5 úskalí prvních jarních vyjížděk

Jak si postupně a bez velkého trápení osedět partie “tam dole”? Jaká další úskalí nás můžou potkat při prvních jarních vyjížďkách?

Když přišlo v polovině února nečekané oteplení, všichni milovníci galusek a úzkých plášťů lehce zpozorněli. Jde o dvou, třídenní hříčku přírody?  Když nejrůznější aplikace s předpovědí počasí měly ve svých týdenních přehledech teploty v rozmezí 10–16 stupňů Celsia, a ty se opravdu se den po dni vyplňovaly, začalo to na silnicích nenápadně ožívat. Je čas prvních „jarních kilometrů!

Po zimní čase, kdy se jezdilo na trenažeru (nebo vůbec), na „zimáku“, který by obtěžkán blatníky, odolnými plášti většího objemu, je tu čas na ten správný lehký švih, kdy nohy kmitají v příjemné frekvenci a bez větší síly. Aby první vyjížďky přinesly jen ty nejpříjemnější prožitky, je potřeba dát pozor na několik úskalí, která jsou pro tento „zimě jarní“ přechod tak typická.

Štěrk v zatáčkách a další záludnosti

Bez ohledu na to, kdy u vás naposledy projeli silničáři kvůli sněhové kalamitě, silnice doteď nesou stopy končícího zimního období. Někde se sypalo hojně soli, ale na mnoha místech je spousta štěrku. Příliš nepršelo, aby ho smyl déšť. Naopak někde ho mohl nanést i na místa, kde byste to nečekali, rychle tající sníh.

Podobně je to po zimě i s novými výmoly a dírami na silnici. Tak kde vloni nebyly, zaúřadoval sníh a mrazivé dny. Pokud tedy vyjedete ve skupině, obzvlášť zvýšená opatrnost a vzorné ukazování je nutností.

 

Vlhko, kluzko nebo namrzlo, kam slunce nedosáhne

Sluníčko má sílu, zahřeje po těle, vysuší ranním mrazíkem vlhké silnice. Postupně i místa, kde při krajnici tající sníh. Jenže ne všude se sluneční paprsky dostanou. A právě tam je potřeba být při své jízdě dostatečně obezřetný. Takové serpentiny, kde se mění úseky na světle a ve stínu, a tedy tu může zůstat lehce namrzlý kus silnice, vás mohou pěkně vypéct. Asi nikdo nemá chuť zahájit sezónu s otlučeným bokem.

Pozor si také dejte na jemné blátíčko. V místě, kde vloni nic nebylo, roste nový domek nebo řadovky? Ze stavby se na silnici naveze dost nečistot, včetně jemného nánosu hlíny. A stačí jen, když to lehce zavlhne…

Řidiči v „zimním“ módu

I když je mezi cyklistickými nadšenci skupina celoročních jezdců, přeci jen ta „hlavní“ sezóna přichází většině až s poctivým jarem. A tak někteří řidiči v tomto čase neočekávají na silnicích, které v létě sdílí s cyklisty, jejich přítomnost už teď. Proto se vyplatí opět o trochu víc předvídat, hlavně v nepřehledných úsecích. A samozřejmě se držet pravidla „vidět a být viděn“ a pokud možno nemít celočerný outfit, ale věci výrazné a s reflexními prvky.

Bláznivá teplota

Za oknem léto, na sluníčku jaro, ve stínu zima. I tak může vypadat z teplotního hlediska březnová vyjížďka, zejména když vyrazíte přes den. Takže se nenechte zmýlit zdánlivě vyššími teplotami během poledne. K večeru se teplota v tomto období většinou sníží dost razantně. Dbejte, aby vaše tělo neprochladlo, oblečte se systémem vrstvení.

Přemíra euforie

Tohle je takové “skryté“ úskalí, ale velmi snadno může mít vliv, když ne na první, tak na další vyjížďky. Nadšení z krásného a nečekaně teplého dne vybízí k natočení ideálně první letošní „100“. Už vidíte, jak se bude fotka displaye vašeho sportesteru s kulatým číslem vyjímat na sociálních sítích? Zabrzděte! Cyklistika je sport hlavně vytrvalostní, proto je na začátku sezony potřeba najíždět kilometry v nízké intenzitě, ale objem navyšovat postupně. 

Pokud nemáte profesionální podmínky, tedy možnost najíždět v teplých krajích (teplo ocení i vaše svaly, které jsou schopny lépe pracovat), zároveň i kvalitně regenerovat (duatlon „trénink-práce“ je vskutku velkou zátěží), nepřetáhněte začátek vaší cyklistické sezóny. První slunečné dny přišly v únoru, tedy v poctivém zimním měsíci. A pro březen platí pranostika, že „za kamna vlezem“, tak si užijte první kilometry na pohodu a berte je jako ty navíc.

Sedla Power MIMIC pro dámy od Specialized

Dívčí bonus: jak (nejen) zadek správně osedět

Tohle je úskalí či trápení napříč celou sezónou, respektive je jedno, kdy právě ta vaše začíná. Po cyklistické pauze je nutnost si tzv. osedět zadek, přivyknout své měkké tkáně na tlak sedla. A to i když máte to své prověřené. První kilometry bolí „tam dole“ a víme, že nejen zadek. Úchop za spodní oblouk řídítek sice přinese aerodynamičtější pozici, ale také přesune tlak na stydkou kost a my trpíme. Co s tím? Jasné je, že ty kilometry najet a odsedět musíme. Přesto je právě na prvních vyjížďkách dobré se zbytečně nemučit. I v rovinatém profilu, který je pro natočení objemu ideální, si pravidelně stoupejte ze sedla, využijte k tomu zatáčky, chvíli zůstaňte v pedálech. Doba, kdy se budete cítit komfortně, se bude s přibývajícími vyjížďkami prodlužovat. 

Dobré je také záměrně vybrat kalhoty s hodně polstrovanou cyklistickou vložkou. Řada kvalitních značek je rozděluje podle délky a charakteru jízdy, takže si vyberte takové, co jsou pro mnohahodinové jízdy. Samozřejmě od dalších problémů vám trochu uleví i ochranné krémy na citlivé partie.

V každém případě poslouchejte své tělo. Nemá smysl si zkazit hned ty první vyjížďky, aby vám při pomyšlení, že je počasí jít na kolo, nevyskočily krůpěje potu na čele.

 

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková