Trek Madone SLR 2023 – aerodynamika na hranici možností

Lehčí, rychlejší – Trek opět posunul hranice svého závodního stroje

I když už byla tahle nová raketa k vidění zkraje června na Critérium du Dauphiné, oficiální představení si Trek načasoval na nejsledovanější závod světa – Tour de France.

Na novém modelu Madone SLR v tuto chvíli bojují na Tour de France cyklisté týmu Trek-Segafredo a již brzy se na něm představí i ženské uskupení, a to na premiéře etapového závodu Tour de France Femmes.

Trek Madone SLR je výsledkem vývoje sedmi generací, má nový design, novou technologii IsoFlow a výrazné aerodynamické vylepšení a to i díky zbrusu novému profilu rámových trubek „Kammtail virtual profile“, kdy se mění tradiční tvar „slzy“, respektive se ostře zkracuje její konec.  

Aerodynamika

 

Trek měl při vývoji své nové Madone dva hlavní cíle. Za prvé snížit hmotnost předchozího modelu, protože přechodem na kotoučové brzdy všechna kola ztěžkla a zejména aero modely nedosahují limitu UCI, a za druhé, protože jde o aerodynamický model, využít legislativy UCI platné od loňského roku k dosažení nižšího odporu vzduchu.

Co upoutá na první pohled, je otvor v horní části sedlové trubky, který je v místě, kde se dříve nacházel absorpční systém IsoSpeed. Ten Trek použil u svých posledních dvou generací Madone. 

U sedmé generace zde nenajdeme nic, protože nový systém IsoFlow se přestěhoval o kousek výš a tvoří ho sedlovka zavěšená na konci horní rámové trubky. 

Toto řešení použil již před lety výrobce SOFTRIDE. Trek vyšel ze stejného principu, ale systém předělal do moderního aerodynamicky i pevnostně efektivního řešení.

Kombinace řídítka-představec byla navržena s ohledem na pohodlí a lepší aerodynamiku. Jde tu zejména o tvar. Řídítka jsou trochu „gravelovitá“.

Rozdíl mezi horním a spodním úchopem jsou 3cm, což vylepšuje aerodynamiku jezdce v nejobvyklejší jízdní pozici na rovině, tedy při úchopu za páky brzd. Trek uvádí příklad: pokud si například vybereme řídítka o šířce 42 cm, takovou míru dostaneme, když se chytneme v dolním oblouku. V obvyklé poloze bude šířka 39 cm, což znamená, že jezdec více sevře ramena a tím se zlepší jeho aerodynamická pozice.

Úspora váhy

 

 

Nový design je primárně zaměřen na optimalizaci proudění vzduchu nad kolem, ale zároveň se podařilo snížit váhu rámové sady o znatelných 300g. A to zejména nižší hmotností systému IsoFlow, oproti původnímu IsoSpeedu a optimalizací představce a řídítek.

Nový model Madone SLR prošel důkladným testováním, výrobce uvádí, že je při rychlosti 45km/hod jezdec rychlejší o 60 sekund za hodinu.

 

Modely

Trek pro tuto novou Madone SLR připravil 6 různých sad, všechny jsou určeny pouze pro elektronické sady a to jak Shimano, tak i SRAM. Řada začíná u nového Shimano 105 Di2 a končí u SRAM Red eTap AXS v osazení podobném tomu, které používá závodní tým Trek-Segafredo.

Mimochodem, nutno podotknout, že všechny tři modely osazené SRAM standardně obsahují měřič výkonu na klikách.
V každém případě všechny modely sdílejí stejný rám vyrobený zkarbonu řady OCLV 800 a integrované sady řídítek/představce 

Model Trek Madone SLR 9 eTap, který stojí v nabídce nejvýše, váží 7,36 kg a jeho cenovka je 375 990 Kč.

Pokud se podíváme na opačnou stranu spektra, Trek Madone SLR 6, vybavený novou elektronickou sadou Shimano 105 Di2, pořídíte za 192 990 Kč. A příslibem je i fakt, že v brzkém čase bude tento model k dispozici i v custom programu Project One.

Další informace o dostupných modelech najdete na lokalizovaných stránkách společnosti Trekbikes.com

Zdroj, foto: Trekbikes.com

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková