Specialized představil zbrusu nový gravel DIVERGE STR

Pevný, ale přitom celoodpružený- to je novinka od Specialized

Gravel si během posledních pár let získal na oblibě a oslovuje velmi široké spektrum cyklistů. Popularita a prodej gravel biků v tuhle chvíli bere vítr z plachet těm, kdo si mysleli, že jde jen o módní výstřelek. Není divu, že se jeho vývoji, vylepšování jízdních vlastností věnuje velká pozornost.

Cestou naplnění těch velmi důležitých kritérií jako je rychlost, pevnost, ale i pohodlí a s tím spojený komfort pro tělo jde už nějaký čas americký Specialized.

Odpružit jezdce, to je, oč tu běží

Odpružit jezdce – to je základní princip, který se snaží vývojáři ve Specialized naplnit. Začalo to u silničních modelů Roubax a přesunulo se do gravel segmentu. Dosavadní Diverge byl tím nejlepším, co Specialized nabízel.  Vedle moderní geometrie, která měla zajistit větší pohodlí dostal do výbavy přední odpružení v podobě Future Shock představce, který pomáhá snížit únavu rukou.

O zadní „pružení“ se starala sedlovka-její tvar a zvolený matriál ji dělají poddajnou a tedy opět se zvyšuje jízdní komfort jezdce.

Jenže to bylo pro tým ve Specialized málo. Přišel úkol-vymyslet podobné pružení, jako nabízí Future Shock, ale na zadní část kola. Samozřejmě se zachováním celkové tuhosti rámu.

A tak po třech letech vývoje přichází přichází nový DIVERGE STR se zcela novým konceptem.

Jak to funguje

Základním principem je využití pružnosti extra dlouhé sedlovky jako v případě IsoSpeed systému od Treku. Konstruktéři Specializedu však tento princip technicky dotáhli ještě dále a vymysleli to tak, že rám je pevně spojený jako u normálního kola, ale vlastní sedlovka se v něm může pohybovat předozadním pohybem, který vymezuje jednak malý tlumič umístěný v horní rámové trubce a také variabilní vložka v sedlové trubce, do které je umístěná samotná sedlovka.

Toto řešení je sice složitější než zmiňovaný IsoSpeed, ale nabízí velkou variabilitu nastavení pružení a na druhou stranu opravdu nekompromisní tuhost samotného rámu.

Zásadní informace je, že sedlo pruží pouze v případě, že v něm sedí jezdec. Tedy stále je tu zachován princip, na kterém si Specialized zakládá, že jde o hardtail a že cílem je odpružit jezdce.

Nabízí tak nově výrazně vyšší jízdní komfort při zachování relativně solidní hmotnosti. Rám i s lakem váží 1100 gramů, tento údaj platí pro S-Works verzi.

 

Co a za kolik

V nabídce s touto unikátní technologií budou tři modely, které mají ale několik parametrů shodných. Diverge STR mají rámy z FACT 11r carbonu a všechny využívají bezdrátové řazení Sram, byť v různých variantách. Všechny modely mají karbonové S-Works sedlovky, to proto, že s použitým tlumičem by standardní byly už příliš poddajné. Na všech modelech najdete také karbonová zapletená kola, byť různých úrovní.

DIVERGE STR EXPERT

Základní model je DIVERGE STR EXPERT. V nabídce bude ve dvou barevných variantách, trendy odstínu hořčicové a v černém matu. Jde o základní model, ale stále se bavíme o špičkové technologii, nejlepším karbonu, z kterého je rám. Takže při přehledu osazení se propíše snaha udržet odpovídající cenové hladiny jednotlivých modelů.   

U Diverge STR Expert výrobce nasadil elektrickou sadu Sram GX Eagel, převodník s 50z a vzadu kazeta NX v rozsahu 10-50z. Na karbonová kola Roval Terra C, která patří do základní řady v nabídce jsou obuty pláště Tracer PRO rozměru 700×42.

Diverge STR Expert má hliníková řídítka, ale sedlovka je karbonová a sedlo s titanovými ližinami. Cena za tento model je 190 tisíc.

DIVERGE STR PRO

Model DIVERGE STR PRO si polepšil ve výbavě, ať už jde o použití XO1 Eagle AXS přehazovačky nebo karbonových řídítek. Vyšší kategorie jsou i karbonová kola Roval Terra, nesoucí koncovku CL. 

Barva je pouze jedna – a buď ji budete milovat, nebo to bude důvod, proč sáhnete po jiné variantě-jde o sytě oranžový odstín matném provedení. A ještě zbývá prozradit cenu-ta je zde 240 tisíc.

DIVERGE STR S-WORKS

Vlajková loď DIVERGE STR nese logo S-WORKS. Tento model dostal RED a XX1 řazení, S-Works představec, karbonové sedlo a špičkový model karbonových kol Roval Terra CLX. Barvou, která je v černém matu majitel nepotřebuje upoutat, k tomu bohatě poslouží nápis na rámové trubce. A cena, která je vždy pro všechny top modely S-Works odskočená. V případě nového Diverge STR je to 380 tisíc.

Kompletní nabídka nových STR Diverge modelů, včetně samostatné rámové sady je na stránkách Specialized.com, zde najdete informace, které z modelů jsou dostupné ihned.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková