Reklama

Canyon Grail CF SL 8.0 WMN. Stvořen pro dobrodružství

Canyon ženy nešidí. Po vymazlených trailových kolech, silničkách přichází další povedený kousek. Gravel Grail…

Reklama

Dnešní test patří novince od německé značky Canyon, gravel biku jménem Grail. Naši kolegové už měli v testu pánský model o několik měsíců dříve, nám konečně dorazila dámská verze. A nutno říct, že čekání na ni stálo za to.

Grail od Canyonu je kolo, které váš pohled doslova přiková. Poutá jeho extravagantní design, dámský model CF SL 8.0 má nádhernou a rozhodně neokoukanou barvu, která přesně tomuto typu kola sedne, je tu ale řada dalších detailů, které potěší.

Pojďme si tedy Graila důkladně představit…

Dámský Grail CF SL 8.0 je postaven na karbonovém rámu. Geometrie kola je přizpůsobená jeho účelu, nabízí sportovní posed, počítá se i s jeho cestovním využitím, takže je tu delší rozvor kol, úhel hlavové trubky je mezi 70-72 stupni, podle velikosti rámu.

Co se komponentů týče, nejde než začít tím, čím gravel přitahuje pohledy všech a to unikátním tvarem řídítek, která jsou dvouposchoďová. Samozřejmě, že jejich účel je jinde, než jen tak poutat pozornost. Spodní část řídítek je propojená s kolem a tím vlastně celá spodní část slouží jako představec. Horní část řídítek má uprostřed flexi zónu a její úkol je tlumení vibrací z terénu tak, aby nešly jezdkyni do rukou.

Pokud se vrátíme ke geometrii kola a posedu jezdce, tak  opět jsou to řídítka, která tak trochu klamou – nižší úchop připomíná časovkářský posed, vždyť se držíme v úrovni představce, který je na úrovni rámu. Běžný úchop je nahoře, a v tu chvíli sedí jezdec víc vzpřímeně.

Náš testovaný gravel dostal hodně kvalitní osazení od Shimana, a to řadu Ultegra s dvojpřevodníkem a 11 rychlostmi. Tácy mají 50 a 34 zubů. Pastorky jsou v rozsahu 11 až 34 zubů. Tuhle kombinaci pro gravel bike vnímám jako správný krok, protože nabídne jemnější odstupňování i širší rozsah převodů.

Ráfky vybrali v Canyonu od švýcarského DT Swiss. A to odolnou verzi C1800 Spline, kdy je šířka ráfku 22 mm.  Na ně jsou obuté bezdušové pláště Schwalbe G One bite – v šířce rovných 40 mm. I tak zůstává v přední vidlici i v zadní stavbě dostatek místa pro osazení ještě o něco robustnějšími pneumatikami. Vše opět stvrzuje, jak univerzální cestovatelské kolo tenhle gravel může být.

Poměrně výrazný vzorek plášťů Schwalbe má uspořádání tak, aby se dobře odvaloval i na silnici. Jejich lepší chvíle pak přijdou v terénu. Pro Graila byla vybraná dvoubarevná kombinace a právě na bocích je vzorek vystouplý, aby podržel v zatáčkách.

Zvýšené pohodlí má nabídnout i specificky tvarovaná karbonová sedlovka vlastní značky. Díky použitému materiálu i konstrukci má vyšší schopnost absorbovat nepříjemné vibrace. Zároveň slibuje boční tuhost. Zajímavým detailem je integrovaná sedlová objímka, která se utahuje nikoliv z boku, ale vzadu u vrcholu zadní stavby.
Sedlo Fizik Luca je dámský model, na jehož vývoji se podílelo víc jak 200 testovacích jezdkyň. 

 

Kotoučové brzy také řady Ultegra zde mají své opodstatnění. Páčky mají nový, vylepšený tvar, díky kterému by měly ještě líp padnout do ruky. A jak se ukázalo při testování, tenhle detail se jevil jako důležitý.

Jízdní dojmy

Na test tohoto gravela jsem se hodně těšila. Obecně mi u kol Canyon vyhovuje geometrie, od silničky až po trail bika, byla jsem tedy zvědavá, jak to bude u Graila. Už první minuty daly jasnou odpověď – nezklamal. Je fakt, že jsme na test dostaly velikost M, což je v dámské nabídce ta největší. Trailový Spectral byl v S ku a sedly jsme si dokonale. Takže zajímavé zjištění i pro ty, co po nějakém kole Canyon pokukují.

Co se výběru velikostí pro ženy je strategie Canyonu sympatická – dámská kola dělá už od velikosti 2 XS, což zaručí možnost výběru i pro jezdkyně drobného vzrůstu. Mimochodem, když už zmiňuji malé velikosti rámu, tak u těch je gravel postaven na malých kolech – v rozměru 650b. Tedy v bikových číslech – pro velké holky 29 palcová kola, pro menší pak 27,5“.

Gravel biky mají své příznivce, ale je i skupina těch, co říkají:“ k čemu je takové kolo? Když chci rychlost na silnici, vezmu lehký, rychlý speciál. Když toužím po pořádném terénu, je tu bike se slušnými zdvihy“. Přesto si gravely získávají srdce mnohých cyklistů.

Mě si gravel také získal a to už před dvěma roky, kdy jsem takový bike testovala poprvé. Nabízí zábavu, hru, poskytne vám nový rozměr lesních cest, které jste předtím projeli 1000 x. Protože na „štěrkoletu“ je to zkrátka jiné.

Silnice? Terén? Gravel chce s jezdcem zvládnout obojí. Určitě je i vzrušující úkol pro výrobce hledat vylepšení, aby gravel nabídl co nejlepší komfort. To zcela potvrzuje krok Canyonu u Graila nasadit svoje tak specifická řídítka.

Na Canyon kokpit si člověk musí zvyknout. Úchop z vrchu nabízí pohodlný a posed. Při automatickém přehmátnutí na dolní oblouk řídítek jsem ale narazila na nezvyklý pocit. Prsty špatně dosáhly na brzdové páky i řazení. Bylo potřeba ruku srovnat blíž středu oblouku. V této pozici jsem byla ráda za dobrou ergonomii páky.

Berme to ale jako daň za nabídnuté odpružení, které je při jízdě znatelné. V kombinaci se sedlovkou a také slušně naducanými plášti se kolo nechová jak poskakující kůzle.

S Grailem si opravdu můžete naplánovat trasu silnice-louky-les, tam samozřejmě přiměřený terén, ale hladší singly zvládnou široké pláště při menším podhuštění s přehledem.

Chválu jsem pěla na dvoupřevodník, který umožní pustit se i do strmějších výjezdů. Co se rychlosti na silnici týče, nedostala jsem se na limit převodů…

Co může být pro někoho problém, že kvůli integrovanému kokpitu nemůžete měnit ani délku představce ani upravit výšku řídítek i jejich natočení. Kolo vám buď musí sednout a nebo se musíte přizpůsobit.

Já patřila k těm šťastným, co si jen nastaví výšku sedla a už si mohou jen užívat kvalit tohoto extravagantního společníka. Grail je připraven na osazení cyklobrašnami a bude spolehlivým kolem i na dobrodružný bikepacking.

Testovaný bike Canyon Grail CF SL 8.0 pořídíte za velice slušných 67 339,- Kč.

Kompletní info včetně podrobné specifikace a dalších dostupných modelech najdete na webu výrobce.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková
Reklama