Reklama

Je to na světě! Specialized odtajnil novou RUBY!

Milujete novinky? Tady jednu unikátní máte. Týdny čekání na odtajnění nové silničky Specialized Ruby jsou pryč. Podívejte se, jaké modely na vás čekají a co vám nabídnou…

Reklama

Konečně přišel čas, den D, který všem médiím dovolil představit dlouho utajovanou novinku značky Specialized – inovované silniční kolo Ruby, v případě mužské řady Roubaix. Kdo alespoň trochu sleduje naše testy ví, že kola tohoto jména byla v nabídce i v předchozích letech. A že jsou konstruované pro pohodlnější jízdu, se snahou zachovat parametry pevnosti a tuhosti.

PPBD8202

To, které je nachystáno pro příští rok lze bez ostychu nazvat unikátní novinkou! A pro nás to byl úžasný zážitek před několika týdny, byť pod příslibem mlčení, kolo spatřit a přímo od amerických konstruktérů slyšet příběh o vývoji nové Ruby. A pak si užít i první kilometry v sedle….

PPBD8211

 

Nesuď, zkus, pochopíš!

Příběh nové Ruby vznikal před několika lety, kdy se američtí inženýři ze Specialized rozhodli přijít na trh s inovovaným modelem kola na rozbitý povrch. Od počátku vývoje spolupracovali s inovační společností McLaren Applied Technologies, abych společně zkonstruovali kolo s co nejplynulejší jízdou, se zachováním  parametrů pevnosti, a také se zachováním potřebných vlastností s  ohledem na různé velikosti rámů. Chtěli vytvořit kolo, které dokáže absorbovat silniční nerovnosti, za cíl si mimo jiné vytkli i snahu odtlumit jezdce od kola, nikoliv kolo od silnice.

PPBD8204

Tak se zjara letošního roku objevila nová RUBY, která disponuje zadním i předním pružením. A právě pro odpružení předního kola byla použita unikátní novinka  – kolo má odpružený představec. Jeho sloupek tak zajíždí do rámu i s řidítky.  Specialized zde použil bezúdržbový tlumič Future Shock, který je umístěn nad hlavovou trubkou rámu. Uvnitř trubky je pružina, jejíž výměnou lze nastavit tuhost celého systému, který má zdvih 20mm.

PPBD8220

A jak je to se zadním pružením? Zde to funguje zejména díky lehce inovované CG-R sedlovce známé z původních modelů Ruby / Roubaix, kterou ve funkci nově podporuje její nízko umístěné uchycení, které ji tak de facto prodlužuje a umožňuje její větší pohyb. Z toho důvodu je také nad uchycením rozšířená sedlová trubka v níž je sedlovka utěsněna gumovou krytkou.

První jízdní pocitovka

U takové novinky, s unikátní technologií by to udělal asi každý – přistoupil by k řidítkům a vyzkoušel silou jejich propružení. Ani já to neudělala jinak, ale byla jsem v tu chvíli bohatší o informaci od samotných konstruktérů, kteří vyslovili teorii, proč se nemusíme obávat pohyblivých řidítek. Cyklista při jízdě působí na přední část kola (řidítka) zhruba 10 – 12, max 15% své váhy. V reálu tedy nenastane ta situace, kterou si zkoušíme.
Přesto jsem si vybavila vzpomínku na začátky mého bikové závodění, kdy jsem vozila (tehdy také novinku), odpružený představec Softride. Jak se kolo chovalo, kolik hraničních situací jsem s tím zažila, si dovedou představit jen pamětníci. I proto jsem nasedala na nové RUBY s lehkou skepsí. Hned první metry mi vzaly dech. Tohle není možné….stále jsem čekala na „chybu“, na slabinu, kterou zejména na předním pružení objevím. Času na projížďku nebylo příliš, nešlo o standardní jízdní test, ale dvouhodinová prověrka na pořádně záplatované silnici i úseku s kostkami stačila k získání velmi pozitivních dojmů. Ani jízda ze sedla, s aktivním nástupem, mi nezkazila sílící pocit, že TO prostě funguje. Záměrně jsem vybírala stopu stylem „čím horší, tím lepší“. A do rozbitých sjezdů to posílala o mnoho rychleji, než na jiné silničce. Pocit? Oči vnímají nerovnosti, ruce se mají jak v pohádce. Prostě to tak je.

Specialized-Ruby-1808-CMYK.tif

Bohatá kolekce pro dámy

Protože jde skutečně o super novinku, k testu a focení jsme měly předprodejní vzorek, v barevném provedení i výbavě, která nepůjde na trh, proto tady ani neuvádím její specifikaci.  Ale čerstvé informace pro vás máme, modely budou k dispozici pro evropský trh hned čtyři, vždy v šesti velikostech (48 – 58), v nejrůznější výbavě, tedy i ceně, která se bude pohybovat od cca 70 tisíc až po částku vysoko překračující hranici dvou set tisíc. Samozřejmě, že top model S-Works patří do kategorie snů a kromě použití nekvalitnějšího karbonu je vybaven elektrickou sadou SRAM eRed. Co víc si přát….

90217-51_RUBY_COMP_WHT-METWHTSIL

Ale pojďme sestoupit o kousek níž. Je tu Specialized Ruby Expert a nebo COMP v sněhově bílé, ten  by vám slušel, co říkáte? Oba vybaveny Ultegrou, připraveny na závody nebo k čemukoliv jinému.

Stejně tak RUBY Elite nabízí pořád perfektní jízdní pocity, jeho osazení je kolekce Shimano 105. Pořád výborné svezení. Všechny modely karbonových Ruby mají kotoučové brzdy.

90217-40_RUBY_ELITE_BLK-LTTUR-WHT

Co na závěr? Testovací kolo už má pořádně nabitý program, aby mohlo co nejvíce zájemkyň poznat, jaký jízdní pocit dokáže nabídnout. A to je jistě dobře, silničních cyklistek pomalu přibývá a tenhle stroj si určitě další spřízněné duše získá. Už třeba proto, že zcela jistě odpadne křečovité držení řidítek na rozbitých cestách a následné vyklepávání bolavých dlaní.

Specialized-Ruby-2093-CMYK.tif

Autor: Kája P.
Foto: Petr Bureš, archiv Specialized

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková
Reklama