Author Contex 29 ASL. Pro koho a kam?

Dnes představujeme novinku z dámské kolekce od Authora. A k článku přidáváme i video z testování….

Kolekci dámských modelů na velkých 29“ kolech rozšířily v Authoru pro letošní rok o další dva biky: Contex a Instinct. Oba jsou díky své výbavě nadstavbou nad dosud vládnoucí trojicí Solution, Spirit a Traction. V dnešním testu vám představíme ten nejlepší, který je vlajkovou lodí českého výrobce a tím je model Contex 29 ASL.

Pokud si někdo tu a tam posteskne, že v Authoru nenajde kolo ve výbavě, na kterou se těšil, tak dámy to nejspíš nebudou. Samozřejmě, bavíme se o segmentu v cenovkou kolem 30 tisíc. Tam také spadá Contex, který se může pochlubit několika praktickými a funkčními prvky, jenž mu zajistí zájem potenciálních majitelek.

Povedený design, pevná osa a vidlice s dálkovým zamykáním. Možná takhle stručně i výstižně by vyzdvihnul přednosti prodavač, pokud by to měl být popis jednou větou. My se tu můžeme biku pověnovat trochu podrobněji a navíc, pro dokreslení dojmu z testovací jízdy, máme i krátké video.

Contex 29 ASL je hardtail, postavený na duralovém rámu, u kterého pro jeho odlehčení došlo k trojitému zeslabení. To vše, včetně tvarování trubek se děje s využitím hydroformní technologie. Geometrii lze shrnout jako klasickou pro kola sportovně-rekreačního charakteru. Úhel hlavy je 69,5 délka zadní stavby 445 mm, což je vyšší číslo a kolu dodává především stabilitu.

Co nelze Contexu upřít, je jeho povedený design. Žádné divoké barvy, naopak elegantní temně šedo-modrý mat rámu dodává luxusnější vizáž. A hlavně, umožní vyniknout majitelce, ať si zvolí jakýkoliv outfit.

Contex nabízí 100mm zdvihu, o který se postará vzduchová vidlice RST F1. Jde o dostupný, ale spolehlivý model a co je hodně příjemné, že má uzamykání z řídítek. A nechybí ani možnost nastavení odskoku.

Zmiňovanou eleganci kola podtrhují vnitřkem vedené bovdeny a také vedení lanka pro přesmykač typem Side Swing. Když jsme popisovaly inovace, tak letošní novinka Contex dostal do výbavy nejen přední, ale i zadní pevnou osu.

Osazení zajišťuje primárně Shimano SLX, moderním krokem je použití jednopřevodníku, který má 32 zubů. Kazeta nabízí 12 rychlostí v rozpětí 10-51 zubů. Délka klik je závislá na velikosti rámu, ty jsou buď 170mm nebo 175mm dlouhé.

Brzdy patří mezi komponent, který ovlivní dojem z kola. Jde jak o jejich chod, tak i o tvar páček, které by měly dobře padnout do ruky. V Authoru zvolili hydraulické kotoučovky Tektro Gemini. Od nich samozřejmě nemůžeme čekat fungování, jako od čtyřpístkových XTRek, ale pro bike v této cenové kategorii to není žádný krok vedle.

Kevlarové pláště Vittoria Barzo v šíři 2,25 jsou ozdobou výbavy. Ty se totiž nasazují i na závodní biky z mnohem vyšších cenových kategorií.  Pláště jsou obuty na hodně odolných ráfcích Author Xenon, s 32 děrami.

I některé další komponenty nesou logo Author, ať už jde o představec, řídítka, sedlovku. Vše z duralu. Bike je určen pro sportovní a rekreační jízdu, kdy hledáme pohodlí, takže dostal do výbavy sedlo Author Fenix Lady, které má výrazně polstrování a v kombinaci s hustou pěnou uvnitř nabízí opravdu komfort.

Tento nejvyšší model z nabídky devětadvacetipalcových kol řady ASL je k dispozici ve dvou velikostech 16 a 18“. Cena překročila o 1990 Kč magickou třicítku, což by nemělo potenciální zájemkyně odradit. Za druhý z letošních nových modelů Instinct, s dvoupřevodníkem a osazením o řadu nižším (Shimano Deore) ušetříte jen tisíc korun.

Contex v testu

Před rokem jsme testovaly tehdy nejvyšší model Traciton. Rámová platforma, respektive geometrie zůstala stejná, ale vylepšení měl Contex jak ve výbavě, tak třeba i v celkové váze kola, když se dostal pod 12 kg, což je zhruba o 0,5 kg méně.

Pokud výrobce promuje Contex jako bike pro sportovní a rekreační vyjížďky, nelze s tím než souhlasit. Sportovní charakter jízdy podpoří několik detailů, například uzamykání vidlice z řídítek. Tahle drobnost vás vede k mnohem častějšímu využívání lockoutu. Kolo při uzamčení vidlice doslova letí.  Hladší cesty, ale nejen asfalty a šotoliny, ale i ty lesní, hliněné kolu vyloženě svědčí. Ale neztratíte se ani v terénu, třeba když zaprší, pláště Vittoria Barzo nabídnou dostatek trakce i stability v jakýchkoliv podmínkách. 

Celkový posed na kole, který je víc vzpřímený, le třeba i pohodlné pěnové gripy, které pěkně tlumí, přímo vyzívají  k pohodové „vyhlídkové“ jízdě. Co potěší řadu žen, které nepatří mezi ty, co by si chtěly během několika tisíců kilometrů zadek osedět, sedlo je hodně měkoučké. Pro ty, co plánují spíš maratonské jízdy je to asi až příliš, ale to chce vyzkoušet.

V hravém terénu je znát delší zadní stavba, kolu se úplně nechtělo rychle měnit směr, zatočit ve vracečce kolem stromu. Díky tomu ale získáváte stabilní bike, když to pustíte rychleji rovně po louce nebo lesní cestě. A to je pro bike tohoto určení důležitější vlastnost.

Pro koho a kam? Kolo má samozřejmě svůj limit, ale užijete si s ním hodně zážitků a bez trápení, že „to neřadí, nefunguje, bolí vás ruce od brzdění, pláště nedrží…“. Protože na pohonu a pláštích v Authoru opravdu nešetřili. Takže směle na výlety, vyzkoušet jednoduché traily, občas šlápnou do pedálů a užít vítr ve vlasech z té rychlosti, kterou společně s Contexem vyvinete.

Dosti slov, k doplnění dojmu z kola ještě krátké video z jeho testování.

Informace o dalších dostupných modelech najdete na stránkách výrobce kol značky Author.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková