Reklama

Vrchařská koruna Valašska očima jedné z DNK

Před časem jsme psaly o tom, jak skloubit vhodně cyklistiku a těhotenství, co lze zvládnout a kdy je třeba zvolnit. V návaznosti na to nám přišel do redakce malý „příběh“ od jedné z našich čtenářek. Budoucí maminka se podělila o své zkušenosti i zážitky…..(nejen) z akce Vrchařská koruna Valšska

Reklama

Region Valašsko najdete v nejvýchodnější části Moravy, přibližně ho lze vymezit jako oblast vsetínska, severovýchodní a východní částí zlínska a spadá sem okolí  Rožnova pod Radhoštěm. Tento krásný kout naší země je hornatý, s mnoha více či méně známými vrcholy – např. velký Javorník, Lysá hora nebo Kohútka. Z každého takového místa je krásný výhled do kraje a jsou často výletními cíli cykloturistů. A tak před třemi lety vznikla myšlenka uspořádat „soutež“, nebo spíš motivační akci – Vrchařskou korunu Valašska. Jde o celoroční soutěž (duben až listopad), kdy bikeři v tomto období musí zdolat 20 vybraných vrcholů, zde se vyfotit a všech 20 fotografií poslat na emailovou adresu organizátorů. Poté budou zapsání mezi držitele Vrchařské koruny Valašska.

Soutěž je založená na dobrovolnosti a důvěře, neplatí se žádné startovné – jejím hlavním cílem není vyhrát, ale zúčastnit se, tedy vzít kolo a vyrazit do nádherné krajiny Valašska.

96798_detail

Pokud čekáte podrobný popis, jak jedna z našich čtenářek jednotlivé vrcholy VKV zdolávala, trochu vás překvapíme. Stejně tak nás totiž velmi mile překvapil email, který dorazil do redakce DNK – a vzhledem k nedávno zveřejněném článkuJak na kole s bříškem“ , nás to inspirovalo  k napsání „volného“ pokračování.

 

Zdravím, zasílám Vám foto o mém dokončení Vrchařské Koruny Valašska, 20 vrcholů jsem odjela v 11 etapách, teď končím 6 měsíc těhotenství.  Jde to ! A bylo to úžasné, jsem za toto moc vděčná! Kateřina

 

Úvodem je ale třeba ještě jednou zdůraznit, že veškeré Vaše aktivity v tomto krásném „jiném“ období, je třeba konzultovat s vaším gynekologem a přizpůsobit aktuálnímu stavu. Jsou velké rozdíly mezi tím, co která z vás v čase těhotenství zvládne. Víme o nastávajících maminkách, které na kole jezdily do 7 měsíce, o lyžařkách, které na úzkých prkýnkách brázdily stopu ještě o měsíc déle) nebo aktivních běžkyních, pro které byla porce 10 km denním chlebíčkem, zvládaly v druhém trimestru volný klus.

Následující zpověď Katky může být motivačním sdělením osobních zkušeností jak obecně z jízdy v těhotenství, tak i z absolvování Vrchařské koruny Valašska.

Toto je moje třetí těhotenství, které na kole jezdím. A tentokrát je to časově nejdéle. Kolu jsem se věnovala docela hodně, minulou sezónu jsem první rok jezdila i závodně.  Třetí miminko jsem plánovala o pár let později, přišlo to oproti plánu dříve, zpočátku jsem byla smutná, že bych kola měla nechat. Samozřejmě, že v závodění jsem pokračovat nemohla, ale stejně tak nenchala na kolo prášit J

Ale i tohle volné ježdění má svoje jasná pravidla, která se hledají a zjišťují trochu těžko, většina lékařů spíš řekne, že kolo ne….

Když vzpomenu na svoje pocity a průběh – tak první trimestr byl o hledání ideálního tempa, ale i nadále jsem si užívala sjezdíky, myslím, že nebylo riziko komplikací při případném menším pádu. Tím, že jsem si byla na kole jistá, jsem to ale hodně eliminovala.

Druhý trimestr je už hodně o té jízdě na absolutní jistotu, s minimalizací rizika pádu. A stejně tak o pocitově pohodové jízdě.  Je důležité si hlídat tepy, nemělo by se moc chodit do intenzit, ale paradoxně se do nich člověk v tomto stavu snadněji dostává…..Takže jsem v tomto poslouchala své tělo a selský rozum…..

Také je velmi důležité si hlídat pitný režim a doplňovat ztracené minerály, já např. jím tablety magnézia.

VKV jsem odjela v doprovodu mého muže. Společný a báječný zážitek. Vždy mi projel sjezdy a buď mi řekl kudy jet nebo řekl NE, tady slez z kola a sejdi to. Celou akci jsem měla rozdělenou do 11 etap, každá v průměru 35 km, převýšení 1400m.

Čím se Vám cyklistika odmění ?

-napomůže udržení dobré fyzické kondice
-nezatěžuje kloubní aparát (kolena, kyčle)
-má pozitivní vliv na krevní oběh
-pozitivně ovlivňuje vaše zažívání
-vyplavuje hormony spokojenosti (pokud vás kolo baví), přispívá  k psychické pohodě
-umožní vám nepřibrat příliš kilogramů navíc

A nezapomeňte, že sportování v těhotenství má přinést radost a duševní pohodu, nikoliv vyčerpání. U každého je ta míra jiná.

Autor: Kaja P,
Foto: Kateřina Zemánková

 

 

 

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková
Reklama