Pan Božský. Redakční test MINI Clubman Cooper D

Dnešní test je po delším čase opět o čtyřech a ne o dvou kolech. I když právě naši terénní či silniční miláčci a jejich uložení jsou důležitou součástí redakčního testu. Seznamte se s MINI Clubman Cooper D….

Původně britská značka Mini,  fungující od roku 2001 pod křídly automobilky BMW, produkuje malé stylové vozy.  Současný trend zvětšování se nevyhnul ani jí, takže v současnosti i nejmenší model atakuje 4m délku. Ve skutečnosti již název nevyjadřuje velikost vozu jako na počátku historie značky, ale stal se synonymem pro působivý retrostyl spojený s nejmodernější technikou od BMW.

Na redakční test nám dorazil Clubman Cooper D. Mini kombik nebo kombik od Mini ? Výrobce ho nepropaguje jako kombi, ale jako Mini pro všechny příležitosti nebo jako Svaly spojené z mozkem. Tak se mu na ty svaly pojďme podívat.

_MG_9303

Clubman první generace byl extravagantní klon klasického mini se zadními křídlovými a třemi postarnními dveřmi, z nichž ty zadní se otevíraly proti směru jízdy. V druhé generaci zadní křídlovky zůstaly zachovány, ale nový Clubman má již 4 plnohodnotné dveře, které se mimochodem otevírají v opravdu velkém úhlu, takže nastupování je velmi pohodlné.

_MG_9277

 

Nový Clubman také výrazně povyrostl ve všech směrech. Nejvíce do délky – téměř o 30cm, na celkových 4253mm, což je mimochodem jen o 2mm méně než má VW Golf. Tento nárůst se pozitivně projevil nejen v objemu zavazadlového prostoru, ale výrazně také v prostoru mezi předními a zadními sedadly. Je to prostě dobře narostlý chlapík.

Pravda, 360l zavazadelníku není ohromující číslo, ale jak už jsme psali, Clubman se nehodlá poměřovat s kombíky, ale spíše s hatchbacky střední třídy ( VW Golf, Opel Astra, Kia Ceed) a tam neztrácí žádné body. Žádný jiný model od Mini nemá více. Navíc je vybaven dvojitým dnem a zadní sedadla umožňují asymetrické sklápění ze tří částí, což zvyšuje praktičnost. Clubman působí zvenku mohutným, svalnatým, ale zároveň roztomile rošťáckým dojmem  Velmi krátký zadní převis opticky pro někoho odlehčuje záď a pro druhého dělá z Clubmana jezevčíka. Nám se líbil – jezevčík, ale boží!

_MG_9286

Uvnitř na Vás v Clubmanu čeká luxusní interiér s perfektními sedadly, dokonalým volantem a osobitým designem. Díky bezklíčovému systému zamykání již nemusíte hledat klíče v kabelce, ale necháte je tam a jednoduše zmáčknete malé tlačítko na klice a …je odemknuto. V případě, že je tma tak se kliky podsvítí a u dveří řidiče se na zemi vedle auta objeví logo Mini. To Vám svítí na pozdrav
i když zamknete a odcházíte. To je opravdu hodně cool vychytávkaJ.  Na perfektním koženém multifunkčním volantu najdete ovládání tempomatu, rádia i handsfree. Spárování s telefonem je intuitivní, rychlé a bezproblémové. Tady sehrává svou roli dokonalý systém převzatý od BMW, který ovládáte kolečkem na středovém panelu mezi sedadly. Takže mozek také funkční. Sedadla jsou nastavitelná ve velkém rozsahu a zrovna tak jako volant, takže se vhodnou pozici najde velké spektrum postav. Navíc jsou sedačky velmi pohodlné a přitom dostatečně sportovní.

_MG_9283

Z centrálního budíku uprostřed palubní desky zmizel tradiční rychloměr a je tam již pouze velký display pro informace z palubních systémů. Je to sice ústup z tradice, ale upřímně, funkčně je nové řešení lepší. Náš Clubman byl vybaven příplatkovým interiérovým paketem John Works, který pochopitelně celý dojem umocnil.

_MG_9300

Jak mě svezl Pan Božský…
Některá auta vypadají zvenku velmi dobře, ale po usednutí dovnitř nastane zklamání. To Vás v Clubmanu rozhodně nečeká. Naopak relativně prostorný a útulný interiér navodí pohodu. Otázka zní: Co jízda ?  Jestliže jsme doteď museli chválit, tak jízda, milé dámy, to je čistá radost. Dal by se o ní napsat dlouhý chvalozpěv, takže to musím zkrátit. Perfektně utlumený 110kW dieselový motor, dokonale spolupracující automatická 8st. převodovka a neskutečně vyladěný podvozek. To je nejkratší možná charakteristika. Nejlepší je domluvit si u některého dealera Mini zkušební jízdu a zjistíte to samy. Ani se nedivím, že profesionální cyklistická stáj GIANT – Alpecin používá nové Clubmany jako doprovodná vozidla. Motor jede prakticky od volnoběhu a při městském courání máte na dobrém asfaltu pocit, že řídíte elektromobil, jaké je uvnitř ticho. Když je třeba, tak vás 150 Clubmanich koníků vystřelí na stovku za 8 a kousek vteřiny.  Podvozek nezaváhal ani v testovací hrbolaté zatáčce na Cukráku a to je známka nejvyšší kvality. Jezdit se spotřebou pod 6 litrů i ve městě není nic nemožného, na okreskách to jde i pod 5l a na dálnici Vás Clubman rozhodně nesežere. A to vše s pohodlím limuzíny managerské třídy. Zároveň si podvozek ponechal agilitu typickou pro vozy Mini.

_MG_9272

Kolik kol (nebo kil)?
Do 360l kufru samozřejmě nedáte dva bajky, ale po sklopení sedaček je Clubman spolkne jako malinu. Do kufru umístíte bez větších problémů silniční kolo a tašku s věcmi. V tomto ohledu je na tom Clubman lépe, než loni testovaný Countryman. A musíme konstatovat, že nejen v tomto, ale v každém. Však také v průběhu testu dostal přezdívku – Pan Božský. Když ho totiž vyzkoušíte, tak už po něm stejně jako Carrie ze známeho seriálu SvM, budete navždy toužit a bude jedno jak spolehlivého dříče či pohledného šviháka budete mít v garáži.

_MG_9392

 

Mávnutím ruky přejdete to, že ve vnitřním zpětném zrcátku skoro nic neuvidíte a že Mini Clubman D vás přijde přinejmenším na 674 tis. Konec konců, když si objednáte třeba Top Fuel 9.9, k tomu Madone 9.9 WSD a přihodíte pěkný Speed Concept z Project One, tak zaplatíte stejně.

Autor: redakce

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková