Silniční kolo ULTRA 900. Za hubičku za zážitky!

Rozhodně dobrý tip, pro ty, co touží po spolehlivé silničce, kterou pořídí za pár korun…

I uprostřed letní a cyklistické sezóny se rodí nové plány. Někdy stačí jeden pěkný zážitek, který se stane impulsem k rozšíření vaší cyklistické stáje. Vážně zvažuji, že bych si pořídila silničku. . Mám ale dost nízký finanční limit. Rozhodně neplánuju být „závodník“ a polykač kilometrů, s očima přilepenýma na tachometru. Spíš plánuju kochací jízdy, kdy si užiju relax a lehkost, jakou silniční kolo oproti biku nabízí. Dá se sehnat něco, na čem si budu radost z jízdy užívat? 

Dopis naší jedné čtenářky pokračoval s prosbou o radu, zda za částku kolem 20 tisíc, kterou právě teď může investovat, pořídí nové kolo nebo má pátrat raději po bazarech. Raději by tu první variantu. A kde by si mohla kolo vyzkoušet. Čas mnohdy hraje roli i v rozhodování a my v redakci právě měly na test silniční kolo ULTA 900 z Decathlonu.

Protože už jsme se přesvědčily při testování bika Rockrider 540, že značka B´Twin jde s kvalitou hodně nahoru, nebály jsme se dát kolo jako jeden z tipů. A samy se mu podívaly pěkně na zoubek.

Decathlon celek

Než se pustíme do podrobnějšího technického popisu, musíme vyzdvihnout to, z čeho nám šla po prvním ohledání brada dolů: opět poměr cena versus vybavení! Vždyť kolo je osazeno 105 řadou Shimano, do výbavy dostalo ráfky Mavic Axium, k hliníkovému rámu pak carbonová vidlice. To vše za necelých 25 tisíc korun.

rám detail ULTRA 900

Nový rám BTWIN ULTRA se zrodil z konceptu Evo Vario. Hliníkový rám (slitina 6061) na první pohled upoutá hranatou profilací trubek. Jemné prohnutí horní rámové trubky není samoúčelné, cílem bylo vyladit poměr dynamiky a pohodlí, byť ono je právě limitováno použitým hliníkem, který je tuhý. Rozdílné tloušťky trubek mají za cíl snížit váhu rámu při zachování pevnosti na minimum. U velikosti rámu M je v katalogu uvedená váha 1400 g. Čistotu celkového dojmu podtrhuje vnitřní vedení bowdenů.

ULTRA 900 brzdy
gal ULTRA 900

Osazení je z řady Shimano 105, což je velmi spolehlivá sada a pro spokojenost budoucího uživatele tu není snaha o doplnění o řadu nižšími komponenty. Označení Shimano 105 najdeme na pohonném i řadícím systému, ale také na brzdách, které občas někteří výrobci volí raději z levnějších kolekcí. B´Twin touto cestou nejde, naopak použil brzdy Shimano 105 Direct Mount, které díky využití í z dvojitého čepu zaručují přesné a výkonné brzdění. Když už zmiňujeme brzdy, netradiční je umístění zadní čelisti na spodní rámovou trubkou. Estetika je jednoznačná, aerodynamiku lze zpochybnit, stejně tak následné servisní komplikace po jízdě v dešti.

Délka klik s dvoupřevodníkem je jemně odstupňovaná, v závislosti na velikostech rámu, XS, S: 170 mm. M: 172,5 mm. L, XL: 175 mm. Variabilita převodů je 2×11, v rozsahu 11 × 28.

ráfky ULTRA 900

Jak už bylo na začátku zmíněno, silnička Ultra 900 dostala do výbavy kola Nová kola Mavic Aksium 17C. Ráfky mají 20 paprsků, brzdné plochy jsou přesně opracované technologií UB, která zajišťuje spolehlivé brždění. Váha zapletených kol je 1880 g (bez plášťů), což je opět v této cenové kategorii velký soupeř pro konkurenci.

ULTRA 900 sedlo

Příjemný požitek z jízdy má zajistit sedlo tovární značky BTWIN, konkrétně model Comp Ergo Chromo. Patří mezi ty, které výrobce označuje jako pohodlné, pro sportovní jízdu, což se potvrdilo i při našem testu. A neurazí ani jeho váha, která je 257 g.

 

Hmotnost kola, dodávaného bez pedálů, je 8,9 kg, ve velikosti M. A tuhle celou parádu můžete pořídit za víc jak sympatických 24 900,- Kč.

 

jízdní ULTRA 900

Jízdní pocit

Pokud přijmete fakt, na jak levném kole se vezete, jízda na B’Twin Ultra 900 není nic jiného než radost. Kolo je tuhé, přenos síly funguje pěkně, stejně tak i ovládání celého kola. V zatáčkách vede dobře stopu, nebylo potřeba si nijak zvykat na jeho řízení. Posed mi přišel trošku delší, což mě osobně vyhovuje, komu by natažení vadilo, stačí vyměnit představec za kratší. (u testovaného M ka je 100 mm). Čekat od hliníkového rámu extra pohodlí a pohlcování vibrací při jízdě po horších silnicích úplně nelze, hodně toho musí odpracovat carbonová vidlice. Ale obutí širšími plášti leccos zvládne, což je finančně nenáročný upgrade a výsledek, v kombinaci s opravdu pohodlným sedlem bude jízdní pocit o dost příjemnější.

O funkčnosti osazení řady 105 je pomalu zbytečné psát. Přesné ovládání, ergonomicky pohodlné řadící i brzdové páky, tady není co řešit. Když už jsem u kokpitu, i zdánlivá maličkost, jakou jsou omotávky B´Twin, přidají ne celkově pozitivním dojmu z kola.

Na závěr asi tolik, pokud preferujete nové kolo před ojetým, hledáte cenově dostupné, přitom spolehlivě fungující, nechcete se trápit s nepřesným řazením, není třeba hledat dál. Poměr ceny a slibovaného zážitku, který vám toto kolo nabídne hraje jednoznačně pro Ultra 900 AF. K tomu všemu doživotní záruka na rám, představec a řídítka, to vše za hodně líbivou cenu.

Více informací o další široké nabídce silničních kol najdete na stránkách decathlon.cz

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková