Dnešní test je po delším čase opět o čtyřech a ne o dvou kolech. I když právě naši terénní či silniční miláčci a jejich uložení jsou důležitou součástí redakčního testu. Seznamte se s MINI Clubman Cooper D….
Původně britská značka Mini, fungující od roku 2001 pod křídly automobilky BMW, produkuje malé stylové vozy. Současný trend zvětšování se nevyhnul ani jí, takže v současnosti i nejmenší model atakuje 4m délku. Ve skutečnosti již název nevyjadřuje velikost vozu jako na počátku historie značky, ale stal se synonymem pro působivý retrostyl spojený s nejmodernější technikou od BMW.
Na redakční test nám dorazil Clubman Cooper D. Mini kombik nebo kombik od Mini ? Výrobce ho nepropaguje jako kombi, ale jako Mini pro všechny příležitosti nebo jako Svaly spojené z mozkem. Tak se mu na ty svaly pojďme podívat.
Clubman první generace byl extravagantní klon klasického mini se zadními křídlovými a třemi postarnními dveřmi, z nichž ty zadní se otevíraly proti směru jízdy. V druhé generaci zadní křídlovky zůstaly zachovány, ale nový Clubman má již 4 plnohodnotné dveře, které se mimochodem otevírají v opravdu velkém úhlu, takže nastupování je velmi pohodlné.
Nový Clubman také výrazně povyrostl ve všech směrech. Nejvíce do délky – téměř o 30cm, na celkových 4253mm, což je mimochodem jen o 2mm méně než má VW Golf. Tento nárůst se pozitivně projevil nejen v objemu zavazadlového prostoru, ale výrazně také v prostoru mezi předními a zadními sedadly. Je to prostě dobře narostlý chlapík.
Pravda, 360l zavazadelníku není ohromující číslo, ale jak už jsme psali, Clubman se nehodlá poměřovat s kombíky, ale spíše s hatchbacky střední třídy ( VW Golf, Opel Astra, Kia Ceed) a tam neztrácí žádné body. Žádný jiný model od Mini nemá více. Navíc je vybaven dvojitým dnem a zadní sedadla umožňují asymetrické sklápění ze tří částí, což zvyšuje praktičnost. Clubman působí zvenku mohutným, svalnatým, ale zároveň roztomile rošťáckým dojmem Velmi krátký zadní převis opticky pro někoho odlehčuje záď a pro druhého dělá z Clubmana jezevčíka. Nám se líbil – jezevčík, ale boží!
Uvnitř na Vás v Clubmanu čeká luxusní interiér s perfektními sedadly, dokonalým volantem a osobitým designem. Díky bezklíčovému systému zamykání již nemusíte hledat klíče v kabelce, ale necháte je tam a jednoduše zmáčknete malé tlačítko na klice a …je odemknuto. V případě, že je tma tak se kliky podsvítí a u dveří řidiče se na zemi vedle auta objeví logo Mini. To Vám svítí na pozdrav
i když zamknete a odcházíte. To je opravdu hodně cool vychytávkaJ. Na perfektním koženém multifunkčním volantu najdete ovládání tempomatu, rádia i handsfree. Spárování s telefonem je intuitivní, rychlé a bezproblémové. Tady sehrává svou roli dokonalý systém převzatý od BMW, který ovládáte kolečkem na středovém panelu mezi sedadly. Takže mozek také funkční. Sedadla jsou nastavitelná ve velkém rozsahu a zrovna tak jako volant, takže se vhodnou pozici najde velké spektrum postav. Navíc jsou sedačky velmi pohodlné a přitom dostatečně sportovní.
Z centrálního budíku uprostřed palubní desky zmizel tradiční rychloměr a je tam již pouze velký display pro informace z palubních systémů. Je to sice ústup z tradice, ale upřímně, funkčně je nové řešení lepší. Náš Clubman byl vybaven příplatkovým interiérovým paketem John Works, který pochopitelně celý dojem umocnil.
Jak mě svezl Pan Božský…
Některá auta vypadají zvenku velmi dobře, ale po usednutí dovnitř nastane zklamání. To Vás v Clubmanu rozhodně nečeká. Naopak relativně prostorný a útulný interiér navodí pohodu. Otázka zní: Co jízda ? Jestliže jsme doteď museli chválit, tak jízda, milé dámy, to je čistá radost. Dal by se o ní napsat dlouhý chvalozpěv, takže to musím zkrátit. Perfektně utlumený 110kW dieselový motor, dokonale spolupracující automatická 8st. převodovka a neskutečně vyladěný podvozek. To je nejkratší možná charakteristika. Nejlepší je domluvit si u některého dealera Mini zkušební jízdu a zjistíte to samy. Ani se nedivím, že profesionální cyklistická stáj GIANT – Alpecin používá nové Clubmany jako doprovodná vozidla. Motor jede prakticky od volnoběhu a při městském courání máte na dobrém asfaltu pocit, že řídíte elektromobil, jaké je uvnitř ticho. Když je třeba, tak vás 150 Clubmanich koníků vystřelí na stovku za 8 a kousek vteřiny. Podvozek nezaváhal ani v testovací hrbolaté zatáčce na Cukráku a to je známka nejvyšší kvality. Jezdit se spotřebou pod 6 litrů i ve městě není nic nemožného, na okreskách to jde i pod 5l a na dálnici Vás Clubman rozhodně nesežere. A to vše s pohodlím limuzíny managerské třídy. Zároveň si podvozek ponechal agilitu typickou pro vozy Mini.
Kolik kol (nebo kil)?
Do 360l kufru samozřejmě nedáte dva bajky, ale po sklopení sedaček je Clubman spolkne jako malinu. Do kufru umístíte bez větších problémů silniční kolo a tašku s věcmi. V tomto ohledu je na tom Clubman lépe, než loni testovaný Countryman. A musíme konstatovat, že nejen v tomto, ale v každém. Však také v průběhu testu dostal přezdívku – Pan Božský. Když ho totiž vyzkoušíte, tak už po něm stejně jako Carrie ze známeho seriálu SvM, budete navždy toužit a bude jedno jak spolehlivého dříče či pohledného šviháka budete mít v garáži.
Mávnutím ruky přejdete to, že ve vnitřním zpětném zrcátku skoro nic neuvidíte a že Mini Clubman D vás přijde přinejmenším na 674 tis. Konec konců, když si objednáte třeba Top Fuel 9.9, k tomu Madone 9.9 WSD a přihodíte pěkný Speed Concept z Project One, tak zaplatíte stejně.
Autor: redakce