Reklama

Test Crussis e-GUERA 8.5 Barevná zábava v lese i ve městě

Další test, tentokrát ze světa elektrokol…

Reklama

I ten, kdo záměrně nevěnoval pozornost tomu, že se u velkého množství značek postupně rozšiřuje nabídka o elektrokola, značku Crussis prostě přehlédnout nemohl. Dílem kvůli velké reklamě, televizní i billboardové. A také díky barevností většiny modelů, kterou se značka Crussis od většiny své konkurence odlišuje. Ale samozřejmě to není jen o designu…

Ještě, než vám představíme dámský bike, který se nám dostal do testu, malé představení této české značky.  Značka Crussis si našla místo na trhu, za osm let existence se dostala mezi největší domácí prodejce elektrokol a koloběžek. V loňském roce se prodalo více jak 11 500 elektrokol. „Patříme do TOP 3 českých výrobců elektrokol, ale jaké přesně máme postavení na trhu, musí posoudit naši prodejci, zákazníci a lidi z branže. My víme, že nás lidi znají a chtějí jezdit na elektrokolech Crussis. To nás na tom nejvíce baví a je pro nás hnacím motorem,“ řekl její zakladatel Petr Výkruta.

Nabídka dámské kolekce obsahuje vedle krosových i řadu mtb hardtailů, a to hned dvě řady Fionna a Guera, které se liší velikostí. Modelová řada e-Guera používá čínský Bafang, náš test bike nese označení 8.5 a je druhý nejvyšší z pětice dostupných.  

Co je pro všechny modely shodné, je jejich výrazná barevnost. A nutno hned dodat, že když už tu jsou barvy, vše je sladěno do posledního detailu – ať už mluvíme o gripech, platformách nebo nálepkách na ráfcích kola. Sázka na to se odlišit se daří a ruku v ruce s tím jde i schopnost zaujmout, upoutat pozornost. To se potvrdilo i při samotném testování, kolik zvědavých pohledů jsme zaregistrovaly.

Dámské horské elektrokolo e-Guera 8.5 je postaveno na hliníkovém rámu, kde dominuje prohnutá horní rámová trubka pro snadnější nasedání a pak plně integrovaná baterie v spodní rámovce. Detailní popis geometrie výrobce neudává, takže lze usuzovat z jízdních pocitů, prověrky terénu. Od své „kolegyně“ Fionny se liší velikostí kol, zde najdete rozměr 27,5“.

O použitém elektromotoru už byla zmínka, takže zde upřesnění. Je tu použitý středový elektromotor Bafang Maxdrive M400, s výkonem max 500W. Pro doplnění: nominální výkon je 250 W a krouticí moment 80 Nm.

Baterii dodal Panasonic s Li-Ion články, kapacita 630 Wh. Je snadno vyjmutelná z rámu, což je důležitý detail pro toho, kdo nemá možnost dostat se s bikem k zásuvce.

Crussis e-Guera je sportovní bike s předním odpružením, do výbavy dostal vzduchovou vidlice RockShox FS 30 Silver TK Solo Air, která disponuje zdvihem 100mm a uzavírání má z korunky.

Řazení obstarává nová dvanáctirychlostní sada SRAM Eagle SX 12s, která nabízí robustnější přehazovačku. 

Brzdy jsou tu hydraulické kotoučovky Tectro HD-M510, mimochodem stejný typ je použitý i na vyšším modelu 9.5.

Na hliníkových ráfcích najdete nasazeny pláště Maxxis Forekaster o šíři 2.35. Jejich vzorek má dezén se středně vysokými výstupky, které jsou rozmístěny tak, aby zajistily jak přilnavost, tak i nabídli samočistící schopnost.

Na řídítkách, resp. nad představcem je umístěn přehledný barevný LCD displej, který zobrazuje základní informace, týkající se aktuálně využívané úrovně asistence, stavu baterie, rychlosti i ujeté vzdálenosti. Určitě užitečnou informací je i odhadovaný dojez, vzhledem k aktuální kapacitě baterie.

Elektrokolo e-Guera 8.5, i její vyšší či dostupnější varianty, se dodává ve dvou velikostech rámu 17“ a 19“. Cena je 49 990 Kč, za nejvyšší model, který má silnější elektromotor (Bafang Maxdrive M500) zaplatíte o 6 tisíc víc. 

Jízdní dojmy

Už podle fotek je poznat, že se jezdilo za hodně příjemných podmínek, byť šlo o hodně pozdní podzim. Sucho, několik slunečních dní, přesto málo lidí v lese i parcích. Stejně, jako naši kolegové z mtbs, kteří testovali pánskou verzi e-Guery, byl náš první údiv z barevnost kola. Jenže, když člověk opustí svou bublinu vymezující to, co by si sám pořídil, při podrobnějším prohlédnutí jsme musely ocenit zvolenou kombinaci barev i řadu detailů, které k sobě prostě ladily. A tak jsme si i trochu vyhrály s výběrem oblečení na test a ve výsledku převládla spokojenost.

Bike e-Guera je sportovní hardtail, ale první kilometry v sedle a zejména vzpřímený a pohodlný posed hned vnukly myšlenku – to by nebylo vůbec špatné kolo i na přesuny po městě, kdy využíváme zkratky lesem a tedy terénem, z jedné cyklostezky na druhou. Bike, přestože váží lehce přes 22 kg „klame“ a než šel na převážení, dělal dojem hubenějšího fešáka. A to se potvrdilo nakonec i při testování, kdy došla šťáva. K tomu ale později.

Geometrii výrobce neuvádí, naše zkušenosti dovolují odhadnout, například dle položení vidlice, že tu nemáme očekávat ty nejmodernější trendy pro úhel hlavy, rozvor kol, atp. Jenže s tím, že by se majitelka pouštěla do nějakých strmých sjezdů ani při tvorbě e-Guery výrobce nepočítal.

Do kopce, to je jiná! Motor Bafang zaslouží (i vzhledem k ceně kola) samou chválu. Velmi příjemné fázování jednotlivých dopomocí. Ta nejnižší opravdu nenechá jezdkyni lenošit. Naopak „na pětku“ si člověk troufne na místa, které s úctou objížděl. Ale abychom byly spravedlivé, jednalo se o sklon kopce, nikoliv o technicky náročný výjezd.

Jak dolů? Raději rozvážně, a to kvůli slabšímu článku v osazení a tím jsou brzdy Tektro. V případě elektrokola, u kterého většina z nás vnímá jeho váhu, při ovládaní, delší brzdné dráze, by se účinnější brzdy hodily a dodaly i jistotu. Drobnost, která zas ten dobrý pocit při držení řídítek ovlivňuje, jsou gripy – a ty tady byly příjemné, neklouzaly a pěkně padly do ruky.

Potěšila i volba plášťů, ačkoliv nebylo přáno testovat v deštěm promáčeném terénu (to už se vloni stalo častým úkazem). Dobrá trakce, podržely i v odkloněných trailech, zkrátka dobrá volba.

Výdrž baterky a často kladená otázka dojezdu si zaslouží také pozornost, ale nečekejte přesný údaj. Mnohokrát to bylo řečeno, ale zopakujeme znovu – záleží na váze jezdce, střídání jednotlivých módů dopomoci i stylu jízdy. Takže, když výrobce udává dojezd až 150 km, vezměte ty nej nej optimální podmínky, parametry pro jízdu i jezdce a snad to vyjde.

V případě e-Guery  je užitečný údaj o dojezdu vzhledem k aktuálnímu stavu baterie i úrovni dopomoci v ten daný okamžik. Naše zkušenost – nevyplatí se spoléhat na číslo na display v době, kdy už se pohybujete řadově v jednotkách kilometrů. Energie na slibovaných 7 km se vyčerpala mnohem dřív, ale přijízdě „za své“ bike překvapil naopak mile, dojezd po mírně zvlněných parkových cestách byl na pohodu. Nu což, s autem taky nejezdíme až do vyschnutí nádrže…

 

+

  • silný a tichý motor s dostatkem síly
  • plynulé přidávání dopomoci
  • velký a přehledný displej
  • ovladatelnost, obratnost

  • brzdy
  • chybí návarky na košík

Test pánského modelu najdete na mtbs. Kompletní info o e-Guera 8.5 i dalších modelech najdete na webu výrobce www.crussis.cz

Katka Polívková