První dojem: cyklistika naruby, kraluješ v kopcích a roviny moc nechceš. Možná proto, že motor běží hladce, necítíš moment, kdy ti přestane pomáhat. A snaha vyvinout rychlost směrem k 30km/hod bolí. Ale, vždyť o tom to je! Turbo Creo Expert je tréninkový parťák. Dokáže ti nabídnout zábavnou dlouho vyjížďku i tě umí přinutit si pořádně máknout. To potvrdily údaje z měřiče TF i slušně bolavé nohy druhý den po tréninku.
O skvělém pocitu z geometrie je zbytečné psát. Snad jen vypíchnu pochvalu na velmi příjemný tvar řídítek a jejich omotávky. Vedení kola dostane člověk po chvíli do ruky, zprvu lehká nejistota v zatáčkách pramenila nejen z toho, že jedu na zapůjčeném kole, jehož cena je z pohledu běžného smrtelníka závratná, ale také z jinde posazeného těžiště a přeci jen vyšší váhy než je u běžného silničního kola . Navíc – kolo vypadá exkluzivně a opravdu by bolelo mu vytvořit nějaký šrám.
Filozofie značky Specialized pro silniční elektrokola je jiná: není třeba zbytečně nadupaný motor, je třeba dát jezdci pocit jízdy, jak na běžném kole, pocit tréninku a přidání dopomoci v závislosti na vlastním úsilí. Proto platí, jsi to ty, jen rychlejší.
V reálném porovnávání s klasickou silničkou se budou lišit dojmy z testovacího okruhu (kde jsou kopce i roviny) i podle toho, zda na kole jede trénovaný výkonnostní jezdec, který disponuje větším výkonem, anebo hobby jezdec/jezdkyně. Prvně jmenovaný díky fyzickým předpokladům dosáhne znatelně vyššího rychlostního průměru. Ten rozdíl však nenajede v kopcích jak je obvyklé na klasickém kole, ale v rovinách, kde snadněji dosáhne rychlostí nad hranicí 25km/h, kdy se odpojuje dopomoc elektromotoru. Dotlačit Turbo Creo do rychlostí nad třicet už celkem bolelo. Bylo by skvělé kdyby legislativa umožnila posunout limit dopomoci o něco výš. Takto si opravdu užijete stoupání a na rovince musíte trochu máknout, nebo se spokojit s jízdou na legálním limitu.
Nepatřím mezi ty šťastlivce, co by si koupi takového stroje mohli dovolit. Kdybych mohla, doplnilo by Turbo Creo mou cyklistickou stáj, ale nenahradilo klasickou silničku. Zatím. Ale měla bych s ním spoustu plánů třeba na zážitkové prodloužené víkendy v alpských průsmycích. Nicméně Turbo Creo bude užitečné i v českých podmínkách. Jestli můžete, jestli chcete, rozhodně nebudete zklamáni a čeká vás parádní trénink i zábava.
Podrobné info o všech nabízených modelech najdete na stránkách českého zastoupení.