Jak vzniká cyklistická přilba? Není to jen o nápadu.

Pojďte s námi krok za krokem poznat proces vzniku jedné cyklistické přilby…..

Proces vzniku – od prvních nákresů, přes 3D model, zkušební prototypy, testování a finální výrobu. Není to tak jednoduché, jako to, co čeká nás, co si přilbu koupíme.  Nasadit jí, s lehkostí se opřít se do pedálů a vyrazit vstříc báječným zážitkům…

Našim průvodcem je Lukáš Tamajka, produktový manažer české cyklistické společnosti Kellys Bicycles a jeho hlavním zaměřením jsou cyklistické helmy. To, jaká přilba se od této značky dostane na trh, závisí především na něm.

Není to jen o nápadu. Jako první na řadě je vymezení jasných kritérií, pro jakou kategorii se bude přilba vyrábět – zda pro enduro, mtb nebo půjde o silniční helmu. Cíl je jasný: spojit atraktivní design a funkčnost přilby. Podle zaměření se určuje tvar i například počet větracích otvorů. vytvorené-3d-modely-už-majú-presné-vlastnosti

 Aby přilba pasovala…

Tvar a vnitřní část helmy má každá značka specifickou. Kellys vyrábí cyklistické helmy již 15 let a za tu dobu jejich inženýři přeměřili více než 1500 hlav jezdců, kamarádů bikerů, mechaniků či týmových závodníků. Taková hluboká databáze jim pomohla vytvořit unikátní model podle tvaru hlavy středo-evropská bikera, pracovně nazvaný CEHP – Central European Head Pattern, který je unikátním stavebním prvkem při tvorbě nové helmy. Pohodlnost je jednou ze základních vlastností produktu, no a vytvořit přilbu tak, aby seděla téměř každému, je jeden z nejtěžších úkolů“ vysvětluje Lukáš.

potom-vznikajú-fotorealistické-kresby 2

A opět MIPS…

V souvislosti s bezpečností přileb se s pojmem MIPS setkáváte čím dál častěji. Jde o ochranný systém, který najdete u opravdu kvalitních produktů. Dovnitř přilby je instalována tenká, na míru vyrobená plastová vložka, která se vůči helmě pohybuje. Pohybuje se i vůči hlavě, a to je nejzásadnější !

Většina cyklistických přileb byla dosud konstruována a testována pro úrazy z jednoho jediného směru, a to vertikálního. Statistiky však ukazují, že nejvíce běžných poranění hlavy vzniká při různých úhlech dopadu, s čímž ale značné množství přileb příliš nepočítá. Zavedené konvence mění patent MIPS (Multi-directional Impact Protection Systém).

tvar-a-vnútornú-časť-helmy-má-každá-značka-špeci

„Není to jen technologická novinka, účinnost MIPS je vědecky prokázána. Firma MIPS tak dostane 3D nákres, podle kterého vytvoří jedinečnou vložku pro danou přilbu. Po dosazení systému ještě produkt prochází i jejich interním testům bezpečnosti “, popisuje celý proces Lukáš.
Kromě toho přilby musí projít testem evropských standardů bezpečnosti.

„Pokud jde o vnitřek, tak jako uživatel cítíš jen pěnovou vložku. A proto i jednotlivé linie, množství a vytvarování použité pěny ovlivňuje komfort a pevnost, s jakou helma drží i při extrémní jízdě. Ideálem je použití středně husté pěny spolu s tenkou vrstvou materiálu na povrchu. Dosáhne se tak perfektní level komfortu, stabilita a optimální průtok vzduchu přes vnitřní část, kdy vzduch příjemně ochlazuje tvou hlavu“ dává Lukáš vysvětlení k technologii výroby.

Příkladem helmy s MIPS systémem je nejnovější enduro helma Razor z dílny KELLYS-u. I díky MIPS, větší hloubce a odolnému tlumícímu materiálu tato helma dosáhla takové bezpečnosti, jaká byla dříve jen u těžkých full-face přileb. Razor je lehčí, má více větracích otvorů.

Krok za krokem, od myšlenky k produktu.

Zajímavý, ale především dlouhodobý je proces vzniku přilby, která následně upoutá v obchodě vaši pozornost…
z-počiatku-o-ideové-kreslenie-perom-alebo-ceruzkou 3

1. Příprava prvních nákresů
Při tvorbě helmy jde z počátku o ideové kreslení perem nebo tužkou, kde jsou zaznamenány první nápady konstrukčně-vizuálního charakteru.

2. Vybrané návrhy se zpracovávají v počítači, kde vznikají fotorealistické kresby. Pak tvoříme model v softwarech určených na virtuální 3D modelování, kde se pracuje s CEHP, zohledňuje ergonomie, funkčnost, design.

od-prvých-nákresov-cez-3d-model

3. Zhotovený 3D model slouží k výrobě funkčních prototypů vytištěných na 3D tiskárně. Vytvořené 3D modely již mají přesné vlastnosti počítačového podkladu, které se pak testují. Z několika prototypů si produkt manažer vybírá finální verzi.

4. Výroba testovacího vzorku
Finální verze putuje do předvýroby, kde jsou zhotoveny testovací vzorky. Ty projdou důkladným testem profesionálních jezdců  Kellys, po dobu jedné sezóny.

5. Zpracování feedbacku
Všechny postřehy jsou znovu zaneseny do 3D návrhů, dolaďují se detaily, ve výsledku vzniká dokonalý prototyp.

6. Finální design
Nejtěžší fáze:-). Zde spolupracuje produktový manažer a interní grafik firmy, opět je připraveno několik verzí, opět se na výsledku spolupodílí jezdci, ale i lidé z týmu, firmy. Barevné provedení se ladí s celou kolekcí značky Kellys.

7. Výroba nového produktu
Poslední testovací model už má i barevné provedení a pak se začíná hlavní výroba.

First-Look-Kask-Kellys-Razor-12

Která je ta správná pro TEBE?

Tvar a pohodlnost, hloubka, odvětrání či bezpečnost – to jsou specifické vlastnosti, kterými se přilby odlišují jedna od druhé. Například hloubka helmy je určena především na základě disciplíny, na kterou se bude využívat. Helmy pro závodní silniční cyklistiku by měly být lehké a vzdušné. Naopak, čím extrémnější svahy chceš jezdit, tím se na přilbu kladeny vyšší bezpečnostní kritéria. Enduro přilby musí být pořádně pevné a hluboké na zátylku, aby byly na hlavě stabilní a ochránili tě i při vážnějším pádu.

“Nespokojil se s jednou univerzální přilbou na všechny disciplíny. Pokud se chceš cítit bezpečně, měj jednu přilbu na silnici a druhou, pevnější, na MTB jízdu. Při zkoušení si ji nasaď a zatáhni si utahovací systém. Zatřepej hlavou a když se ti přilba nebude na hlavě pohybovat a budeš se v ní cítit pohodlně, vybral sis správně,” radí Lukáš a připomíná, že když se cítíš bezpečně, trail si dáš rychleji a mnohem více si ho užiješ. „Pokud spadneš, přilbu si nezapomeň vyměnit za novou. I když její poškození nemusí být patrné, testy prokázaly, že po pádu její ochranné vlastnosti výrazně klesají.” končí své zajímavé vyprávění Lukáš.

Tak dobrý výběr a zážitkovou jízdu!

Autor: Kája P.
Foto: archiv Kellys

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková