Cyklistika na zimních cestách: 6 úskalí, s kterými musíte počítat

Užitečné rady a tipy, jak vyzrát na nebezpečí, která na vás číhají při zimně-jarní cyklistice

Po nezvykle nízkých teplotách, nečekaně velké sněhové nadílce i v nížinách se řada nedočkavých cyklistů upíná k předpovědi, hlásající výrazné oteplení. Mají nás potěšit teploty až nad 10 stupňů, když se k tomu přidají i hřejivé sluneční paprsky, bude se těžko odolávat, přestože jsme stále kalendářně v zimě.

I přes tyto lákavé podmínky je však potřeba mít na paměti úskalí a záludnosti tohoto „necyklistického“ ročního období. Nejde jen o dobré navrstvení oblečení, které nám umožní podle potřeby dobře odvětrat a díky tomu zabránit nežádoucímu zpocení. S tím už si většina cyklistů poradí. Jde o podmínky, které nám připraví nikoliv nebe nad hlavou, ale samotná silnice, vinoucí z města mezi pole a lesy. Pro profíky i hodně aktivní amatéry zcela samozřejmá věc, pro ty méně zkušené je jistě užitečné připomenout.

1.Mokré a kluzké silnice

Někde sucho, jinde mokro. Přestože třeba vyjíždíte od domu po zcela suché silnici, kterou dokonale vyčistili silničáři a vlhkost se odpařila díky soli i provozu aut, je 100% jisté, že o kus dál vás čekají mokré a místy pěkně oslizlé kilometry. Svůj pocit jistoty při jízdě můžete zlepšit tím, že si vyberete pneumatiky s větší přilnavostí – ať už díky vzorku nebo měkčí směsi. Zvolte si také širší pláště (28c – 32c), i ty vám zajistí lepší přilnavost, jak širší plochou, tak i tím, že je můžete nafouknout na nižší tlak. Variantou je použití cyklokrosových plášťů s jemným vzorkem, které se používají na tvrdý nebo zmrzlý povrch.

2.Prodlužuje se brzdná dráha

I samotné brzdění je ovlivněno mokrým počasím (zvláště pokud máte tradiční ráfkové brzdy, nikoliv kotoučkovky). Vyplatí se udělat si na bezpečném místě, někdy zkraje tréninku malý pokus, abyste zjistila, jakou vzdálenost potřebujete pro bezpečné dobrzdění. Podle toho si pak odpovídajícím způsobem nastavíte svou rychlost, abyste získali dostatek času, který budete na brzdění při jízdě potřebovat. Přestože pojedete svou třeba z léta oblíbenou trasu, v těchto podmínkách na své zažité rychlostní standardy při průjezdech zatáčkami či dojezdy na křižovatku zapomeňte.

3. Pozor na štěrk

Někde se solí, jinde sype. Štěrk a písek se vyskytuje na mnoha místech, která si pamatujete z léta jako čistá, s hladkým asfaltem. Pozor obzvlášť na zatáčky, kde najíždíte v náklonu a vaše stabilita závisí na přilnavosti pláště k silnici. 

S přihlédnutím k hustotě silničního provozu (určitě si vybíráte málo frekventované cesty), se zkuste držet víc od kraje, než jste zvyklá z léta. Štěrk a nečistoty jsou nejvíc u obrubníku nebo vnějšího okraje silnice, takže čím jste tomu blíž, tím více jste vystaveni riziku uklouznutí nebo defektu. Samozřejmě, ochráníte také svého dvoukolého miláčka, odlétající štěrk vám může poškodit lak rámu nebo ostatní komponenty.

DNK doporučují: po jízdě je nutné kolo vyčistit, se zvýšeným důrazem na řetěz, ráfky a brzdové špalíky. Od prachu i od soli.

Zadní světla KNOG a blatníky SKS Raceblade long - obojí najdete v nabídce spol.Schindler

4.Blatníky jsou nezbytnými parťáky

Pokud je vaše kolo kompatibilní, ideální jsou dlouhé blatníky. Nebo si nasaďte alespoň menší, které se upínají pod sedlo a k přednímu kolu. Pokud jezdíte ve skupině, získáte oblibu svých přátel, pokud si přiděláte ještě na konec blatníku zástěrku, díky které nebude mokro stříkat na vaše spolujezdce. Neméně důležité je i to, že velkým blatníkem zabraňujete, aby se k pohonu kola dostala špína a písek.

5.Pozor na záludné ledové jazyky

I když už v okolní přírodě není po sněhu památky, navezené hromady sněhu z údržby silnic dlouho tají. A stačí noční mrazík nebo nečekané ochlazení a na silnici se právě na mokrých pasážích vytvoří slabá vrstva ledu. O tom, co se stane, když na takový úsek najedete ani není třeba psát…

6.Nebezpečí zhoršené viditelnosti

Poslední úskalí je jedno z nejdůležitějších a jeho platnost je v podstatě celoroční. Být viděn. Pravda, v zimě zhoršená viditelnost, šedivý opar mnohdy vydrží po celý den. Proto i vy byste měla mít po celou dobu tréninku na kole bezpečnostní osvětlení a k tomu další doplňky. Ideálem pro pošmourné dny zvolit viditelné oblečení, spoustu reflexních prvků a vše doplnit blikačkami.

Tím, že auta mají za povinnost celoroční svícení, je cyklista v provozu velmi znevýhodněn a bez výrazného oblečení a světla snadno přehlédnutelný. Investice do osvětlení je otázkou pár stokorun, za to pořídíte přední i zadní blikačky, které se dobíjejí přes USB kabel. Pokud už je vlastníte, nezapomeňte před každou jízdou zkontrolovat, zda jsou baterie nabité a světlo funguje.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková