Kross Esker 4.0 – odolný sluha (nejen) pro bikepacking

Zájem o gravel biky pokračuje. Dnes představujeme dostupný a spolehlivý model polské značky Kross

Také kolem sebe potkáváte čím dál víc cyklistů, kteří osedlali tzv. štěrkolet“? Nebo si váš kamarád endurista pořídil jako druhé kolo právě gravela, pro chvíle, kdy si chce dát vyjížďku „na pohodu“. Zkrátka doba gravelová pokračuje a popravdě většina značek už má v nabídce i zástupce této kategorie kol. Stejně je na tom i polský Kross, který svou gravel řadu nazval Esker a svým zákazníkům nachystal pro letošní sezónu pestrý výběr, a to nejen z pohledu barev, ale především z volby materiálu a výbavy. Je libo hliník, ocel či karbon? Máte to mít.

Kross Esker 4.0 by měl být lákadlem pro ty, co hledají něco stylového a odolného. Pro ty, kteří touží vedle pravidelných vyjížděk také vyrazit dál od civilizace, vstříc dobrodružství. Na jeho rám byla použita ocel, materiál velmi odolný a pevný a zároveň s vyšší schopností pohlcovat otřesy, než má rám hliníkový. Jaká změna na první pohled, místo macatých karbonových či různě profilovaných hliníkových trubek tu jsou tenké ocelové. Pro dříve narozené stará dobrá klasika.

Barvu dostal Esker stylovou, inspirovanou přírodou, tak, aby s ní splynul. Nutno uznat, že khaki mu sluší. Pro zajištění trvanlivosti laku rámu, který se určitě potká s nějakou tou větvičkou se v Krossu rozhodli pro práškové lakování, které by mělo zajistit větší odolnost. Celkový design dotváří elegantní logo se stromky v Maloja stylu i další drobné designové linie na vidlici i dalších částech rámu.

Na rámu najdete velké množství montážních bodů pro brašny, což znovu potvrzuje, kam s vámi tento ocelový pohodář může vyrazit. Pro oblíbený bikepacking pojme nemalou bagáž. V jednoduchosti je základ i možnost snazší opravy, pokud to situace bude vyžadovat. I proto tu je vnější vedení bovdenů, ale také při výběru brzd padla volba na mechanické kotoučovky TRP Spyre-C. V případě nutného servisu v přírodě nebude díky mechanické konstrukci třmenu oprava složitá.

Gravel Kross Esker 4.0 je osazen sadou Shimano Tiagra. Kliky FSA mají převodníky s 46 a 36 zuby, kazeta má rozsah 11-34 zubů.

Za zmínku jistě stojí přítomnost Tubeless kompatibilních a velmi odolných (ano, opět ten bikepacking) ráfků WTB. S kolem jsou také skvěle sladěny pláště WTB Resolute v retro designu, jejichž šíře je 42 mm.

Další komponenty jako je sedlovka, řídítka a představec jsou hliníkové. Řídítka v typickém „gravel“ tvaru (vyhnuté oblouky) jsou pro velikost M v šíři 420 mm, o komfort úchopu se stará příjemná omotávka Fizik Terra Mircotex. Nejen pro ruce chceme pohodlí, komfortní posezení má nabídnout sedlo WTB Sport Volt. Jeho tvarování tomu nasvědčuje.

Skorojarní výletění

Na test se nám čtyřkový Esker dostal sice v zimě, ale zrovna se na pár dní vyčasilo, mráz naopak vykonal své s rozbahněnou zemí, takže se vše sešlo a bylo z toho příjemné poježdění a docela dost zábavy.

V předstihu jsme věděly, že dostaneme ocelový stroj, což nás ušetřilo překvapení nad jeho váhou. Mezi gravely určitě najdete o dost lehčí. Ale tenhle parametr není dominantním při hodnocení. Stačí si představit krásné slunečné ráno někde mimo civilizaci, věci, které musí pojmout brašny na bikepackingový výlet a řešení kil je to tam.

Naopak je dobré tomu přizpůsobit jízdní styl. Nechtějte akceleraci, neporovnávejte se s kolemjedoucím silničářem. Esker 4.0 je gravel pro pohodovou a zážitkovou jízdu. Na silnici můžete mít pocit silovějšího šlapání kvůli širším plášťům s drobným vzorkem. Jenže hladký asfalt není tím hlavním revírem. Stačí, když zamíříte na šotolinu nebo kdo používá gravel pro pohyb ve městě, velmi rychle ocení jak již zmiňované pláště, tak třeba i geometrii kola, která nabízí docela pohodlný posez. K tomu položená vidlice i delší rozvor dává kolu při jízdě stabilitu a jistý pocit při řízení. Pohodlí a ovladatelnost – a opět se vrátíme k bikepackingu-navíc při ověšení nějakou tou brašnou je dost prioritní parametr.

Pochvalu si z našeho pohledu zaslouží i osazení dvoupřevodníkem, byť trend je čím dál častěji dávat na kola pouze jednopřevodník – ať už kvůli zjednodušení řazení nebo tolik častému trápení „rozštelované“ přehazovačky. K ocelovému kolu, který přímo vyzývá vyrazit vstříc dobrodružství nám ta možnost vybírat z 20 převodů přišla vhod. A možná by časem přišel na řadu upgrade a malý převodník s 36 zuby by nahradil ještě menší, abychom tu získaly převod 1:1.

Pláště WTB Resolute, které mimochodem designem kolu moc sluší, sice po silnici úplně extra nefrčí, ale i tam oceníte jejich výbornou vlastnost, když se napojíte po jízdě v terénu. Rozmístění pryžových hrotů totiž zabraňuje zanesení bahnem.

Ještě poznámka k rozsahu velikostí, námi testovaný model byl M, který je doporučovaný pro výšku postavy od 168 cm do 178 cm. Velikost S začíná na 160 cm. Pokud jste na horní hranici doporučené výšky, nebojte se vyzkoušet větší rám.

Kross Esker 4.0 padne do oka všem, kdo chtějí mít svůj styl a vedle pravidelných vyjížděk potřebují k radosti i nějaké to cyklodobrodružství. Kdo nepotřebuje sledovat tachometr s rychlostí a v neposlední řadě má i nepříliš vysoký finanční limit. Protože tohoto ocelového sluhu pořídíte za necelých 28 tisíc.

Více informací o dostupnosti gravel biku ESKER 4.0 i dalších modelů najdete na stránkách výrobce nebo v odkazu na prodejny kol značky Kross.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková