Reklama

TEST: Scott Genius 720, Tank, který baví i holky

Tentokrát je tu test s pořádným chlapákem, který se pyšní jednou geniální záležitostí…

Reklama

Dnešní preview a test se věnuje pánskému biku, ale nejde tu o nějakou mýlku ve výběru. Scott Genuis 720, který jsme dostaly zapůjčený, je v nabídce značky Scott v dámská verze, jen nebyla součástí testovací flotily. Bez obav, spíš s natěšením jsme se pustily do našeho testovacího rituálu. Rozpaky, jak moc bude pánský model jiný jsme nechaly hluboko zapadnout, shodná geometrie dámských i pánských rámů, i téměř totožná výbava dala v podstatě jistotu, že z tohoto pohledu bude jízda s Geniusem 720 bezproblémová.

Genius 720, seznamte se

Nejprve se sluší testovaný bike představit. Jedná se o nejnovější generaci populárního 29″ allmountain biku Genius, z široké modelové nabídky Scott na rok 2018. Ten, kdo už něco pamatuje, vnímá model Genius pěknou řádku let, vždyť jde už o čtvrtou generaci těchto oblíbených trailových biků.

Pro letošní rok doznal Genius řady změn, dostal do vínku nový způsob uchycení tlumiče (Trunnion), přepákování zadní stavby je klasický čtyřčep nápadně připomínající FSR systém, který je prověřený a dobře fungující (a znáte ho z kol značky Specialized).

Co je velkou zajímavostí, že nový Genius umožňuje použít dva průměry kol v jednom rámu. Deklarovaná je kompatibilita 29″ plášťů v šířkách 2,4-2,6″ současně s 27,5″ plášti šířek 2,6-2,8″. Zdvih celoodpruženého trailbiku je 150 mm.

Právě kompatibilita dvou rozměrů kol v jednom rámu změní i rámovou geometrii. Dochází k mírné změně výšky středu, protože obvod pluskových sedmadvacítek přeci jenom nedosahuje takových hodnot, jako obvod devětadvacetipalcových kol. Aby bylo možné tento rozdíl eliminovat, přichází Scott s tak zvaným „flip chipem“, v rámci kterého lze o 8 mm upravit výšku středu a současně o 0,6° změnit hlavový úhel. Hlava je poměrně položená, a to až na hodnotu 65 stupňů.

Další parádička, integrovaný blatníček u předního kola

Rám u modelu Genius 720 je karbonový, s hliníkovou zadní stavbou, ta je ze slitiny Alloy SL 6011. Délka zadní stavby je vzhledem k vlastnostem, které Genius musí nabídnout, poměrně krátká, pouhých 436 mm (platí pro velikost S). Testovaný bike 720  dostal přímo do výbavy pláště Maxis šíře 2,6“, což v kombinaci s devětadvacetipalcovými koly, dělalo z Geniuse bike pro opravdu tank, který se jen tak něčeho nezalekne.

 

Vidlice Fox 34 Float Performance nabídne hodně slušnou službu, tlumič od Foxu nese označení Nude EVOL. Jeho dominantní vlastností je možnost nastavení změny zdvihu ve třech krocích, kdy získáte zadní zdvih 150, 100 mm nebo lockout.

Od Foxe je i teleskopická sedlovka, která pro tento typ kola v podstatě nezbytností.

Osazení má Scott Genius 720 od amerického Sramu a samozřejmě tu najdeme i řadu komponentů Syncros.  

Pohon zajišťuje Sram GX Eagle, to je sice levnější z modelových řad Sramu, ale funguje velmi dobře a spolehlivě. Kolo je vybaveno jednopřevodníkem a nabízí rozsah 12 pastorků, což je přesně to, co při jízdě oceníte.

Zbylé komponenty, například řidítka, představec, sedlo jsou z produkce Syncros a v hliníkovém provedení.

Bike Genius 720 váží těsně k 13 kg (vel. S) a zaplatíte za něj necelých 122 tisíc.

Co nabízí řada Conntesa  

Než se pustíme do jízdních dojmů, nabízí se porovnání s dámskou verzí. Scott Contessu Genius můžete vybírat ze tří variant, kdy nejlevnější v hliníkovém provedení a základní výbavě ( Genius 730), pořídíte za zhruba 70 tisíc. Tento model nesází na Sram, ale japonské Shimano a má dvojpřevodník.

Dámský Genius 720 je stále v hliníku, ale co se osazení týče, je totožný s panskou verzí, kromě velikosti kol, kdy tu v základní výbavě rozměr 27,5“ kola. Právě materiál rámu dělá rozdíl v pořizovací ceně, která je o 15 tisíc nižší.

Pokud toužíte po karbonovém Geniusu, můžete ho mít, ale je třeba sáhnout hlouběji do kapes. Tato specifikace je u modelu 710, který je zároveň překvapivě v lepším vybavení, než bike pánský. Začne to volbou vidlice, kdy najdete Elite Pro Air, dále vyšší modelovou řadu přehazovačky, konkrétně Sram X01 Eagle, a také má ve výbavě karbonové kliky. Především proto, že stojí na 27,5“ kolech, je o 400 gramů lehčí, než ta pánská verze, ale také je, bohužel, o zhruba 15 tisíc dražší.

Jízda s tankem baví i holky

Genius na 29″ pláštích 2,6″ a se zdvihem 150 mm ve vás na první pohled vzbudí respekt a dojem, že se jedete svézt na tanku. Obavy, jak se s kolem vysápete na vrch kopce, odkud vás čeká ta správná jízda dolů, zaplaší právě spektrum převodů a možnost zvolit nejlehčí pastorek, který má 50 zubů. Nelze zastírat, že v nohách necítíte váhu kola, ale o to víc endorfinu se vyplavuje při jízdě dolů

Lepší pocit z jízdy do kopce podtrhuje i možnost lockoutu, kdy se eliminuje jakékoliv pohupování. Alespoň nějaké ušetření energie. Při roztáčení velkých kol a buclatých plášťů nenabudete pocitu lehkosti, stejně tak se budete vnímat, že se neodvaluje hrubý vzorek plášťů. O to ale jistější je jízda v rozbitém terénu. Kolo dobře drží stopu, dává jistotu v zatáčkách, kde se opře a drží, ba přímo vyzývá zkusit ještě přitvrdit. Tady se jeho váha i širší pláště mění ve velké plus.

Stejně tak i vjem, jak zadní stavba po dobrém vyladění na váhu jezdce skvěle funguje, při doskoku hladce pohltí náraz a při jízdě nijak nekope.

Kolo si bikerka užije na celodenní vyjížďky v trailovém revíru nebo jen tak na hraní v terénu. K tomu, aby vám nabídlo vše, k čemu má vlohy, vyžaduje trochu fyzičky a technických dovedností, ale je tu zaručené, že si to spolu oba užijete.

V konfrontaci s dámskými modely, respektive při vzájemném porovnání a poměru ceny i toho, pro jaký charakter ježdění bych si Geniuse pořizovala, nebála bych se tentokrát sáhnout právě po tomto pánském modelu. Jen ta šedivá barva by mě vedla k nějakému trochu „holčičímu“ tuningu.

Info o všech dostupných modelech, jejich specifikacích i cenách najdete na stránkách dovozce endorfinerepublic.cz

 

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková
Reklama