni…“  

Liv věnoval čas na podrobný výzkum, kdy se snažil zjistit odlišnosti mezi mužskými a ženskými tělesnými parametry, které mají vliv na posed na kole.

Data Liv ukazují, že ženy mají o 0,5% kratší trup ve vztahu k jejich výšce, a 0,6% užší ramena ve vztahu k jejich výšce, ve srovnání s muži. „Ženy mají kratší trup a delší nohy, v porovnání s muži. V podstatě když ženy jezdí na pánském kole, řídítka budou příliš daleko a pedály příliš nízko. Takže tělo bude příliš ohnuté“, popisuje ve studii LIV produktová specialistka.

Liv také zveřejnil diagramy, které používají ve vývoji budoucích kol. Je pravda, že i když se rozdíly v procentech v poměru zdají být malé, úhel ženského těla se snižuje z 47,5 stupňů do 44,1 stupňů a podpaží zvyšuje úhel od 71,9 do 78,9 stupňů. Držení ženy na kole pak znamená, že se víc naklání (než muži) a paže jsou přetížené.

Erina Lamb říká: “Bereme tyto průměrné hodnoty ženského těla, dáváme je na kolo a sledujeme vytvořený úhel. Je úžasné, jak velký rozdíl budete cítit, pokud jste jen půl centimetru vpřed. Dosah na řidítka může samozřejmě být snížen tím, že se vymění představec, ale pro optimální manipulaci s kolem to není ideální, potřebujete přesnou polohu i vůči vidlici a přednímu náboji. Změníte-li jen představec, mění se i pocit, jak velkou kontrolu máte svým kolem. Takže pokud máte příliš dlouhý představec, i když je nastaven ve správné poloze pro tělo, nebude manipulace s kolem ideální.  Každá velikost rámu má i optimální délku představce.

Příliš krátký představec způsobuje nejistotu při řízení – to nebude tak hladké. Jezdkyně tak nemá pocit bezpečnosti v zatáčkách, nebude schopna dosáhnout svého limitu nebo se nebude cítit tak sebejistě. “ shrnuje důležitost správné geometrie Erina Lamb.

Dalším argumentem LIVu, proč je dobré stavět ženské rámy, je nejen rozdílnost v tělesných proporcích, ale i poměr síly horní a dolní části těla. Zatímco průměrná žena může produkovat asi 70% síly průměrného muže v dolních končetinách, v horní části těla (například v bicepsu), většina žen má jen kolem 50% síly mužů.

Erina Lamb vysvěluje: “Nejde jen o rozdílech v rozměrech. Dívali jsme se na tom, kolik síly má žena v její horní a dolní části těla, a které svalové skupiny zapojuje. Z toho nám vyšlo, že je pro ženu výhodnější, když sedí o něco výš.  Tyto poznatky používáme při ladění geometrie a tuhosti kola”.

LIV

Váha versus tuhost rámu

Další dva důležité parametry, které zákazníci i recenzenti vždy poukazují, jsou hmotnost a tuhost.  Čím je kolo tužší, tím více energie může absorbovat, ale dost často i víc váží. Průměrná žena produkuje méně energie než muži, a proto tak tuhý rám, respektive s takovými požadavky, jaké jsou na “pánské kolo. V LIVu tak mohou použít jiný karbon, rám pak bude ve výsledku o trochu méně tuhý, ale lehčí.

Srovnávání síly horní části těla žen je zvláště důležité v případě horských kol. Všechny pružící prvky mohou být vyladěny, ale nejlepší je mít kolo již na začátku upravené pro jezdce s nižší hmotností.

Na kolech LIV se vedle zohlednění geometrie, řeší i převody, protože průměrná žena chce více nižších rychlostních převodů než muž. Trochu jinak je to u závodně orientovaných modelů.

Ambasadorkou značky je mnohonásobná mistryně světa, Marianne Vos

LIV a svět profi cyklistiky

Co dělají profesionálky a jakým způsobem se toto odvětví vyvíjí? Není žádným tajemstvím, že mnoho profi žen jezdí na unisex kolech. Řada z nich si je vybrala, i když měly možnost volby. Přetrvává pocit, že ženské modely nejsou tak dobré, připravené na vrcholový výkon.

Erina  Lamb k tomu říká: “Myslím, že to je do značné míry otázka tradice. Lidé ještě nemají přesnou představu a informace k problematice ženských kol. My v LIV neděláme žádné kompromisy, máme tým nejlepších odborníků, závodní kola děláme stejně kvalitní, jako jsou mužská, od Giantu. Důkazem jsou profesionální týmy Rabo Liv a Liv Plantur.”

A proč LIV nenásleduje i v závodní sféře více cyklistických značek?
„Chcete-li vytvořit jinou geometrii, budete muset investovat hodně peněz a některé značky to nevidí jako nezbytné, vybudovat celkově jiný rám pro muže a ženy. My v LIV si myslíme, že to není v pořádku, a neměli bychom dělat kompromisy. Máme velký závazek vůči ženám. “, doplňuje celou filozofii značky Erina Lamb a dodává: „Vím i o dalších značkách, které jdou tímto směrem, myslím, že model bude pokračovat.”

Pro nás, dámy, jezdící na kolech je jednoznačně dobré, když bude z čeho vybírat, ať už závodních nebo sportovně a rekreačně navržených modelů.

Autor: redakce
Zdroj: TWC

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková