Trek Rail 5. Po schodech nahoru i dolů a nejen to

Dostal se nám do ruky další enduro drsňák, a tak jsme místo divoké jízdy z kopce hledaly zábavu jinde a jinak

Konec listopadu, venku sychravé a inverzní počasí, na test vysokozdvihový e-bike. Pěkná „tramvaj“, vtipně pojmenoval naše elektrokolo jeden přední fanoušek, když jsme sdílely na sociálních sítích záběry z první testovací vyjížďky.  Na té jsme se bavily plynulou jízdu do různě dlouhých a strmých schodů.  Vlastně celý test jsme ze souhry výše uvedených důvodů i další souhry okolností pojaly trochu jinak, než je klasika u těchto enduro kol, připomínající motorky.

Nejprve ale krátké představení Raila 5, který je jednou ze tří nabízených variant v hliníkové verzi. Nad sebou má ještě ve vyšší specifikaci Rail 7 a 9 a vedle toho samozřejmě i karbonové modely. Rail 5 je nabízen ve dvou barvách, olivově zelené a krásném fialovo-modrém odstínu, který se mění pod úhlem dopadajícího světla. Ač je to mohutný stroj, nelze přehlédnout jakousi eleganci, ať už jde o vnitřní vedení kabeláže nebo plně integrovanou baterii, skrytou v rámu.

Trek Rail 5 je e-bike, postavený na odolném rámu z hliníku Alpha Platinum. Geometrie v kombinaci se zdvihy i obutím jasně určuje jeho kategorii-je to poctivý enduro bike (hlavový úhel je 64.5°- 64.9°). Vidlice  RockShox 35 Gold RL nabízí 160 mm zdvih, tlumič RockShox Deluxe RL kolu dává 150 mm zadní zdvih.

Devětadvacetipalcová kola tvoří odolné hliníkové ráfky Alex MD35 s 32 děrami, na kterých jsou obuty pláště Schwalbe Nobby Nic Performance v šíři 2,6“. Kola jsou připravena na bezdušové použití.

Jako elektropohon e-biku Rail 5 zvolili v Treku čtvrtou generaci německého BOSHe, konkrétně Bosch Performance Line CX s nominální hodnotou výkonu 250W. Co se dopomoci týče, tak ta končí v standardních 25km/hod. Bosh avizuje, že jeho nejnovější verze motoru je lehčí, menší a tišší než předchozí modely.

Integrovaná baterie, kterou lze vyjmout bez použití nářadí má kapacitu 500 Wh a je vybavena externím nabíjecím portem pro snadné nabíjení na kole i mimo něj.

Z další výbavy stojí za zmínku pohod 1x 12 SRAM SX Eagle, Hydraulické čtyřpístkové kotoučové Tektro s 200 mm kotouči. Samozřejmostí je teleskopická sedlovka, Trek Rail dostal německou značku TranzX. Zdvih je pro velikost S 10 cm, pro zbylé M, L a XL pak 13 cm.

Stejně jako neelektrické enduro biky Slash a Remedy, má Rail nastavitelnou geometrii pomocí systému Mino Link, řídítka mají omezení protočení díky Knock Blocku, využívá tzv. Active Braking Pivot, což je možnost nastavení tlumení tak, aby reagovalo nezávisle na zrychlení a brzdění.

E-bike Rail 5 (i ostatní) je nabízen ve čtyřech velikostech jako uni sex kolo: S, M L a XL. V našem testu bylo Mko.

 

Rail 5 – jízdní dojmy

Jak už jsem naznačila v úvodu, tentokrát jsme si při testování Raila daly jako hlavní úkol vyzkoušet, kolik zábavy nabídne. Do kopce a ve městě. Ne snad, že bychom se sjezdům vyhýbaly, ale ani jsme nejezdily někde, kde by tenhle enduro stroj mohl předvést svá maxima. Tím, že už je to několikátý vysokozdvihový a tedy i přes 23kg vážící kolos, získaly jsme obě dvě zkušenost, že právě jeho váha je pro ženy limitující. Všechny triky, dropíky, potáhnutí, postavení na zadní kolo, musíte v případě e-biku nejen dobře umět, ale vynaložit mnohem větší úsilí, každý pohyb až přehánět, abyste tu jeho váhu zkrotili.

To nikterak nesnižuje jeho jízdní přednosti, ale moje osobní zkušenost je taková, že na svém klasickém Slešákovi (Slesh 9.8) sjedu stejně, ale jistěji-právě kvůli jeho výrazně nižší váze. Zkrátka platí, že zlepšení svých dovedností díky využití elektrokola, které umožní vícenásobné opakování nějakého sjezdu můžete dosáhnout, ale 100% jistota to není.

S Railem jsme si tentokrát vyjely za zážitky do přilehlých míst naší domovské základny, kde jsme si pohrávaly s vlastnostmi kola i jeho pohonu při výjezdech.

Schody nahoru i dolu

„Cestou po schodoch, po schodoch…“, tak to zpívá ve svém známém songu Richard Muller.  I já vyrazila poznávat, jak si Rail poradí s nejrůznějším typem schodů. Kratší, strmější, oblé, delší.  Rail na to měl všechny předpoklady, já musela přenastavit myšlení, abych uvěřila síle motoru a přijala, že stačí dávat pohonu stálý impuls, ideálně vyšší frekvenci a kulaté šlapání a bike si poradí překvapivě s lecčíms.  Že se můžu pustit do věcí, které bych na klasickém biku vůbec nedala. Faktor zábavy? Plný počet bodů!

Ale pozor, nebylo to úplně zadarmo, bylo nutné najít ideální převod, dobře pracovat s přesunem těžiště, někdy být lehce nad sedlem a přitom držet kadenci. Po hodině návrat domů, zabrat dostaly sval nejen nohou, ale i horní poloviny těla. Jasně, že si tahle zábava zasloužila opáčko.

Slušný tah motoru (režim Turbo byl v kurzu nejčastěji), ale také tolik potřebnou trakci předvedl Rail v terénním lesním výjezdu, který se běžně jezdí pouze z dolů. Znovu se potvrdilo, jak účinné je zvolit raději lehčí frekvenci otáček, ale motoru stále dávat impuls. Zatímco na klasickém kole můžete v obtížném výjezdu někdy balancovat a z téměř nulové rychlosti se zase rozjet, na e-biku jsou pocity odlišné. Kliky v klidu motor rychle odpojí, zpomalení z jízdy k nulové rychlosti je výrazné, Ale stačí půlotáčka klik a Bosch se zas chytne.

I když i pro motor Bosch platí odpojení po dosažení rychlosti 25km/hod, v rámci povolené tolerance k tomu docházelo až kolem 26-26,5km. A nutno pochválit, že naprosto jemně, neznatelně, dřív přišel vjem sluchový, přestalo bzučení motoru. Když si někdo pořídí e-bike, očekává především perfektně fungující podporu. Bosch čtvrté generace je v tomto směru vyladěn dokonale. O vydařené geometrii kol Trek už padlo také dost slov chvály, zaslouží si ji i Rail.

Pořízení kola této kategorie ženami se bude počítat spíš na jednotky, ale kdo zvažuje pořízení nějaké podobné motorky, rozhodně by měl Raila zařadit mezi favority.

Info o všech nabízených modelech i dostupnosti najdete na lokalizovaných stránkách výrobce trekbikes.com

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková