Reklama

Lapierre Zesty AM 327. Společník pro tvé výzvy.

Další z redakčních testů, tentokrát poctivý allmountain bike….

Reklama

Rok s rokem se sešel a v redakci jsme opět dostaly příležitost testovat další z povedených kousků francouzského Lapierra, který míří do terénu. Po dámské verzi Zesty Lady XM 327, kterou možná pamatujete z video představení, je tu trochu tvrdší kalibr, uni sex model Zesty AM 327.

Redakční test francouzské oranžové žehličky mě osobně velmi potěšil, bylo mi jasné jedno – výzva v technických dovednostech se ode mě i od biku přímo očekává!

Zesty AM 327 je odolný all mountain bike se 150mm zdvihu vpředu i vzadu a s 27,5“ velkými koly. Testovaný model je ze základní řady na rámu z hliníkové slitiny, kolo působí na první pohled bytelně a důvěryhodně. Masivní spodní rámová trubka, mohutné čepy s ložisky zadní stavby a dobře začištěné sváry naznačují, že tento oranžový krasavec zvládne mnohem víc, než jen škatulku AM.

Tohle kolo je více o pocitech, než o exaktních číslech. Lapierre Zesty AM 327 je zkrátka velké kolo po všech stránkách. Tento dojem mě zprvu trochu překvapil, nicméně pocitově  delší posed je ve výsledku velmi příjemný.  Nepůsobí bolení za krkem, ale ani neomezuje při ovládání kola.  Svůj podíl na dobré ovladatelnosti mají i 760mm široká řídítka LAPIERRE, která jsou stejně jako 55mm krátký představec ze serie Nico Vouilloz Signature, takže kolo i patřičně zdobí. Do ruky mi padly i poměrně tlusté gripy , ovšem toto je individuální záležitost.  Hlavový úhel 66,5° je v této třídě kol přesně mezi hravostí a stabilitou, takže jsem se cítila i v ostřejších pasážích bezpečně.

Delší rám dává kolu stabilitu nejen ve sjezdech, ale i ve výjezdech, až jsem se sama v některých prudkých místech na Točné a v oblasti Draháně divila. Váha kola byla okamžitě odpuštěna, i když šlapání do prudkých výjezdů, mnohdy plných kořenů nebylo zadarmo.

Řazení Shimano Deore je zkombinováno s přehazovačkou vyžší řady XT. K dispozici je  klasických 2x10, což zaručuje široký rozsah převodů, který se prostě hodí na kolo do hor.

Proto nebyl problém nebyl problém vyšlapat s malým převodníkem o 22 zubech i s tímto těžším kolem náročné výjezdy. Na druhé straně u velkého převodníku, bych pro sebe volila menší velikost, jelikož utáhnout 36 zubů se mi při celé robustní stavbě Lapierre  Zesty AM 327 podařilo jen na rovinách nebo lehčích stoupáních po asfaltu. Ovšem zvyknout si na to lze, jen jsem více řadila. Každý také preferuje jiný styl jízdy a konec konců i výměna převodníku za menší není nic nerealizovatelného.

Kliky Shimano Deore o délce 175mm mi v terénu nepřekážely v terénu při šlapání, ale pro svou výšku 165 cm bych snesla i kratší.

Brzdy Shimano Deore pod kódovým označení BRM615 byly naprosto dostačující. Spokojená jsem byla jak se silou, tak i se stálostí výkonu. Pod velkým zatížením brzdy nevadly, spolu s kotouči SHIMANO ASMRT56  180mm / 180mm mi poskytovaly velkou jistotu při sjezdech.

 Záměrně jsem se až doteď vyhnula psaní o tlumení a zadní stavbě, což  bych chtěla přiblížit spolu s vidlicí v tomto odstavci najednou.

Systém odpružení u Lapierre je označeno jako OST+.  Zadní stavba je čtyřčep (čep pod patkou, tzv. Horst Link dělí vidlici na dvě části), tím se mění jen průběh chodu zadní stavby. Po bližším ohledání a prohlédnutí tohoto systému stojí určitě za zmínku rozpěrné čepy, na kterých je usazené vahadlo a zadní stavba kola. Velmi povedené a hezké.

Zadní tlumič RockShox Monarch RT je sice základní řada tohoto výrobce, ale poskytuje naprosto vyvážený chod. Tlumič se chová v terénu vyrovnaně a spolu se zadní stavbou i aktivně.      

Základní citlivost vidlice RockShox YARI RC 27.5" SOLO AIR 150mm 15QR je dobrá, díky progresivnímu chodu se daly bezpečně sjíždět i náročnější pasáže.

V neposlední řadě musím zmínit pláště. Sama na svém kole upřednostňuji kvalitní obutí s měkkou směsí, aby plášť přilnul k terénu. Michelin wild rock’r2 light edition 27.5x2.35 drží výborně jak na sypkých trailech, oporu poskytnou i v bahně či na mokrých kořenech.

Dostatečnou volnost při práci s těžištěm oru ve sjezdech mi poskytovala i teleskopická sedlovka Lapierre ysp, disponující zdvihem 125mm.    

 A jak dopadl jízdní test?

Mám ráda výzvy, jak nahoru, tak dolů. Tento bike mě nutil hledat hranice mých technických dovedností a odvahy. Po rozbitých cestách, kamenitých sjezdech a přejezdech čí sjezdech po masivních kořenech si kolo počínalo velmi stabilně a technicky mě v jízdě posunulo opět kousek dál, doslova jsem jásala při sjezdu jakéhokoliv terénu, čím těžší, tím lepší. Naše společné chvíle se pomalu blíží ke konci. Trochu mě to mrzí, protože jsem poznala kolo, na kterém je jízda z kopce nejen zábavná, ale i bezpečná, pokud jezdec tuší jak na to.

Co napsat závěrem? Kolo Lapierre Zesty AM 327 má svůj osobitý charakter, ať již díky francouzským designérům po stránce vzhledu, tak hlavně s ohledem na jízdní projev. Toto kolo je jisté a stabilní v technických trailech. Sice není žádné peříčko, ale vyšlapat kopec s takovým kolem stojí za to, protože o to víc se můžete těšit na cestu dolů. ve sjezdu Zesty AM ožije na plno a zastaví ho jen málokterá překážka. Jeho limity jsou totiž opravdu hodně vysoko.

 

Autor: Monika Kyselová
Foto: Katka Polívková

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková
Reklama