4 nejčastější mýty o elektrokolech
1. Elektrokolo jede samo
Jde o zásadní nepochopení elektrokola. Nejede samo, musíte se na něm šlapat. Jeho principem totiž není „šlapat za vás“, ale pomáhat vám při vaší aktivní jízdě. Zpravidla motor přidává určitá procenta vašeho výkonu v závislosti na zvoleném stupni dopomoci. Sílu motoru můžete přizpůsobit na ovládacím panelu nebo ho i zcela vypnout.
2. Na elektrokole nesmím jet v dešti
Není problém používat elektrokolo za deště (ale už ne při průtrži mračen), motor a baterie jsou u dobrých modelů skryty v nepromokavém obalu. Nelze jej však ponechat zaparkované tam, kde není chráněno proti dešti, sněhu a slunci (UV záření může poškodit lak nebo pláště). Vyhněte se také provozu elektrokola v hlubokém bahně, zásadně neprojíždějte brody, nebo hluboké kaluže. V případě kondenzace vlhkosti v oblasti řídící jednotky se vám odpojí elektronika kola až do doby, než kompletně vyschne.
3. Dojde mi baterka, jsem v koncích
Tak to není, na kole můžete šlapat dál, ale už za své. Jen je třeba počítat s tím, že e-bike má ve většině případů váhu přes 20kg. Tak se přeci jen vyplatí si výdrž baterie ohlídat, vždyť elektrokola v dnešní době už bez problémů ujedou slušnou porci, od desítek kilometrů a klidně i přes magickou 100.
4. Mohu se spolehnout na výrobní údaj o dojezdu
Na otázku, jaký počet kilometrů s kolem najedu, nelze dát přesnou odpověď. Roli zde hraje spousta aspektů jako váha jezdce, profil terénu, povětrnostní vlivy (teplota, vítr), styl jízdy, volba jednotlivých úrovní dopomoci (eco, trail, boost) a samozřejmě také typ a kapacita použité baterie. Proto se u většiny elektrokol udává kilometrové rozpětí, kdy horní hranice vychází z optimálních podmínek, nicméně změřených v praxi.