Specialized Crux – převtělení na nejlehčího gravela bika

Přichází čas na výměnu Diverge…?

Ať už je tvým cílem utéct na štěrkové cesty, daleko od automobilů a davů, nebo se postavit na start tvého oblíbeného gravel závodu, žádné kolo to neumožňuje lépe než nový Diverge. Je to prostě nejrychlejší, nejschopnější – a možná i nejzábavnější kolo, které jsme kdy vyrobili. Takhle představil Specialized před rokem svůj upgradovaný gravel bike Diverge.

Teď si troufáme směle použít toto tvrzení pro přepracovaný model Crux.  

Pravda, dosud byl Crux synonymem pro cyklokrosový speciál. Jenže americký Specialized svou krosku docela zásadně přepracoval a v tuto chvíli nabízí nejlehčí gravel bike na světě. Důvod je nasnadě, díky tomu výrazně rozšíří cílovou skupinu jeho uživatelů.

Co vše se změnilo?

Základní i zásadní změnou je super lehký rám, tady se inženýrům ze Specialized povedlo díky použití nejvyšší verze karbonu (Fact 12r pro S-Works) vytvořit rám, jehož hmotnost je pouhých 725 gramů. Nižší modely využívají dostupnější verzi karbonu, která samozřejmě přidává lehce na váze. 

A právě kvůli váze tu například nenajdete úložný prostor uvnitř spodní rámové trubky, na vidlici nejsou šrouby pro uchycení dalších košíků, brašen, na rámu nenajdete úchyty pro blatníky ani pro nosič. Zkrátka každý gram se počítá.

Rám má celkově subtilnější trubky, použití karbonových vláken neubírá na tuhosti, ale sleduje se zároveň i flexe rámu, která má zvýšit pohodlí při jízdě.

Samozřejmostí pro gravel bike je velká průchodnost vidlice i zadních rámových vidliček, Specialized deklaruje možnost použít pláště až v rozměru 700x47c, resp. 650bx2,1″. A to už je bikový komfort.

Zajímavostí je i fakt, že ačkoliv dostáváte superlehké kolo, Specialized nijak zásadně neomezuje váhový limit jezdce, ten je stanoven na 125kg.

Při pohledu na nový Crux učaruje jednoduchost a sportovní pojetí biku, což podtrhuje i jeho geometrie. Výrazný, oproti jeho předchůdci, je sloping horní rámové trubky, bike má delší reach, kratší stack i mírně prodlouženou zadní stavbu.

Oproti Diverge vám nový Crux nabídne více závodní posed, v kombinaci s jeho ultralehkou váhou si opravdu užijete pocit rychlosti i zábavy.  

Modely a ceny

Crux COMP
Crux EXPERT
Crux PRO
Crux S-WORKS

Specialized bude nový Crux nabízet v celkem čtyřech úrovních výbavy s obdobným označením jako u jiných modelových řad, tedy Crux Comp, Expert, Pro a nejvyšší S-Works.

Už základní model Comp potěší výbornou hmotností, která je 8,5 kg a pozornost z pohledu výbavy zasluhuje karbonová sedlovka Roval Terra. Cena je stanovena na 109 000,- Kč.

Model Expert už nabízí luxus v podobě bezdrátového Sram Rival eTap AXS 1×12, cenovka je ale o 54 tisíc vyšší.

Model Crux Pro má nádherný design, spoustu karbonových komponentů, hmotnost se dostala na parádních 7,6 kg, cena naopak přeskočila hranici dvou set tisíc, konkrétně 218 000,- Kč.

Kdo nutně potřebuje to nejlepší, je pro něj připraven nejvyšší model S-Works. Jak už jsme v článku zmiňovaly, každý gram se počítá. S-Works je oproti Pročku lehčí o 350 gramů, tj. 7,25 kg a cenovka je, jak už bývá u S-Works zvykem, docela ultimátní, za nejlepší a nejlehčí zaplatíte 335 000,- Kč.  Vypadá to, že se máte na co těšit a my doufáme, že nový CRUX bude i k dispozici i v testovací flotile. 

 

 Informace o jednotlivých modelech a barevných provedeních, včetně detailní specifikace najdete na stránkách na stránkách výrobce www.specialized.com.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková