Radosti a úskalí podzimních vyjížděk

Jak zvládnout jízdu v podzimním terénu, na jaká drobná úskalí se připravit na silnici i na blátě se podíváme v dalším pokračování rad na podzimní vyjížďky.

 

Deštivým podzimem rozhodně cyklistická sezóna končit nemusí. Milovníci silničních vyjížděk to mají složitější, dní s lákavým počasím, kdy stojí za to vyrazit, už nejspíš příliš nebude. Ale když je touha silnější, proč ne. Jen je důležité přizpůsobit jízdu (o oblečení a výbavě kola do zhoršených světelných podmínek jsme již psaly před časem) a dát si pozor na drobné pastičky.

Nepřátelé na silnici

Zvýšená opatrnost je potřeba při přejezdu bíle značených přechodů pro chodce nebo dělicích čar, které jsou za mokra hodně kluzké. Pokud na takovém místě zatáčíte, zmírněte svůj náklon, zažitý z léta. Pokud nemusíte, nebrzděte na nich, v případě, že není zbytí, tak se snažte o jemný stisk brzdové páky. Stejně nepříjemné překvapení vám může přinést nečekaně mokrý úsek, schovaný v lese, do kterého přijíždíte ze suché silnice.  Pokud má nádech zelené barvy, zpozorněte dvojnásob – je porostlý mechem a bude hodně kluzký. Pozor také na mastné fleky na silnici, mohou to být zbytky nafty.

Rady do lesa.

Kouzlo podzimních jízd si určitě nenechte ujít. Nevyhýbejte se blátu, cestám plných spadaného listí. Neutíkejte od svých oblíbených tras, co jste jezdila v létě, na štěrkové nebo asfaltové cyklostezky. Stačí se jen připravit.

 

Jízda na blátě

Jízda v kluzkém, blátivém terénu nemusí být strašákem. Pokud jedete na rozbahněné cestě, připravte se na to, že kolo nejede vždy přímou stopu, ale trochu „plave“, nesnažte se okamžitě měnit směr zpět, naopak uvolněte se v loktech i kolenou.

Ve výjezdech se soustřeďte na plynulé kulaté šlapání, při volbě převodů zvolte spíš ten lehčí. Těžiště je na zadním kole, aby mělo dobrý záběr, pokud vám na chvíli proklouzne, nevzdávejte to hned, někdy se vzorek pláště chytne při dalším šlápnutí.

 

Bláto a zatáčky

Obecně platí, že jízda na kluzkém terénu by měla být plynulá, lehké podjetí, uklouznutí kola k tomu patří, proto se ho nelekejte. Ideální je být „o krok napřed“, než získáte jistotu, klidně si, pro vás kritických místech, vyndejte nohu z nášlapného pedálu, abyste se mohla v případě hrozícího pádu opřít. Postupně si ale na rovnějším úseku smýkání zkoušejte, určitě brzy poznáte pokrok.

 

Jaký vzorek obout?

Do bláta se volí plášť s hrubším a řidším vzorkem.  Desén se nezanáší, na bocích pak podrží v zatáčkách. Doporučení: obujte na podzim nové pláště, s neojetým vzorkem. Pokud řešíte i vynaložené finance a máte jen na jeden plášť, tak určitě vyměňte přední. Když vám smýkne zadní kolo, nic hrozného se nestane, pokud vám ale bude neustále klouzat přední, čeká vás nejspíš nespočet pádů, včetně těch, kdy se „zamknou“ řidítka.

Bontrager XR3 je dobrá volba, ale pokud ale bude desén ojetý, čekejte od něj poloviční službu

 

Na letní vzorek zapomeňte, nezabere ve výjezdu, nepodrží ani v zatáčkách

 

Jízda po mokrých kořenech

Těžko si v lese vybírat cestu, aby vás nepotkaly mokré kořeny, ale nebojte – ne každý vás chce poslat z kola k zemi. Pokud to jde, najeďte si víc na kolmo. Pokud jsou šikmé, pomožte kolu citlivým odlehčením kola (práce s těžištěm), při přejezdu kritického místa. Nutností je samozřejmě menší nahuštění pneumatik, mají pak lepší přilnavost.

 

Jaké další překvapení?

Jízda v spadaném listí, kdy se kolo schová až po náby je pro mnohé zábavou, pokud jedete v úplně neznámém terénu, je třeba trochu obezřetnosti…může tu na vás číhat schovaný pařízek. Podobné je to při průjezdu louží, když jedete sama a není nikoho, kdo by otestoval, jak je mělká a dno bahnité. Zákon schválnosti může zafungovat i tady.

 

Přečtěte si také, čím ještě vybavit kolo a sebe dobře obléci: https://www.damynakole.cz/2016/09/jak-nachystat-sebe-a-kolo-na-podzimni-vyjizdky/

Auttor: Kája P.
Foto: Katka P.

 

 

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková