Reklama

Scott Contessa Spark 700. Lahůdka pod drobnohledem.

Hodně zajímavé kolo z dámské řady Contessa, které by nemělo ujít vaší pozornosti…

Reklama

Ve včerejší video upoutávce jsme u vás, doufáme, vzbudily zvědavost, co za báječné kolo Scott pro ženy nachystal, pojďme se podívat podrobněji, proč na sebe strhává tolik pozornosti.

Léta nazpět byl celoodpružený model Spark se zdvihy 100 mm spojen s cross country nebo maratonským závoděním.  V nové řadě Sparků, které disponují zdvihy většími (testovaná Contessa má 120mm, ale v nabídce jsou další i pluskové modely), dochází k sladění nízké hmotnosti, výkonnosti a díky zdvihům i větší všestrannosti.

Proč má Contessa Spark nakročeno stát se hodně úspěšným bikem? Pojďme se na ní podívat…

Scott Contessa Spark 700 je postavena na karbonovém rámu, se zadní hliníkovou stavbou a na 27,5“ kolech. Na první pohled upoutá nejen profilace rámových trubek, ale také mohutný střed kola, v kterém je uschován zadní tlumič. Geometrie rámu, horní rámová trubka, krátký představec a také úhel hlavového složení, který je 68°, což potvrzuje více trailové zaměření.

Design rámu je proveden v bílém matu, zajímavý odstín zelené, která vládne i části Scott trail kolekci (představily jsme ji zde), doplňují zlaté linky. Shrnuto do jedné věty: vyladěné a povedené.

Celoodpružený bike je vybaven odpruženou vidlicí Fox Float 34, která využívá tlumící olejovou patronu CTD v kombinaci se vzduchovou komorou. Její zdvih je, jak už jsme jednou zmiňovaly, 120 mm při otevření, v režimu lockout pak jen 85 mm. Vidlice, stejně jako zadní tlumič se naráz ovládá systémem TwinLoc, dvojpáčkou, která je na levé straně řídítek. 

V osazení kola dostalo důvěru japonské Shimano, na kole najdete komponenty Shimano XT, dvoupřevodník s kazetou 11-42 zubů, tedy dostatečným výběrem lehkých převodů ve výjezdech.

I brzdy jsou z řady Shimano XT SL, spolu s kotouči o průměru 180 mm na předním i v zadním kole jsou naprosto dostačující.

Větší dávku pozornosti si zaslouží zadní tlumič a vlastně celá zadní stavba kola. Systém zadního odpružení zůstává téměř stejný se starším modelem, ovšem novinkou je uchycení zadního tlumiče FOX Nude Contessa Custom, které se od předchozí generace výrazně změnilo, právě díky jeho otočení.

Zádní stavba je v podstatě stále přepákovaný jednočep, i když novinkou je využití tzv. „Zero pivot“ systém, který využívá pružnost materiálu horních vzpěr zadní stavby, tím potlačuje zbytečný pohyb této části zadní vidlice.

Princip navržení zadní stavby je zkonstruován tak, že pohyb zadní stavby se pohybuje jen v rámci několika milimetrů, materiál je testován na několik tisíc cyklů, proto bez problémů pokryje životnost rámu, tak aby nedošlo k poškození vlivem únavy materiálu. Za zmínku stojí lisovaná uhlíková spojka, která je vytvořená ze dvou kusů. I když je ubrán materiál na zdánlivě exponovaném místě, nedochází k obětování tuhosti celé zadní stavby.

Na Scott Contesse najdeme komponenty značky Syncros, kterou Scott vlastní. Konkrétně jde o ráfky, představec, sedlo a také řídítka. Ty jsou široká 720 mm, jejich 9° úhel prohnutí směrem k jezdci zaručuje jistější, přesnější řízení a pohodlnou jízdu. Zesílená oblast uchycení řídítek do představce rozkládá tlak na větší plochu.

Na trailovém kole by neměla chybět teleskopická sedlovka, Contessa dostala do výbavy FOX Transfer Dropper Remote, s možností zasunutí 125 mm.

Jízdu v terénu výborně podpoří pláště Maxxis Forekaster, s kevlarovou patkou, šíře 2.35. Tato novinka pro r. 2017 má výborný vzorek do těžkého i mokrého terénu. Středně vysoký středový dezén je navržen pro agresivní brždění i akceleraci. Boční dezén zas dokáže kvalitně podržet i v rychlých zatáčkách, přesto plášť nabízí nízký valivý odpor díky zešikmeným hranám. 

Máme tu tedy odpověď na otázku, položenou zkraje článku. Scott na modelové řadě Spark použil nové důmyslné komponenty od FOXu,  např. otočený zadní tlumič, ovládání 3 – TwinLoc,  osadil sadou Shimano XT a teleskopickou sedlovkou FOX, upravil geometrii a zacílil na ženy, které baví stále oblíbenější trailová jízda, ale zároveň mají požadavky na výkon ve stoupání.¨

Z čtveřice nových biků se zdvihem 120 mm je Contessa 700 nejvyšší modelem, ale můžete zalovit i v dostupnějších variantách, postavených na hliníku a v levnější výbavě.

Váha kola vel. M je 12,2 kg, katalogová cena  128 tisíc. Více info o dalších modelech Contessa Spark najdete na  stránkách výrobce.

 

Jízdní test - dvě na jednom

Scott Contessa Spark je novinka, která vzbudila i u nás v redakci velkou zvědavost. Promo kola bylo jasné, očekávání, jak moc se avizované vlastnosti projeví, bylo docela velké. Proto byly cesty Contessy pestré a prověrky různorodé, od několikahodinové jízdy maratonského charakteru, až po trochu přísnější test na TrutnovTrails.

Monika

Baví mě psát první dojmy ze sedla testovaných kol, je to spontánní a navíc je člověk plný emocí. Postupně s přibývajícími jízdami s novým bikem se zážitky upevňují a rozšiřují. A přesně tak to bylo i při testování nového Sparka. S kolem jsem se vydala na 100km okruh Karlštejnskem, s převýšením přibližně 1350m. Do kopců byla Contessa Spark 700 velmi pohodlná a rychlá, první kopce jsem vyletěla až nečekaně hladce. Ve sjezdech mi vyhovovala hravost kola s kratší geometrií, tyto vlastnosti a takový ten jistý pocit mi daly její širší pláště. Kolo jelo obratně nahoru i dolů, rozhodně se ničeho nezaleklo, pocitově je to velmi lehký bike, na některých boulích v terénu stačilo jen naznačit a kolo šlo samo do vzduchu. Moc příjemné zjištění! Co říci na závěr, asi jen jedno -  dámy, které vyhledávají delší šlapavé trasy po trailech na lehkém kole, nechť sednou na Scott Contessu Spark 700 a zkusí požitek ze stoupání do kopců i hravých sjezdů dolů. Tento bike je na to jako dělaný.

 

Kája

Očekávání, co se ze Sparka vyklube, bylo veliké. Je schopné si zachovat výborné jízdní vlastnosti svého předchůdce a zároveň holky podržet v těžším terénu? Hned po nezbytném nastavení bika, výšky sedla a také vyladění tlumení, což považuji za hodně důležité i kvůli paralelnímu zavírání obou tlumících jednotek, jsem registrovala dvě věci. Kratší posed na kole, který opticky podpořil i krátký představec a tou druhou byl pocit, že sedím opravdu na kole s trialovou geometrií, na pohled je znatelné položení vidlice.

Oblíbené trasy, spíš xc charakteru, nikoliv ale ty, co znáte z world cupu, krájí Contessa s přehledem, v hladších pasážích využívám uzamčení obou tlumičů. Ve výjezdech ze sedla se potvrzuje proklamovaná pevnost kola, kdy zadní tlumič nepustí ani kousek vydané energie nazmar. Široká řídítka kolu pomáhají v točivých pasážích, kolo pěkně akceleruje, prostě zábava. Jediné, na co si chvíli zvykám, je kabeláž nad předním kolem.

 

Přišel čas, aby Contessa ukázala své přednosti v trochu těžším prostředí, vyrážíme tedy na traily k Trutnovu. Tady uzamčení ke slovu moc nepřišlo, naopak pěkně vyladit i tlak v pneumatikách. Postupně beru jeden trail po druhém, dle zásady Jana Ámose, od nejjednoduššího k složitějšímu. Na modrém je 120 mm pružení na menší odskoky dostačující, občas si jen kvůli nízko položenému středu bouchnu pedálem do kamenu, to když jde tlumič FOX do vyššího zatížení. Příjemné překvapení je při cestě vzhůru, kdy jedu ve skupině a snažíme se o „kochací“ tempo. Contessa Spark má k tomu dokonalé zpřevodování, kombinace 26/42 podrží v hodně prudkých stoupáních.

Trail o level těžší nabízí pasáže, kde už se jízda (i rychlost) musí přizpůsobit kolu, vidlice je na limitu, v kamenité sekci musí ruce už víc zabrat. Místo, kde ale zadní tlumení ještě v pohodě zvládalo a nerovnosti vyžehlilo. Co je dalším plusem ve výbavě kola, jsou pláště Maxiss Forekaster, držely v bahnitých klopenkách, na vlhkých kamenech, naopak na rovném úseku po šotolině vás netrápil pocit, že by se líně odvalovaly. Tohle určitě budoucí uživatelce jízdu zpříjemní a dodá jí pohodu v terénní jízdě. To samozřejmě platí i o teleskopické sedlovce, která k trialovému ježdění už zkrátka patří.

Po první vteřině rozpaků, když jsem studovala změny letošní novinky ve srovnání s předchozími modely, jde o povedené kolo, které cílí na holky, co se nechtějí vzdát svižných jízd s důrazem i na výkon v kopcích, ale táhne je to i mimo hladké traily. Kolo je postavené tak, že podrží i nezávodnici nebo ještě nevyježděnou bikerku právě v technice.

Cena odpovídá kvalitě rámu i zvoleného osazení, palec nahoru za to, že se u Scottu nebáli nabídnout tuhle karbonovou parádičku, protože nabídne opravdu pestrou škálu zážitku a možností, kde si s ní ježdění můžete užít.

 

 

Autor: Kája Polívková, Monika Kyselová

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková
Reklama