Redakční test TREK Lush SL

Další z redakčních testů, TREK Lush SL, tentokrát dokonale prověřen v alpských trailech …

Je neuvěřitelné, co vše se za jeden rok může stát. Jak se během jedné sezóny může změnit jeden model kola. Když jsem loni sedlala Trek Lush S, byla to pro mě trochu neohrabaná 29“, ale letošní model Trek Lush SL je úplně něco jiného. S průměrem kol 27,5“ by člověk nevěřil, že má pod sebou stejný model (jen s jiným osazením). Jako kdyby měl člověk srovnávat jablka s hruškami.

Trek Lush SL je celoodpružené trailové kolo, se kterým se v terénu jen tak neztratíte. Díky skvělé geometrii a kvalitnímu osazení je to spolehlivý partner nejen na krátké hravé vyjížďky, ale i na celodenní toulky krajinou. Sama za sebe bych se s tímto kolem nebála ani na lehčí traily v bike parku.

Protože se jedná o trailové kolo, nebyla vhodnější lokalita na testování než v ráji trailů, v Livignu.

Před prvním šlápnutím bylo třeba nastavit systém odpružení CTD do Fox, což díky továrním stránkách Treku, kde je jednoduchý kalkulátor, není nic složitého. Namontovat vlastní pedály, košík na bidon, nastavit výšku sedla a hurá vyrazit vstříc prvním kilometrům.

Příjemná geometrie, širší řídítka a teleskopická sedlovka a průměr kol 27,5“ dělají z Lush SL skvělé kolo jak pohodovou jízdu na trailu, tak na hravější řádění. Sice jízda po asfaltu není jeho šálek čaje, ale to, co s ním můžete v terénu? Vezte, že Trek Lush SL Vás zase posune o kus dál, že si zase budete více věřit, sjedete víc a budete se vracet s úsměvem na tváři. Ani se Vám nebude chtít domů.

Dostatečně široká řídítka, pohodlné silikonové gripy Esi tvoří základ kokpitu, který je doplněn řazením a brzdami Shimano SLX a hlavně dálkovým ovládáním teleskopické sedlovky RockShox Reverb Lite. Pokud bych toto kolo vlastnila, provedla bych na kokpitu jen malou změnu – odstranila bych ukazatele na řazení a posunula si o uvolnění místo ovládání sedlovky blíže ke gripům, tedy k rukám. V některých chvilkách v techničtějších pasážích, do kterých jsem najela se sedlem nahoře, bylo pro mne nereální na páčku dosáhnout. Ale kolo je díky své geometrii skvěle obratné i se sedlovkou nahoře.

Možnost polohovat sedlovku byla oblíbená pomůcka při sesedání a nasedání na kolo. Při sesedání jsem sedlo dala do spodní polohy, stejně tak i při nasedání. Ihned byly tyto pohyby pohodlnější.

Kolo je postaveno na hliníkovém rámu, které má dámskou geometrii, nižší horní rámovou trubku pro bezpečnou manipulaci a v předním rámovém trojúhelníku prostor pro jeden držák na bidon. Část vedení je vedena vnitřkem rámu, ale převážná část je k rámu připevněna z venku, měla jsem trošku pochybnosti, jak se bovdeny kolem tlumiče budou chovat v techničtějších pasážích, zda nebude někde kolizní místo, ale nic se nestalo. Mají to v inženýři v Treku skvěle vypočítané a kolo spolehlivě funguje.

V barevné kombinaci, kde na rámu převládá šedá doplněná o žluté, modré a bílé akcenty, je kolo klasické a elegantní. Žádná černá vdova či potřeba mít na dámském kole kudrlinky či růžovou barvu. Za mne by kolo dostalo za vizuální stránku 10 bodů z 10ti.

O pohodlí při jízdě se stejně jako u loňských modelů stará systém odpružení značky FOX Performance Series s CTD, díky kterému upravíte odpružení dle aktuálního terénu – kolo se chová tvrdě do stoupání, houpavě na trailu, či agresivně ve sjezdu. Horší je to s ovládáním systému během jízdy. Stejně jako na loňském modelu, i na tomto jsem měla problém měnit polohu za jízdy. Je to snad jediná vada na kráse tohoto kola, kterou jsem našla. Doufám, že Fox co nejdříve předvede jednoduché ovládání z řídítek :-).

Jízdní vlastnosti umocňují kola a pláště. Vše je od značky Bontrager, kola Bontrager Duster Elite a pořádné pláště do terénu Bontrager XR3 Expert. Což znamená, že se rovnou jedná o Tubeless Ready modely, tedy velmi jednoduše uděláte z kol bezdušovou variantu a tím si o poznání vylepšíte jízdní vlastnosti – nejen že snížíte hmotnost celku, ale také můžete vozit nižší tlaky v pláštích a tím zlepšit přilnavost pláště k terénu, což je velká výhoda v technických sekcích.

Sedlo Bontrager Evoke 2 WSD je dostatečná opora pro jízdu. Jeho tvar a hrany jsou ideální pro jízdu v terénu, kdy často měníte pozici, jedete ze sedla, máte těžiště za ním a následně se vracíte zpět. Ani jednou jsem se v technických pasážích o sedlo nezasekla. Co se týká pohodlí, mé sedací kosti snesou snad vše, tedy v mém případě mi sedlo vyhovovalo.

Trek Lush SL je trailová bleška. Jízda po hladkém či technickém trailu je pro něj denní chleba a je tedy počítat s tím, že asfaltové pasáže či jízda do kopce nepatří mezi jeho silné stránky. Je to dáno geometrii, která je pro hravou jízdu, hrubšími plášti a váhou.

Do českých podmínek jsou na kole ideální převody 2×10, kdy převodníky mají velký 36 a malý 22 zubů. Pastorky na kazetě zase pro nejlehčí převod nabízí 36 a pro těžký 11 zubů. Já pro své alpské toulky kazetu SLX vyměnila za model XT, kdy je možno vyměnit největší pastorek za 40ti zubový adaptér a tím získat do kopců převod, který je podle mých kamarádů velmi uspávací. Bez problémů můžete stoupat i tříkilometrovou rychlostí.

Brzdám SLX jsem ze začátku moc nevěřila, měla jsem strach, zda zvládnou alpské sjezdy – ale bylo to bez problémů. Páky v ideální dálce od gripů pro holky a jednoduché dávkování brzdné síly jsou jednoznačná charakteristika. V českých podmínkách tedy poslouží skvěle.

V jízdních vlastnostech v terénu nemám kolu co vytknout. Považovala jsem ho za skvělého partnera, který nezklamal a rozhodně bych se jej nebála vzít ani do bike parku. Užili jsme si spolu skvělý týden a já se s ním nerada loučila.

Na mém oblíbeném trailu mi Trek Lush SL umožnil nečekanou jízdu. Širší řídítka, skvělá geometrie, systém odpružení a hlavně polohovatelná sedlovka z trailu totiž udělali skvělý zážitek. Představte si trail, mírně z kopce kolem potoka. Jen občas uhlazený, ale většinu času v trailu volné kamení, rovné úseky plynule navazují na zatáčky, skočky a další technické překážky. Tu je třeba objet kamen zprava, tu zleva, tady je třeba přední kolo nadzvednout, vyskočit si na překážku. Támdle zase jít za sedlo a na jiném místě zase precizně pracovat s těžištěm v proplétačce mezi stromy a kameny. A když jsem do tohoto trailu svižně najela, elegantně přejížděla nerovnosti, plynulé projížděla klopenky, sem tam si skočila – byl to ráj na zemi. A když pak na konci čekáte na ostatní a ten za vámi hned hlásí, jak to byla radost pohledět na vaši jízdu, protože to byla jízda srdcem, tak to potěší. A velké díky za zážitek patřil právě kolu.

A nebyl to dobrý pocit z jízdy jen na známých trailech, ale vyzkoušela jsem s ním i nové traily a když máte na poznávání skvělého partnera, nemusíte mít strach. Trek Lush SL je totiž na takové akce spolehlivý partner, který vás podrží. Nečekaná překážka z kopce před vámi? Prostě posunout těžiště za sedlo a nechat kolo najít si vlastní stopu. Když nepojede ideální stopou, odprostíte se od zbytečného strachu, jízdní vlastnosti kola vás zase posunou dál.

Testovaný model byl ve velikosti 17, což mi skvěle sedlo. Kolo váží 13,2 bez pedálů. Jeho cena je 89.990,- Kč.

Autor: Jitka M.
Foto: Petr Bureš, Tomas M.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková