Specialized Turbo Creo SL Expert. Emoce i spousta potu

V testu silniční elektrokolo Turbo Creo SL. Kdy stojí za to vyměnit klasickou silničku za unikátní novinku s malým motorem?

Jste to vy, jen dvakrát rychlejší. Toto je mnohokrát opakovaný slogan, který doprovází představení novinky značky Specialized na poli elektrosilniček a gravelů, tedy rodiny Turbo Creo.

Názory na e-biky jsou různé a liší se od sebe velmi. Někdo zcela odmítá, někdo připouští jistý segment elektrokol, který bude sloužit jako dopravní prostředek. Jiný zas specifikuje, pro jakou skupinu (věkovou, s fyzickým omezením, atp) by elektrokolo primárně mělo být. A pak jsou ti, co se otevřeli novému trendu a každou inovaci vítají.  My z pozice cyklistického média se těšíme na každé kolo na test, protože získáváme nové a cenné zkušenosti. A dostaneme se často k velmi výjimečným strojům. Jako tomu bylo v případě Turbo CREO SL Expert, zcela nové generace silničního elektrokola.

Technické představení

Nejprve si pojďme Creo představit a tak trochu poodhalit, v čem Specialized zas přeskočil dobu, odlišil se od co nabízí konkurence.

Základem je nový karbonový rám, který vychází z úspěšných silničních a offroad kol Specialized. Na první pohled tvar rámu, který je z nejlepšího karbonu Fact 11, vykazuje podobnost s kolem Diverge. Zadní stavba má dostatek prostoru i pro širší pláště, což vychází z toho, že kromě silniční varianty Creo můžete mít i model Evo, což je gravel s plášti 38mm.

Jak už bylo zmíněno, kola mají totožný rám, takže se od sebe liší osazením. My jsme měly možnost testovat model v hodně našlápnuté výbavě. Creo Expert je po S-Works tím nejlepším v nabídce.

Pohon a řazení je kompletně od Shimano. Lahůdka v podobě elektrického řazení Shimano Ultegra Di2 kolu maximálně sedne. Stejně tak oko potěší zakázkové kliky Praxis, s jednopřevodníkem 46T. 11 rychlostí pak dostanete díky kazetě v rozsahu 11-42 zubů.

Řada dalších komponentů nese logo Specialized, karbonová sedlovka, řídítka Expert Hover s 12mm prohnutím, pohodlná omotávka Roubaix S-Wrap, zkrátka i tady se většinou sáhlo mezi to nejlepší.

Aby byl dojem z jízdy umocněn, dostalo nové Creo zapletená karbonová kola Roval, na nich pak obuté pláště Turbo Pro v šířce 28mm. 

Jak a proč to šlape

Tak a teď to nejdůležitější, co posunuje svět silničních elektrokol o kus dál. Váha kola a motor. Při prezentaci modelu zazněl při zmínce váhy údaj, který nám na chvíli zatajil dech. Vtipálci poznamenají, že dech Vám zatají i šestimístná cenovka, začínající dvojkou, ale znalce prémiových značek to nezaskočí.  Hmotnost modelu Turbo Creo Expert velikosti 54 cm je 12kg. K tomu se musí jedním dechem dodat jeho dojezd na jedno dobití, který je výrobcem deklarován na 130km (samozřejmě údaj je závislý na hmotnosti jezdce, profilu, počasí).

Na vývoji motoru s požadovanými vlastnostmi se pracovalo dlouhých deset let. Cílem bylo zkombinovat výkon, nízkou hmotnost, velikost, dojezd a také jízdních vlastnosti. Výsledek? Motor SL váží pouze necelé dva kilogramy. Je slabší než jiné středové motory, jeho nominální výkon je 240W, kroutivý moment 35Nm. Velký důraz byl hladký a plynulý chod, je vyladěn na kadenci v rozmezí 60 – 110 otáček za minutu.  

Údaj pro dojezd byl k vnitřní baterii o kapacitě 340Wh. Turbo Creo má ale možnost přidat ještě jednu externí (160Wh), která se instaluje do košíku a prodlouží dojezd o dalších 65km. Zabudovanou baterii můžete z kola vyjmout, což usnadní přepravu kola nebo si z něj můžete udělat lehčí skoro „klasické“ kolo.

 

Turbo Creo nabízí čtyři úrovně dopomoci: Eco, Sport, Turbo a samozřejmě režim vypnuto. Ovládání je snadné, přepínat můžete přes ovladač na horní rámové trubce. A nemůže chybět chytrá mobilní aplikace Mission Control, díky které si můžete upravit podle sebe tovární nastavení jednotlivých dopomocí, ale také nastavit jakého si osobního strážce. Aplikace totiž umí spravovat baterii při jízdě automaticky, takže vám pohlídá, abyste nevyčerpali její kapacitu před cílem. Stejně tak po zadání potřebných parametrů vám dokáže hlídat, abyste nepřekročili hranici tepové frekvence. Když tepy lezou nahoru, chytře vám přidá „svůj“ výkon.

Jízdní pocity

První dojem: cyklistika naruby, kraluješ v kopcích a roviny moc nechceš. Možná proto, že motor běží hladce, necítíš moment, kdy ti přestane pomáhat. A snaha vyvinout rychlost směrem k 30km/hod bolí. Ale, vždyť o tom to je! Turbo Creo Expert je tréninkový parťák. Dokáže ti nabídnout zábavnou dlouho vyjížďku i tě umí přinutit si pořádně máknout. To potvrdily údaje z měřiče TF i slušně bolavé nohy druhý den po tréninku.

O skvělém pocitu z geometrie je zbytečné psát. Snad jen vypíchnu pochvalu na velmi příjemný tvar řídítek a jejich omotávky. Vedení kola dostane člověk po chvíli do ruky, zprvu lehká nejistota v zatáčkách pramenila nejen z toho, že jedu na zapůjčeném kole, jehož cena je z pohledu běžného smrtelníka závratná, ale také z jinde posazeného těžiště a přeci jen vyšší váhy než je u běžného silničního kola . Navíc – kolo vypadá exkluzivně a opravdu by bolelo mu vytvořit nějaký šrám.

Filozofie značky Specialized pro silniční elektrokola je jiná: není třeba zbytečně nadupaný motor, je třeba dát jezdci pocit jízdy, jak na běžném kole, pocit tréninku a přidání dopomoci v závislosti na vlastním úsilí. Proto platí, jsi to ty, jen rychlejší.

V reálném porovnávání s klasickou silničkou se budou lišit dojmy z testovacího okruhu (kde jsou kopce i roviny) i podle toho, zda na kole jede trénovaný výkonnostní jezdec, který disponuje větším výkonem, anebo hobby jezdec/jezdkyně. Prvně jmenovaný díky fyzickým předpokladům dosáhne znatelně vyššího rychlostního průměru.  Ten rozdíl však nenajede v kopcích jak je obvyklé na klasickém kole, ale v rovinách, kde snadněji dosáhne rychlostí nad hranicí 25km/h, kdy se odpojuje dopomoc elektromotoru. Dotlačit Turbo Creo do rychlostí nad třicet už celkem bolelo. Bylo by skvělé kdyby legislativa umožnila posunout limit dopomoci o něco výš. Takto si opravdu užijete stoupání a na rovince musíte trochu máknout, nebo se spokojit s jízdou na legálním limitu.

Nepatřím mezi ty šťastlivce, co by si koupi takového stroje mohli dovolit. Kdybych mohla, doplnilo by Turbo Creo mou cyklistickou stáj, ale nenahradilo klasickou silničku. Zatím. Ale měla bych s ním spoustu plánů třeba na zážitkové prodloužené víkendy v alpských průsmycích. Nicméně Turbo Creo bude užitečné i v českých podmínkách. Jestli můžete, jestli chcete, rozhodně nebudete zklamáni a čeká vás parádní trénink i zábava.

 

Podrobné info o všech nabízených modelech najdete na stránkách českého zastoupení.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková