Na čem jezdí: Karla Štěpánová a její BMC TeamElite 01
Kája Polívková 26.4.2018Focus na závodní stroje našich nejlepších…
I holky mezi sebou vedou debaty, kdo na jakém kole jezdí, jak komu sedí ten či onen rozměr kol, (27,5 versus 29“), pro koho má smysl jednopřevodník. A stejně jako to dělají pánové, spousta z nás zvědavě pokukuje po strojích našich nejlepších žen. Nejen pro jejich výkony, ale třeba i pro inspiraci, protože mnoho z nich si svůj bike něčím vylepší, dá mu kus originality, zkrátka vloží tam kus svého já.
Proto vám v letošním roce přineseme mini seriál v podobě „ fotopreview“ biků z české ženské špičky v cross country. Také jste zvědavé, kdo jezdí na sériovém biku, který si při lepší výplatě můžete pořídit i vy? Kdo má závodní raketu, postavenou sobě „na míru“ ?
Pojďme se podívat na první úlovek. Je z víkendové overtoury Českého poháru horských kol, který se jel v pražských Řepích. Bike jsme fotily dvě hodiny před startem žen, netušíc, že držíme v ruce vítězné kolo. Ano, je to speciál Karly Štěpánové, která závodí za N1 BMC team a první pohárový závod vyhrála stylem start-cíl.
Značka BMC v sobě snoubí švýcarskou preciznost, kvalitu, věnuje velký prostor vlastnímu výzkumu, při inovacích využívá nejnovější technologie a tak se právem řadí mezi prémiové značky. Závodní stroj Karly je model TeamElite 01. Jde o hardtail, dle nejnovějšího trendu „softail“, protože má v pevném rámu zabudovaný pružícím element. Ten se poprvé objevil v loňské kolekci, pro letošní sezónu tak došlo u modelu TeamElite 01 pouze k změnám v barvách rámu.
Karbonový rám má na pohled luxusní vzhled, částečně přiznaný materiál v kombinaci s matnou úpravou vypadá opravdu atraktivně. Čistotu a eleganci podtrhuje vnitřní vedení bovdenů řazení a teleskopické sedlovky, stejně tak vedení brzdových hadiček.
Technologie pružení MTT (Micro Travel Technology) spočívá v malém pružném elementu umístěném v horní části horních vzpěr zadní stavby. Rám tak dokáže pohltit mnoho menších nerovností. Oficiální údaj je naměřily až 15mm mikrozdvih v části zadní stavby.
Na svůj bike si Karla zvolila osazení od amerického Sramu, top sadu XX1, která se pyšní zlatou dvanáctipastorkovou kazetou. Jednopřevodník je s 32 zuby potvrzuje, že má Karla v nohách pěkně nabito. Nechybí tu v současnosti u profesionálů hojně používaný wattmetr, konkrétně značky Quarq. K bezproblémovému udržení řetězu na místě slouží karbonové vodítko s titanovými šroubky z dílny českého výrobce Cabtech Pavla Čábelického.…přítele její největší konkurentky, Jíti Škarnizlové.
Kazeta ze sady Sram XX1 s dvanácti pastorky v rozsahu 10-50 z, jak si doba a moderní cross country žádá.
Kola mají velký vliv na jízdní vlastnosti a celkový dojem z biku, Karly letitý sponzor WTB dodal karbonové ráfky Ci24, které splňují současný trend pro náročné cross country tratě, jsou poměrně široké -24 mm. Bezdušový systém-samozřejmost.
Pláště jsou pro závodníky zásadním faktorem, který může při špatné volbě zhatit šanci na dobrý výsledek. Karla měla na svém BMC obuté Vittoria MEZCAL. Tenhle universální plášť se zajímavým vzorkem je na hladkém povrchu rychlý, vyšší ostře řezané boční špunty pak dodávají potřebnou jistotu v zatáčkách.
Záslepka hlavové trubky v originální designu na zakázku.
Jedním z detailů, které dělají kolo právě tím osobitým, a pozná se stopa Karly, která miluje designové nuance, je třeba titanový košík King Cage. Jde o ruční výrobu z amerického Duranga v Coloradu.
Zvídavé oko při prohlídce Karly závodního „BMC čka“ upoutá představec, který je s negativním skonem. Důvod je nasnadě, jde o dokonalé individuální. Vyladění posedu, kdy chce jezdec dosáhnout utopení řidítek pod výšku sedla. Karly jízdní styl, její přikrčení k řidítkům v prudkých výjezdech, kdy dokáže využít maximum svého wattového potenciálu přesně to vyžaduje.
Na představci měla Karla i lehký plastový držák na Garmin. Jízda pod kontrolou i při závodě? Je to jinak, Garmin se záznamem Karla předá svému trenérovi, který pak vše pečlivě analyzuje a uzpůsobí následný trénink.
Důvěru dala Karla pěnovým ESI gripům, tentokrát žádné výrazné barvy, ale tlumená šedivá.
Na závodním stroji BMC je vynikající sedlo Selle Italia SLR s carbonovou skořepinou, potahem z umělé kůže a velkým anatomickým otvorem pro pohodlné sezení. To si Karla v závodě moc neužije, často totiž jezdí ve stoje.
I Karla opatřila svůj bike BMC TeamElite01 teleskopickou sedlovkou. Trend technicky velmi náročných cross country tratí k tomuto kroku vede čím dál více závodníků.