Chceš objevit novou a zábavnou dimenzi cyklistiky? Bez světla to nepůjde…
Dny se krátí, tma nás dohání mnohem dřív a to pro mnohé znamená, že se kolo stává víkendovou záležitostí. To je ale škoda! Co vyzkoušet nová dobrodružství? Náš tip je noční vyjížďka, která má svoje výjimečné kouzlo. A výhodo je, že k zážitku nemusíte lítat někde v obtížném terénu. Pokud jste nakloněna zkusit něco nového a překážkou je jen to, že nemáte světlo na kolo, přinášíme pár základních parametrů, podle kterých se vám bude snadno vybírat.
Malé blikačky do kapsy už mají své místo ve výbavě celoročně, nečekané zhoršení viditelnosti vás může zaskočit kdykoliv, hodí se i pro případ neplánovaně prodloužené vyjížďky. Rady a tipy na některé z nich najdete zde.
Světlo na noční ježdění, to je jiný kalibr. Než se pustíte do výběru toho pravého pro vaše ježdění, je dobré si odpovědět na dvě základní otázky. Kolik peněz chcete investovat a do jak náročného terénu budete jezdit.
Není to jen o lumenech
Pro noční vyjížďky je základem přední světlo. které se montuje na řídítka kola. Další možností je čelovka na helmu, ideální je kombinovat obě varianty. V takovém případě eliminujete nedostatek světla při změnách směru, zvýší se i nasvícené zorné pole. Zdrojem světla je v současné době většinou výkonná LED dioda, topem je CREE LED dioda.
Abyste se cítila při výběru světla komfortně, věděla, na jaké informace se máte v prodejně zeptat nebo načíst u produktů při nákupu přes e-shop, tady je náš malý průvodce,
1.Výkon, počet lumenů
Výkon světla se udává v lumenech (lm), což je celkový světelný tok, který zdroj produkuje všemi směry. Světla, s kterými už můžete s jistotou vyjet do terénu by měla mít světelnost od 700 lumenů výš. Na silnici pak vystačíte i s 400. Názory na toto číslo se mohou lišit, ale naše zkušenost je taková. Logicky platí, čím víc, tím lépe.
b 2. Světelný kužel
Kužel světla – tedy rozptyl, záběr, který se vám v lese rozsvítí také ovlivní vaši jistotu při jízdě. Zeptejte se a nejlépe si nechte v prodejně ukázat. Ideální je kombinace centrálního ohniska s rozptylujícím se světlem do dálky, ale zároveň s dostatečným rozptylem do strany. Obecně platí, že pro jízdu po zpevněných cestách stačí dlouhý a úzký kužel světla. V terénu oceníte širší kužel světla.
3.Napájení světla
Další parametr a s ním různá řešení. Světlo můžete mít buď s vestavěnou nabíjecí Li-Ion baterií nebo pak s výměnnou baterií. Trend je první varianta, tedy světla dobíjecí, bez možnosti výměny akumulátoru.
Li-Ionky bývají buď instalovány napevno ve světle, nebo jsou kabelem spojeny se světlem a umísťují se na samostatný držák přímo na kolo. Baterie mívají indikátor stavu baterie a až do úplného vybití svítí se stejnou intenzitou na rozdíl od alkalických baterií. Což je jednoznačně výhoda.
4.Více režimů svícení
V kategorii světel, o kterých přemýšlíme a která jsou vhodná do lesa, je to v podstatě samozřejmostí. Volba různých režimů svícení vám prodlouží výdrž baterie. Je to vlastně stejné, jako módy dopomoci u elektrokol. Většina světel se dobíjí pomocí mini nebo micro USB kabelu, což je praktické – můžete si nabíjet v práci nebo doma.
5.Vodotěsnost
Platí zde to stejné, jako pro předchozí parametr. Nemusí pršet, ani kapat, ale i mlha u nekvalitního světla napáchá škodu. Co opravdu nechcete, aby vám světlo skonalo uprostřed jízdy.
6.Váha, velikost, uchycení
Když budete mít své tři, čtyři favority a nastane chvilka nerozhodnosti, určitě stojí za to vybírat i podle toho, jakým způsobem se světlo připevňuje na kolo. Pásek na suchý zip, pryžové poutko, vlastní upínací systém, vyzkoušejte, ať není připevňování světla nepříjemná překážka k vyjetí třeba i jen na krátkou chvíli.
A co světlo na helmu?
Ani v tomto případě nepolevujte ve svých nárocích na kvalitu. Platí tu stejná kritéria pro výběr, jako u světel na řídítka Výhodou je, že tyto „čelovky“ využijete jako víceúčelové i pro další sportovní aktivity (běh, běžky, atd). Tady ohlídejte vedle světelnosti zejména váhu a uchycení světla. Světlo na helmu přiděláte buď pomocí popruhů, nebo speciálního nalepovacího držáku. Pokud se bavíme o dobré váze, údaj se pohybuje kolem 140 g–200 g. Tenhle údaj nepodceňujte, vždyť „závaží“ v podobě světla poveze hlava po celou vyjížďku a věřte, že každých pár gramů navíc je znát
DNK tipy pro ohleduplnou jízdu
Pokud si pořídíte nadupanou svítilnu, pamatujte, že dokáže někdy až nepříjemně oslnit protijedoucího jezdce, ale též chodce i řidiče v autě. Pokud jedete v zástavbě, využívejte slabší režimy svícení. Pokud jedete v lese a terén umožní pustit jednou rukou řídítka, zakryjte částečně světlo, když se proti vám blíží noční jezdec nebo kdokoliv další, co si vyšel za tmy do lesa.